עזרה בשיעורי הבית

נתתי שיעורי בית לחשוב על שני גרפים. ועוד הגדלתי להציק ונתתי דוגמה על ממוצע הטמפרטורות אצלי בבית. אני יודע שזה לא נחמד להעמיס דברים קשים על קוראי, אז הנה קצת עזרה. הגרף השני של שיעורי הבית מובא כאן לפניכם:

noaa-graph-2014

ציר ה X כמובן מציין שנים, מתחיל בשנת 1880 ומסתיים בשנת 2014. ציר Y מתאר "Anomaly relative to 1901-2000" במעלות צלזיוס. כותרת הגרף בתרגום חופשי מאנגלית "מדעית" אומרת שמה שמוצג זה ממוצע שנתי של טמפרטורות כל כדור הארץ מעל יבשה וים. זה אומר שעבור כל שנה מחשבים טמפרטורה ממוצעת כלשהי "קרוב לפני השטח" מעל גם יבשה וגם ים. את אותו ממוצע משוים לממוצע של השנים 1901-2000, כלומר לממוצע במאה העשרים. להפרש בין ממוצע של שנה לממוצע של המאה העשרים קוראים "Anomaly". אם זה מספר חיובי, אז אותה שנה היתה חמה יותר בממוצע יחסית למאה העשרים. אם יוצא מספר שלילי אז אותה שנה היתה קרה יותר.

לכל שנה ניתנים שלושה מספרים על הגרף. באדום זה המספר שתיארתי: ההפרש בין הממוצע של אותה שנה לממוצע של המאה העשרים. בכחול זה בערך אותו הדבר אבל "מחליקים" את העקומה (כנראה ממוצע של חמש שנים). ה"מקלות" האנכיים (בשחור) הם טווח הטעות. לא אומרים זאת בגרף אבל הם חישבו לפי טווח ביטחון (שנקרא בלעז Confidence Interval) של 95%.

ברשומה הקודמת היה גם גרף תוצרת האו"ם. הוא אינו שונה בהרבה, רק טווח השנים אחר (1860-2000) ובמקום ממוצע המאה העשרים הם השתמשו בממוצע של שלושים שנים (1961-1990).

בכל מקרה, המושג החוזר בנתונים הוא "טמפרטורה ממוצעת של כדור הארץ קרוב לפני השטח". אז במקום לחשוב מה הגרף אמור להראות, אמקד את השיעורים לשאלות יותר מדוייקות:

1. איך הייתם מגדירים "טמפרטורה ממוצעת של כדור הארץ קרוב לפני השטח"?

2. איך הייתם מודדים "טמפרטורה ממוצעת של כדור הארץ קרוב לפני השטח"?

3. מה יהיה לדעתכם טווח הטעות במדידה?

בכל מקרה, הניחו שהתנאים אידאליים. זה אומר שאין מגבלות תקציב, ויש לכם גישה לכל נקודה על פני כדור הארץ אם רק תירצו למדוד שם. נניח שכל האנושות משתפת פעולה.

מה המטרה שלי? מעבר לדיון על נושא מדעי לכאורה (התחממות גלובלית, שינויי מזג האויר) יש פה נושא תיאולוגי. אני נפגש ומשוחח עם אנשים ברמות השכלה שונות (חלקם עם דוקטורט במדעים או הנדסה)  שטוענים שהם מאמינים בתיאוריה, ושכל מי שאינו מאמין הוא רשע, אדיוט או משקר מתוך אינטרסים כלכליים (שזה סוג של רשע…). אז אני מראה את הגרף ומבקש הסבר: שלוש השאלות שציינתי מעל. אם אשווה את התיאוריה לאמונה אחרת, נניח ליהדות, אז הגרף הוא עיקרי התורה: "שמע ישראל" או אולי "ואהבת לרעך כמוך אני ה'".

המטרה שלי: שישאל כל אדם את עצמו במה הוא מאמין. ככה אני עוסק עם עצמי. אם אני לא יודע להסביר לעצמי במה אני מאמין, אז סימן שאני פשוט לא יודע. וכמו שלימד סוקרטס, זה הצעד הראשון לפני ידע אמיתי.

5 תגובות בנושא “עזרה בשיעורי הבית

    1. אני אומר (אבל רק למאמינים) שאם אלהים רוצה שאאמין בו, יתכבד להתייצב מולי ולשכנע אותי (ואז אני אחשוב על זה). כנראה שהוא לא מעוניין שאאמין בו, אז אני עושה את רצונו. התיאוריה החילופית היא שאינו קיים, וגם אז זה עובד אותו דבר. אני גם מכיר אנשים שטוענים שאלהים התייצב מולם לשכנע אותם. זה רק מחזק את הטענה שלי שעדיין לא הגיע תורי…

      מדען לא צריך להתייצב מולי כדי לשכנע – בשביל זה יש אינטרנט ובלוגים ופירסומים שונים.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s