עגורים – Whooping Crane

כתבתי אתמול על המין הנפוץ של העגורים בצפון אמריקה. נותר המין השני, שהוא נדיר ביותר: Whooping Crane. כבר שנים רבות שאני רוצה לנסוע לראות את העגורים הנדירים. כמו חבריהם הנפוצים גם הם נודדים – בקיץ הם בשמורה קטנה בקנדה ובחורף בשמורה קטנה אחת בלבד: Aransas National Wildlife Refuge שנמצאת בדרום טקסס, על חוף הים כשעה נסיעה מהעיר Corpus Christi. (בשנים האחרונות כתוצאה של מאמצי שימור יש אוכלוסיה נוספת אך קטנה מאד הנודדת בין פלורידה וויסקונסין). אלה ציפורים מרשימות מאד, לבנות מאד וגדולות יותר מהעגורים האחרים – גובהם יכול להגיע למטר וחצי בעמידה. הנה צילום שממחיש זאת: הציפור שלפני העגורים היא Great Blue Heron שדומה מאד גם בגודל וגם בצבע לאנפה אפורה המוכרת בארץ.

w-crane-and-gb-heron
Whopping Crane and Great Blue Heron

לפי מקורות שונים לפני כשבעים שנים הדרדר מצבם של העגורים עד שהיה ידוע על רק 23 פרטים (או רק 15, תלוי את מי שואלים). ההנחה היא שזה היה בעיקר בגלל ציידים. רק אז התחילו מאמצי שימור גדולים, כולל רביה בשבי בדומה למאמצים לשמר את הקונדור הקליפורני. מספרם התאושש בהתמדה והיום מגיע לכמה מאות פרטים בטבע ועוד כמאה או מאתיים בשבי (שוב, כמו הקונדור). ההערכה היא שהעגורים האלה תמיד היו יחסית נדירים (לא יותר מכמה אלפים) בניגוד לעגורי Sandhill Crane שמהם יש כמה מאות אלפים.

אז נסענו לראות אותם במקום בו קל להגיע ומובטח לראותם (כך חשבנו): בטקסס בחורף. לא היה לנו תכנון מסודר. הגענו לשמורה ושאלנו איפה העגורים. מסתבר שלא בטוח שנראה אותם, זו ציפור נדירה. בינתיים נצא לכמה מסלולי הליכה ונראה מה יש. מה שהיה זה גשם. וקר. השביל היה מוצף בחלקו והילדות פתאום התלהבו: דגים שוחים על השביל.

aransas-path
דגים על השביל

ראינו שני עגורים מרחוק מאד:

w-crane-0-very-far
Whooping Cranes

המשכנו בסיור וראינו זוג נוסף, שוב מרחוק אבל קצת פחות רחוק. הצילומים היו בגשם:

w-crane-1-far

היו דברים יפים מאד לראות בשמורה. מסתבר שהמקום מפורסם מאד באנפות, אנפיות ולבניות שלו. השלמתי צילומים של כמעט כל המינים שהיו חסרים לי מקליפורניה…. היו שם שלטים ליד המים "Alligators are Dangerous". טוב לדעת, ואכן גם ראינו כאלה. באחת העצירות שם אמרו שיש עגורים, היה שוב קר ורטוב מאד. הילדות לא רצו לצאת מהאוטו, אבל יצאתי להציץ לרגע וראיתי מחזה מרהיב: הצילום המופיע בראש הבלוג שלי. כמובן שכולם רצו לראות. זו לבנית אדומה Reddish Egret מנסה לעשות רושם על קבוצה של כפנים וורודים Roseate Spoonbill. תחילה עושה רושם:

reddish-egret-and-spoonbills-1
Reddish Egret and Roseate Spoonbills

הם לא התרגשו כלל. הלבנית נסוגה חפויית ראש:

reddish-egret-and-spoonbills-2
Reddish Egret and Roseate Spoonbill

ראינו הרבה ציפורים וחיות אחרות אבל לא יותר עגורים. החלטנו לחזור לשם למחרת, אולי יהיה יותר מזל. למחרת בבוקר בדרך, כחצי שעה לפני ההגעה לאיזור השמורה, פתאום צועקת בתי הגדולה שיש ציפורים גדולות ולבנות בשמים. בכל מקום אחר באמריקה זה אומר שקנאים לבנים ולא הייתי טורח. אבל היינו קרובים מספיק לשמורה. עצרנו בצד, הוצאתי את המצלמה מאחור (מקלל שלא החזקתי אותה עלי) כיוונתי וצילמתי חמש תמונות בחמש שניות ואז הם נעלמו:

w-crane-2-pair
Whooping Cranes

בדרך, קצת לפני השמורה, שוב אזעקה: הרבה עגורים. יצאתי לצלם אבל אלה רק Sandhill Crane. ראינו הרבה מהם:

sandhill-cranes-aransas-1
Sandhill Cranes

בשמורה היה מזג אויר טוב יותר מהיום הקודם, והלכנו באותו שביל לראות אולי יש עגורים. הם היו קרובים יותר, והיו בחברת העגורים הקטנים יותר כך שהייתי יכול לצלם את שני המינים זה לצד זה. המרחק עדיין גדול, אבל זה מה שיש:

w-and-s-crane-1
Whooping Crane and Sandhill Cranes
w-and-s-crane-2
Whooping Cranes and Sandhill Cranes

היו גם הרבה עגורים בשמים אבל כיוון שהיו הרבה הם לא נדירים במיוחד:

sandhill-cranes-aransas-2
Sandhill Cranes

בשנים האחרונות התחילו לקננן עגורים בויסקונסין, שם לא ביקרנו כבר שנים רבות. הגיע הזמן לבקר, ועכשיו יש גם סיבה טובה….

5 תגובות בנושא “עגורים – Whooping Crane

1. בארץ כמעט כל הלבניות (מינים של הסוג Egretta) הן לבנות. באמריקה יש לבנות אבל גם אדומה וכחולה ואפילו תלת-צבעית. יהיה משעשע לפרסם רשומה על לבניות בשלל צבעים.