צילום ציפורים – Bald Eagle

מאז שהתחלתי בצילום דיגיטלי (שנת 2000) חזרתי אל תחביב ישן שלי: צפרות. הצילום והצפרות מאד קשורים זה בזה אצלי. אני משתמש בצילום כדי לזהות, ללמוד להכיר וגם כדי לתעד את מה שמצאתי. אין לי את הסבלנות או הזמן לעסוק בצילום בעלי חיים באופן מקצועי. אני בעיקר יוצא לטיולים ומתעד את מה שאני רואה.

בביקור האחרון שלנו באיזור לוס אנג'לס נפגשנו עם שני ידידים שהכרנו מהבלוגייה של תפוז. יצאנו לפארק עירוני לצלם (בעיקר ציפורים) ואחר כך במסעדה נסובה השיחה לנושא סגנון הצילום. עופר מצלם כמעט כל דבר, אבל תמיד משתדל למצוא נקודת מבט מעניינת, אפקטים יפים, בקיצור: צילום אומנותי. צילומים מרשימים שלו ניתן לראות בבלוג. גל מצלם מה שקראתי "אירועים", והם הסכימו להגדרה. הוא מצלם ציפורים ושאר בעלי חיים, אך תמיד מחפש אירוע, איזו התנהגות מעניינת, או פעילות של האובייקט שיוצרת צילום טבע מרשים באמת. בשביל זה צריך סבלנות, וחזרה לאותם מקומות צילום שוב ושוב ונסיונות רבים עד שתופסים את האירוע. וגם כשרון לא מזיק. את הצילומים המרשימים של גל ניתן לראות בבלוגייה של תפוז, ולאחרונה עבר לפרסם את הצילומים אצל גוגל.

הגישה שלי שונה משל שניהם. אין לי הרבה מושג באומנות, למרות שאני בהחלט בעל דעה בנושא מה מוצא חן בעיני ומה לא. אני משתדל שצילומים שלי ייראו יפה, אבל אצלי זה לא העיקר. אני מאד אוהב לתפוס "אירוע" כמו שגל עושה, אבל זה לא קורה הרבה. אין לי את הסבלנות הדרושה להתמיד באותו מקום במשך זמן רב, ואני לא מחפש אירועים. אם אני מבחין במשהו כזה אני משתדל לתעד כמיטב יכולתי ולפעמים זה מצליח. הדרך שלי היא טיול, ותיעוד מה שאני רואה, בדרך כלל צילום מהיר ומרחוק, כי רוב הציפורים לא נשארות במקום אחד כדי לדגמן.

במהלך השנים פיתחתי יכולת צילום טובה יותר, ולא במקרה שיפרתי את הציוד מספר פעמים. בנוסף, עם הנסיון קל לי יותר לזהות את ציפורי מערב ארה"ב. את ה"מסע" לשיפור ציוד התחלנו מזמן. בתחילה היו לנו מצלמות כיס יחסית טובות עם זום חזק. מהר מאד הבנו שחסר משהו. אני זוכר טיול מדהים למקום שנקרא Fern Canyon בצפון קליפורניה. זהו ערוץ נהר עם שרכים על קירות הערוץ, ויער של Coastal Redwood מעל. בעונה המתאימה (סוף נובמבר) היער מלא בפיטריות מעשרות מינים בשלל צבעים וגדלים. המראה מרהיב מאד. כל אותו טיול ניסינו לצלם, אבל היער חשוך והכל יצא כהה ומטושטש מאד. כך היה בנסיון לצלם פרחים נדירים ביער אחר. המקום בו החלטתי שאיני יכול להמשיך יותר עם מצלמת כיס היה בטיול ל Olympic National Park שנמצא במדינת Washington. עצרנו בעיירה Sequim ושם על עצים קצת רחוקים עמדו ציפורים גדולות: Bald Eagle. (בעברית קוראים לזה עֵיטָם לְבֶן־רֹאשׁ אבל אני אקרא לו עֵיטָם קֵרֵחַ). בעבר העיטמים הקרחים היו בסכנת הכחדה, והיום כבר לא, אבל עדיין לא רואים אותם הרבה וכל פעם זו חגיגה. ראינו רבים מהם בפארק, אבל לא הצלחתי ליצור אפילו צילום אחד טוב. ניסיתי הרבה. עמדתי רבע שעה מול עיטמים שלא זזו אבל היו קצת רחוקים. ניסיתי כל מצב אפשרי במצלמה אך ללא הואיל. התוצאה הטובה ביותר לפניכם:

Sequim 2
Bald Eagle – Sequim, Washington

בהמשך היינו בחוף יפה למרות שהיה מעונן (זה יער גשם), וחלפו עיטמים מעל הראש. התוצאה הפעם מתסכלת עוד יותר:

Olympic Shore
Bald Eagle – Olympic National Park, Washington

בסוף הטיול שערך שבוע עצרנו לצד הדרך כי על העץ שממול עמד עיטם יפה מעל לקן. שוב, הציפור רחוקה (מה לעשות, העץ גבוה) וזה לא יוצא טוב. עדיין רואים מה יש בצילום אבל זה לא מרשים במיוחד:

Olympic Eagle and nest wide
Bald Eagle and nest (on tree in the middle) – Olympic National Park, Washington
Olympic Eagle and nest zoom
Same Bald Eagle, best closeup I could make

ניתן לצלם בעלי חיים במצלמה כזאת (אז השתמשנו ב Canon PowerShot S5 IS) וגם צילומי נוף יכולים להיות סבירים, כמו הצילום של Mount Hood שלפניכם.

Mount Hood
Mount Hood, Oregon

מאז התהליך היה דומה בכל שידרוג של ציוד, אבל המעבר הראשון ממצלמת Point and Shoot למצלמת SLR היה הכי משמעותי. בתמונות הבאות מופיעים שלבי השדרוג של הציוד. משמאל לימין מופיעים: 1. מצלמת פנסוניק שאני משתמש בה בעבודה והיא שוות ערך פחות או יותר לקנון שהיתה לנו פעם. 2. מצלמת Sony SLT-A55 עם עדשת 70-300. זו מצלמת SLR הראשונה שלנו. זה ציוד טוב אבל בשלב כלשהו רציתי עדשות שיקרבו יותר את הציפורים הרחוקות באמת. אין ממש אופציות טובות עם סוני ולכן המעבר הבא: 3. מצלמת Nikon D7100 עם עדשה Sigma 150-500. אם לא היתה נשברת המצלמה אולי לא היה קורה השדרוג הבא, אבל ניקון הוציאו עדשה טובה יותר במחיר סביר והייתי צריך גוף מצלמה חדש אז השלב הבא הוא 4. מצלמת Nikon D750 full frame עם עדשה Nikon 200-500. ויש שדרוג נוסף שהוא מצלמת Nikon D500 שלקחה אשתי לטיול בהרים ולכן לא מופיעה בצילום.

cameras 1

cameras 2

הצילום הבא נעשה עם מצלמת הסוני. ההבדל ניכר מאד, למרות שהתנאים היו קשים לא פחות:

SONY DSC
Bald Eagles – Pardee Reservoir, California

ביקרנו בפארק Lassen בצפון קליפורניה, בחודש אפריל. זה גבוה בהרים אז היה עדיין חורף. עצרנו מול אגם נחמד ביער וצפינו עליו. לידנו היתה משפחה אחרת. אני מצלם עם מצלמת סוני (מודל קצת חדש יותר כי אשתי קיבלה את הקודמת) ואב המשפחה לידנו צילם עם iPad. לפתע יצא עיטם קרח מבין העצים ועף מעל האגם בחיפוש אחר דגים. הצילום יצא לא רע, למרות שהפוקוס לא בדיוק על הציפור. זה קשה לצלם כשהציפור בתנועה. לעומת זאת ב iPad יצא רק נוף:

bald eagle 1
Bald Eagle – Manzanita Lake at Lassen Volcanic National Park, California

הצילום הבא שוב מרחוק, אבל עם עדשה גדולה יותר, מצלמת הניקון עם עדשת סיגמה. לדעתי זה היה שווה את המאמץ לשדרג שוב:

bald eagle 3
Bald Eagle – Lava Beds National Monument, California
7 תגובות בנושא “צילום ציפורים – Bald Eagle

  1. העיטם הזה הוא יצור מדהים במיוחד, זכיתי להסריט אחד במצלמת וידאו ישנה בילוסטון, אי שם בסוף המילניום הקודם…
    איזה כיף שאפשר לשדרג ולשפר – וכל הכבוד שיש לך כוח לסחוב מצלמות כבדות כאלה. ה-Nikon P600 שלי היא בערך מקסימום המשקל שאני מוכנה לשאת. אז בצילום ציפורים ובע"ח אני נאלצת להתפשר. מצד שני, המאקרו שלה מצוין, ובצילום פרחים אני מאד מרוצה.

    אהבתי

    1. יוצאות לך תוצאות מעולות עם מה שיש לך, כפי שמעיד הבלוג. אני הגעתי כמעט לקצה גבול היכולת שזה שלושה קילו. לא משתמש בחצובה, בגלל מהירות הצילום, אז אי אפשר הרבה יותר כבד. אני כבר לא סוחב מצלמה עם רצועה על הצוואר – יש לי מעיין חזיית נשיאה עם מתלה למצלמה כדי שהמשקל יהיה על הכתף.

      אהבתי

להשאיר תגובה

