רבי,
את הכרת לי את הדמות הראשית להיום: רבי יוחנן, שהיה ידוע שהוא יפה תואר. אז הנה מה אני חושב על סיפור יופיו המופיע בתלמוד בבלי, תחילת עמוד א' של בבא מציעא דף פ"ד. המשך העמוד הוא הסיפור על רבי יוחנן וריש לקיש, וגם הוא תמוה למדי. לא מצאתי תרגום לעברית של אותו חלק של עמוד א' אז נאלצתי להכין לבד (רש"י עזר לי קצת). והנה התוצאה:
אמר רבי יוחנן: אֶבְרוֹ של רבי ישמעאל [על פי רבי יוסי] כחֵמֵת בת תשע קבים. אמר רב פפא: אֶבְרוֹ של רבי יוחנן כחמת בת חמישה קבים, ויש אומרים בת שלשה קבים. אשר רב פפא גופו כמו סלים (יש אומרים כדים) תוצרת הרפניה. אמר רבי יוחנן: אני נותרתי מהיפים שבירושלים. מי שרוצה לדעת מה יופיו של רבי יוחנן, יביא כוס של כסף שרק צורפה (מבריקה וחדשה), וימלא אותה גרעינים אדומים של רימון ויסובב לה עטרה (היינו שפה) בצבע אדום של ורד ויניחה בין שמש לצל, אותם זהרורים הם חלק מיופיו של רבי יוחנן. ככה זה? ואמר הוא: יופיו של הרב הכהן חלק מיופיו של רבי אבהו, יופיו של רבי אבהו חלק מיופיו של יעקב אבינו, יופיו של יעקב אבינו חלק מיופיו של אדם הראשון. ואילו לגבי רבי יוחנן זה לא חשוב שאני רבי יוחנן, והדרת פנים אינה לו (היינו: אינו נראה זָקֵן). רבי יוחנן היה הולך ויושב בשערי טבילה, אמר: כשעולות בנות ישראל מטבילת מצווה ופגעו בי (ראו אותי), ויוולדו להן בנים יפים כמותי, לומדי תורה כמותי. אמרו לו רבנים: לא חושש אדוני מעין הרע (כישוף שמקבלים ממבט שאינו טהור)? אמר להם: אני בא מזרעו של יוסף, שלא שולטת בו עין הרע. שנאמר (בראשית מט) בן פורת יוסף בן פורת עלי עין.
אשתי שאלה: זה רק אני או שכדרכם של גברים הם משווים למי יש יותר גדול? אמרתי שגם לי זה נראָה ככה, אבל אז טרחתי לברר מה זה קב (בערך 1.3 ליטר). כנראה הכוונה לא ל"אברו" אלא ל"אברתו" שזו הזרוע. הם משווים שרירי יד. ואיך אנו יודעים? תשעה קבים הם כמעט 12 ליטר, וחמת (נאד, שק־עור לנוזלים) בנפח כזה זה איברו של סוס לפחות. גם בשביל זרוע, רבי ישמעאל הוא בגודל של שוורצנגר. לעומת זאת רבי יוחנן קטן יותר פי שניים או שלוש – כך אומר רב פפא. לא ברור אם גופו של פפא או של יוחנן כמו סלים או כדים תוצרת הרפניה, אבל זה לא משנה כי אנו לא יודעים איך זה נראה והאם הכוונה שהוא שעיר, חלק, שמן, רזה, מחוטב וכיוצא בזה.
בקיצור, עומדים רבנים חשובים (יוחנן נחשב לאחד הגדולים) ומשווים שרירים. זה לא פירוש לשום דבר במשנה, אלא סיפור שבחרו להוסיף לנו בתלמוד. אחר כך מבהירים לנו עד כמה יפה היה רבי יוחנן (כוס כסף עם רימונים, ורדים ותאורה סקסית). ועוד מבהירים שבניגוד ליופים של רבנים חשובים שהוא ניכר בסבר הפנים כמו יעקב אבינו והאדם הראשון, ליוחנן אין הדרת פנים (להשוות ל"והדרת פני זקן"). זה אומר שהוא נראה כמו בחור צעיר למרות שהיה בוגר יותר.
כאן מוסיפים עוד סיפור קטן על יופיו של רבי יוחנן: הוא היה יושב מול הנשים שעולות מהטבילה (מכינות עצמן לבעליהן) ואומר שיראו אותו כך שיוולדו להן בנים שדומים לו. הידע הביולוגי באותה תקופה לא היה כמו היום. כשנולדו ילדים "פגומים" היו מבארים זאת בכך שהאשה לא היתה טהורה בגופה או במחשבותיה כשהתעברה. אם כך המצב, סביר שמה שהיא מדמיינת באותו זמן יכול גם להשפיע לחיוב, ואולי רצוי שתחשוב על רבי יוחנן?
הם מסיימים את הדיון בשאלה האם רבי יוחנן צריך לפחוד מעין רעה בגלל התנהגותו. כשפים היו מאד ממשיים אז. "עין רעה" היא כישוף של מזל רע שניתן לקבל במקרה זה מאשה שלא מצא חן בעיניה איך רבי יוחנן מתנהג, והיא מסתכלת עליו לא טוב. הוא מתבדח שאין חשש כי הוא צאצא של יוסף (תירוץ עלוב למדי).
אז למה כל הסיפור הזה מופיע בתלמוד? תארו לעצמכם שכמו היום גם בתקופת חז"ל היו באים קרובי המשפחה לבקר את משפחתם כשנולד בן (ואולי גם בת, מי יודע). והיו אומרים: איזה חמוד! יש לו עיניים של אבא, ואוזניים של אמא, ואת הסנטר קיבל מסבא. ושאר שטויות. תארו לכם מה היה קורה אם קרוביהם של כמה פשוטי עם מכוערים היו באים לבקר את הרך הנולד ואומרים: איזה חמוד! הוא נראה יפה כמו רבי יוחנן, וגם נראה עירני וחכם כמוהו. אחרי כמה מקרים כאלה היו צריכים לעשות מעשה, כדי שלא יעשו לינץ' בראש הישיבה של טבריה. הרי ידעו שהוא סקסי וגם הולך ומסתכל על הנשים שעולות מהטבילה. אז כמו שעושים פוליטיקאים וסלבריטאים, מפרסמים סיפור מתאים להרגיע את הרוחות, מה שקוראין spin בלעז.
שֶׁלָּךְ,
– תלמיד
תמוה אך משעשע…
לא פלא שאת זה לא לומדים בבתי ספר דתיים
אהבתיאהבתי
אולי בגלל זה לא מצאתי תרגום באינטרנט
בכל מקרה, את הפרשנות שלי לא תמצא בבתי ספר
אהבתיאהבתי
טוב, אני חייבת לציין שכל הדיון הזה מטופש מאד בעיני – בין אם הם משווים גודל של איבר זה או אחר…
(ואחרי שראיתי את מייקל פלפס קוטף את מדלית הזהב האולימפית ה-19 שלו, שום רבי סוטה שמסתכל על נשים שחוזרות מהמקווה לא יכול לרגש אותי…)
אהבתיאהבתי