מה משמעות החיים – נסיון שני

הרשומה הקודמת על משמעות החיים היתה רק מעין הקדמה. הפעם אמשיך בכיוון שאני מקווה שאינו צפוי. כמובן, זה עדיין מוקדש לאשתי (כמו הנסיון הראשון) והיא עדיין מיוחדת במיוחד.

קוראי היקרים,

הרעיון צץ במוחי פעם לאחר ששמעתי שמועה שאני צאצא של הבעש"ט והסתקרנתי לראות אם יש בזה משהו. לא הצלחתי להפריך את השמועה, אבל זה לא ממש משנה לי. במקום זה מצאתי מסמך המתאר את שושלת היוחסין של רבי נחמן מברסלב (שהיה נינו של הבעש"ט) ובה מופיע הבעש"ט ומעליו נמתח קו ישיר אל דוד המלך עם ציור של כתר. כמובן שלחסידים זו הוכחה מספקת שהרבי הוא מבית דוד, אבל אני צריך הייתי קצת יותר. אני סקרן למדי, אז חשבתי על זה איזה דקה והשתכנעתי שסביר מאד להניח החסידים צודקים. חשבתי על ההשלכות של שיטת החשיבה שלי, ולדעתי זה יכול לתת נקודת מבט קצת שונה מהרגיל למשמעות החיים.

תחילה, מובן שאי אפשר להוכיח בוודאות שמישהו צאצא של דוד המלך כי יש ספק אם דוד המלך היה קיים, או אם היה קיים כפי שמתואר בתנ"ך. ישנה עדות מזערית על קיומו מכתובת תל־דן, בה מופיעה המילה "ביתדוד" בכתובת שעוסקת במלחמות, ונצחונות על שבטים (ומלכים) שונים. יתכן שהכוונה ל"בית דוד", ויתכן שלא. על שלמה או רחבעם אין עדויות חיצוניות כלל מהתקופה הרלוונטית. כל מה שידוע זה מהתנ"ך (סיפורי התלמוד זה מתקופה מאוחרת יותר, ולכן איני מחשיב אותם כתוספת של ראיות). יש עדויות למלכים מאוחרים יותר (עומרי, חזקיה) בכתובות מאוחרות יותר (מישע, שילוח). את שארית הדיון נעשה מתוך הנחה שהסיפור התנ"כי הוא בערך נכון, לפחות מבחינת קיום המלכים, ומספר משוער של נשים, פילגשים וצאצאים של המלכים הראשונים.

נסתכל על זה בשלושה שלבים. תחילה, איך נראית שושלת היוחסין שלי, שלכם, או של כל אדם אחר, כמה דורות לאחור. אחר כך, קצת תובנות על הקבוצה שהיא צאצאי דוד המלך ממנו ועד סוף ממלכת יהודה. בשלב השלישי, מחברים את השלבים הקודמים יחדיו ומסיקים מסקנות.

king-david-analysis-bottom

שלב ראשון: גרף יוחסין (כמו בציור למעלה). מקובל לצייר שושלת יוחסין כגרף בו אנשים הם נקודות (או מלבנים). כל אדם נמצא על הדף מעל לצאצאיו, ומותחים קו מכל אדם לכל צאצא ישיר שלו (בן או בת). מקובל לחבר איש אל אשתו, אבל זה רק מסבך את הציור ולא עוזר לעניין. אז אני מצייר גרף יוחסין בלי להבדיל בין בן לבת ומבלי לקשר בין בני זוג. יש קו בין אדם לבנו או ביתו אם הם צאצאים ביולוגיים של אותו אדם. מה שמצויר מתחיל בתחתית מ"מישהו", מעליו אביו ואמו, ומעליהם סבים וסבתות וכיוצא בזה. אם כולם שונים זה מזה אז יש לאותו אדם שני הורים,ארבעה הורי הורים, שמונה בדור שלפני וכן הלאה. לפני עשרה דורות היו לו 1024 אבות ואמהות קדמונים. בדרך כלל זה לא המצב, והגרף מתכנס לגודל קטן יותר. אצלי לדוגמה, מספיקים חמישה דורות (אני חושב) כדי למצוא אב קדמון משותף ליותר מאדם אחד בשרשרת. ככל שמתקדמים לאחור, יש יותר ערבוב והעסק מתכנס יותר. אבל לפחות בכמה עשרות דורות ראשונים הגרף מתרחב. אם לא היתה התכנסות, אז עשרים דורות לאחור היו יותר ממליון אנשים. בהערכה זהירה ביותר (כמעט וודאות לכל אחד) בעשרים דורות לאחור (או כחמש מאות שנים לאחור) יש לפחות אלף איש. אם נסתכל על העם היהודי בכללותו, היו אז בסדר גודל של בין מיליון לעשרה מיליון יהודים. אז אבותי הקדמונים חמש מאות שנים לאחור היו לפחות מאית האחוז מכל העם היהודי, וסביר להניח בסדר גודל אחד או שניים יותר מזה.

king-david-analysis-top

אז נניח שהסיפור התנ"כי הוא בערך נכון, לפחות החלק שמופיע בציור למעלה. לדוד המלך היו די הרבה נשים במושגים של היום, המספר המיוחס לשלמה הוא מוגזם ביותר, אבל ניתן לשער שהיו לו יותר נשים מהמקובל אפילו למלכים רגילים. רחבעם היה יותר מתון משלמה, אבל לא בהרבה. לא כל הצאצאים מופיעים בסיפור, אלא רק אלה שרלוונטיים לנושא של התנ"ך. בכל זאת מצויין שלרחבעם 88 בנים ובנות ישירים, כולל אביה שהיה יורשו. מה שמעניין אותי במיוחד בסיפור הזה הוא ריבוי הפילגשים. להיות בן (ולפעמים גם בת) של מלך, זה מצב מסוכן. יש מלחמות ירושה, ורבים מהם לא שורדים את זה. אבל צאצאי פילגשים בטוחים יותר, וכנראה היו רבים מאד מהם. בנוסף, יותר סביר להניח שצאצאי פילגשים (לפחות אחרי כמה דורות) לא ידעו בוודאות שהם מבית המלוכה. ממילא זה לא אכפת לאף אחד ולא נותן להם יתרון בחיים. אני מעריך שהיו לדוד המלך לפחות אלף צאצאים בתקופת צדקיה (כחמש עשרה דורות, או ארבע מאות שנים). זו הערכה מאד זהירה בהתחשב בכמות הצאצאים בדורות הראשונים. זו בערך עשירית האחוז מהעם היהודי כאשר מתחילה גלות בבל. רוב אותם צאצאים וודאי לא ידעו שהם מבית דוד, אבל זה רק מוסיף לחוזק הטיעונים כפי שיתברר מייד.

king-david-analysis-full

נותר רק לחבר את שני החלקים של הציור. קשה לדעת איך זה מתחבר בדיוק, כי אין לנו מושג מי הנפשות הפועלות בכל חלק מהגרף, אבל ניתן להסיק כמה מסקנות. בתחתית החלק העליון יש לפחות אלף איש שהם צאצאי דוד המלך, ורבים מהם אינם יודעים זאת, והם מפוזרים בעם. יש גם סדר גודל של מיליון איש נוספים. בראש החלק התחתון יש לפחות אלף מאבותי (או של מי שהתחלנו איתו) והם דוקא יכולים להיות מרוכזים ברובם במקום אחד, אבל סביר להניח שיש קצת פיזור לפחות. ושוב, יש בין מיליון לעשרה מיליון נוספים. בין שני הצדדים יש 2000 שנים, שהם בערך 60 עד 100 דורות. כדי להראות שאיני צאצא לבית דוד, צריך ליצור מצב בו כל נתיב בגרף שמתחיל באלף שבצד העליון נגמר לבסוף שלא באלף שבצד התחתון. עשיתי כמה סימולציות של מודלים שונים של התפתחות גרף. כדי שמצב כמו שתיארתי יתקיים צריך צירוף מקרים בעל הסתברות קרובה מאד לאפס – לא ממש אפשרי. אופציה אחרת: צאצאי דוד המלך מתבודדים במכוון ויוצרים מעין שבט שמתרבה כמעט רק בתוך עצמו. זה היה יכול לקרות אם כולם היו יודעים שהם מבית דוד. גם זה נראה לא הגיוני, וגם אין תיעוד היסטורי של שבט כזה. המסקנה המתבקשת היא שבהנחה שהסיפור התנ"כי מבוסס במעט על מציאות, אותו "מישהו" בציור הוא צאצא של דוד המלך.


החלק התחתון של גרף היוחסין אינו רק שלי. זה תקף לגבי כל אחד שהוא צאצא של כמה דורות של (בעיקר) יהודים. אני מניח שרוב קוראי יכולים לשים את עצמם במקומי. כל שאחד מאבות אבותיו (או אמהות גם) בכמה המאות האחרונות היה יהודי לכמה דורות יכול להיות שם במקומי. כולם בסבירות גבוהה מאד צאצאי דוד המלך, אם היה קיים בערך לפי הסיפור. בשנת 1968 השר ד"ר כהנא ניסה לעשות כנס של צאצאי דוד המלך. הוא חשב שיש כמה עשרות אלפים מהם, בעיקר לפי מסורות משפחתיות, וצאצאים ידועים של רמב"ם, רש"י וכיוצא בזה רבנים שאומרים שהם מבית דוד. אם היה חושב על זה קצת יותר, היה מכנס את כל עם ישראל.


אז מה אם כולנו צאצאי דוד המלך, בהנחה שהיה קיים בערך כמו בסיפור? לי זה לא מוסיף הרבה נחת, או תובנות גדולות. לכאורה זה רק להיפך: הנה יושב צאצא של דוד המלך ומפקפק בכך שהוא היה קיים בכלל. אם אדם כזה חשוב הפך להיות לא ברור, מה יהיה עלי? לא נצטרך לאלף שנים לפני שאשכח לחלוטין על ידי צאצאי.

זה גורם לי לחשוב על התמונה ההפוכה. ניקח אדם אקראי על כדור הארץ עוד כמה אלפי שנים. הוא יכול להסתכל לאחור כמו שאני עשיתי ולמצוא באותו אופן שהוא צאצא שלי. כל מה שצריך להניח זה שיהיו לי מספיק צאצאים בעשרות הדורות הבאים כך שיהיו מספר אלפים מהם, ומפוזרים בארצות שונות. מה שקשה לדעת זה אם האנושות תיפרד לקבוצות מבודדות לחלוטין (כרגע זה לא המצב, וגם לא בטווח הנראה לעין). בהנחה שאין בידוד מוחלט של קבוצות, אז אחרי כמה אלפי שנים אותו אדם אקראי על כדור הארץ ימצא בכמעט וודאות מלאה שהוא צאצא שלי.

יש פה כמה הנחות אבל הן די סבירות. אין שום דבר מיוחד בי. אותו אדם ימצא שהוא צאצא של אשתי (ולא רק בגלל שיש לנו את אותם ילדים), או של כל אחד מקוראי היקרים. אותו אדם יהיה צאצא משותף של כולנו, ולכן קוראי הפכו בן רגע ליקרים יותר. אין שום דבר מיוחד באותו אדם, הרי בחרנו אחד אקראי. למעשה רוב האנושות יהיו צאצאים שלי, וגם שלכם, קוראים יקרים. כמו אותה שורה משיר: "כולנו רקמה אנושית חיה אחת".

איני יודע אם זה נותן משמעות לחיים. ידוע לכל שהאנושות תהיה מורכבת מצאצאים שלנו. אבל בראיה ארוכת טווח מאד, כל אדם יהיה צאצא של כולנו. ואולי זאת רק הסחת דעת.

שלכם
Pap(p)a Quail

אגב, המשך יבוא, אבל אניח לנושא לעת עתה.

8 תגובות בנושא “מה משמעות החיים – נסיון שני

  1. בעניין משמעות החיים או תכליתם,
    אני מאמצת את שיטת אריסטו ובעקבותיו הרמב"ם לגבי שאלה זו. אריסטו בחן את תכליתו של דבר על דרך השימושים הייחודיים של אותו דבר. למשל, תכליתו של כיסא היא שישבו עליו. וכך אפשר לבחון את התכלית של כל דבר בעולם. לגבי האדם, הוא אמר שיש לבחון מהי תכליתו הייחודית, כלומר מה פועלו או שימושו אשר שונה מכל יצור חי אחר. המסקנה של אריסטו היא כי רק לאדם חשיבה מופשטת וזה כמובן הוביל אותו לחשיבה אודות אלוהים, אבל אם נוציא את אלוהים מהסיפור, חשיבה מופשטת בהחלט מהווה תכלית לפי דרך חשיבה זו. אבל באותה מידה לדעתי ניתן להוסיף גם תיעוש, טכנולוגיה, אומנות, מוסר ובסופו של דבר גם הרס הסביבה (או שזה רק תוצר לוואי… )

    אהבתי

    1. ברוכה הבאה לבלוג.
      אריסטו כמובן טועה, ובאמת לא מתאים לו כי הוא עובר על אחד מכללי ההגיון שהוא עצמו ניסח: במקרה זה מעבר לא מוצדק מן הפרט אל הכלל. כסא נוצר עם תכלית, שולחן נוצר עם תכלית – מסקנה שכל דבר נוצר עם תכלית. אדם הוא גם דבר עם תכלית ויש אלהים.
      הרמב"ם עובר על כלל אחר של אריסטו – אם דבר נאמר על ידי בעל סמכות זה לא אומר שזה נכון. רמב"ם נהג לטעות בזה הרבה, וגם העיד על עצמו שאינו יכול לטעות.
      בכל מקרה,לעניות דעתי, חשיבה מופשטת זה אמצעי, לא תכלית.

      אהבתי

  2. מסתבר שאנחנו קרובי משפחה!
    מעבר לניתוח המעניין שלך, דוד של אבא שלי כתב ספר שכלל את כל השושלת המשפחתית מהדור של אבא שלי ועד אדם הראשון. הוא כמובן לא שכח לעבור דרך דוד המלך… (אם כי אני חושב שהבעש"ט לא היה במשפחה שלנו).

    לצערי לא הבנתי איך זה קשור למשמעות החיים

    אהבתי

    1. זה די ברור שאם מאמינים ב"אדם הראשון" אז כולנו קרובי משפחה. אבל יש אפשרות שדוד המלך היה קיים… בעניין המשמעות, יש הקשר אבל אולי זאת רק הרגשה שלי ולא הבהרתי את זה טוב. לא ממש חשוב, יותר מענייו אותי אופן החשיבה.

      אהבתי

  3. כולנו רקמה אנושית, אבל אם נמשיך בקצב הזה – כדור הארץ לא יצליח לקיים אותנו…
    כבר ב-1968 פול ארליך, אחד מ"נביאי האבדון" של שנות ה-60, כתב את הספר Population Bomb, ובו הוא הסביר שאנחנו מתרבים בקצב מהיר מדי, ויגיע יום בו כדור הארץ יקרוס. נכון, התחזיות שלו היו פסימיות יותר וכבר עברנו את "נקודת הקריסה" שהוא דיבר עליה, ולא קרסנו. אבל לדעתי אנחנו מאד מתקדמים אל נקודת קריסה.

    http://www.populationmedia.org/wp-content/uploads/2009/07/Population-Bomb-Revisited-Paul-Ehrlich-20096.pdf

    אהבתי

    1. אני הרבה יותר אופטימי מזה. לדעתי ארליך הוא פשוט שרלטן, מדי פעם יוצא בנבואות זעם לחלוטין לא מבוססות על הגיון, ולא מפריע לו כלל שאינן מתקיימות. הוא פשוט עובר לנבואות חדשות או ממחזר ישנות ששכחו מהן. הוא וחבורתו גם כתבו ספרון שקורא להשמדת האנושות למען הסביבה והכל בשם מה שקוראים לו Junk Science. לנקודת מבט הפוכה הייתי ממליץ על Aliens Cause Global Warming: A Caltech Lecture
      by Michael Crichton

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s