נופים ומרמיטות

מעולם לא הלכתי לטיול בשביל לראות מרמיטה. נסעתי במיוחד לראות קונדורים, עד ניו מקסיקו לראות עגורים, עד טקסס לראות עגורים אחרים ואפילו עד אגמון החולה הרחקנו (שוב עגורים). אבל באמריקה, כשרואים מרמיטות נוסעים לשם בשביל הנוף, היערות, הפרחים, אבל בעיקר הנוף.

המרמיטה היא סוג ממשפחת הסנאיים, ואני מתכוון פה ספציפית לתת הסוג Petromarmota שכל ארבעת נציגיו בצד המערבי והצפוני של צפון אמריקה. אלה מכרסמים גדולים – הגדול בהם יכול להגיע למשקל 11 קילו. לדוגמה, הצילום בראש הרשומה הוא של Hoary Marmot. ארבעת המינים בתת הסוג Petromarmota נמצאים בהרים של צפון מערב אמריקה. איזור המחייה שלהם הוא בשטחים פתוחים הצמודים לקו היער, בדרך כלל בדיוק מעל לקו העצים העליון, או באחו. וכמובן מי שעולה גבוה לקו עצים (שזה המקום בו נגמר היער וממשיך שאר ההר) מקבל בתמורה נוף עוצר נשימה, וזו הסיבה האמיתית ללכת לשם. כאשר צופים לבסוף במרמיטות, זה בונוס אדיר לנוף.

Hoary Marmot

את המין Hoary Marmot פגשנו כשעלינו על Mount Rainier שבמדינת וושינגטון. זהו הר הגעש הגבוה בארה"ב (לא כולל אלסקה) וכמובן לא עלינו עד סופו, אבל הלכנו מעל לקו העצים. הנוף היה משהו כזה:

view-of-reinier_2008
Mount Rainier National Park

המרמיטות הן יצורים שחיים על האדמה (ובמחילות באדמה), ובדרך כלל לא ביישנים במיוחד. המקום בו היינו הוא כבר בצפון של ארה"ב אבל הוא הנקודה הדרומית של המרמיטה הזאת. טווח התפוצה שלהם הוא צפונה משם ומערבה עמוק לתוך קנדה ואלסקה. מין זה מגיע למשקל של בערך שבעה עד שמונה קילו. פגשנו אחד מהם חוצה את הכביש, וככה ניתן להדגים קצת את גודלו:

h_marmot_reinier_2008-4
Hoary Marmot

אחד מהם גם נתן לי להתקרב מאד:

h_marmot_reinier_2008-1

המרמיטות אוהבות להתחמם כשהן שוכבות שרועות על סלע בשמש, או במקרה שלפנינו על עץ נפול וקצת בצל:

h_marmot_reinier_2008-3
Hoary Marmot sunbathing

Yellow-bellied Marmot – in Yosemite

הקטנה מבין המרמיטות והדרומית ביותר היא Yellow-bellied Marmot. היא חיה בגבהים של הרי הסיירה נבדה של קליפורניה, וצפונה משם ומזרחה בהרי הרוקי. הן יחסית קטנות – משקל מקסימלי של חמישה קילו. תחילה, פגשנו אותן בכביש הצפוני של שמורת יוסמיטי, תחילה באחו קטן ואחר כך בנקודת תצפית הנקראת Olmstead Point. ככה נראית המרמיטה בתצפית:

yb_marmot_yosemite_2003-1
Yellow-bellied Marmot

כמובן שלשם נסענו לראות את הנוף. כל האיזור עשוי גרניט, עצי אורן, אשוחים. לא במקרה ארגנו שם חנייה לנקודת תצפית:

SONY DSC
Yosemite National Park

למי שלא ביקר שם, זו לא התצפית המרשימה ביותר בשמורה. למעשה, בביקור ראשון בשמורה כל מה שעושים זה להתפעל מהנוף, בכל דקה. גם בביקור שני ושלישי, ועשירי, ואני עוד סופר. אבל גם מרמיטות זה יפה, והנה אחת שנמרחה על סלע להתחמם בשמש:

yb_marmot_yosemite_2003-2
Yellow-bellied Marmot sunbathing

Yellow-bellied Marmot – in Mineral King

המקום הדרומי בהרי הסיירה נבדה של קליפורניה הוא הפינה הדרמית של שמורת סקוויה, והוא נקרא Mineral King. כל הצילומים שאני מביא פה הם מטיול שערכה אשתי בלעדי בשנה שעברה (היינו שם בהרכב משפחתי מלא בהזדמנות אחרת). בחנייה רואים נוף כזה:

cars-at-mineral-king
Cars covered from below – Mineral King

המרמיטות ישנות במחילותיהן בחורף. הן קמות רעבות ומייד הולכות לחנייה ומכרסמות צינורות פלסטיק וגומי בתוך תא המנוע של מכוניות חונות. ולכן המכוניות מכוסות מלמטה. כיוון שהמרמיטות חיות בגבהים, יש להן עונת מחיה קצרה. צריך להתרבות מהר (פעם בשנתיים), לאכול הרבה (פרחים וגרגרים) ולהתחמם בשמש (קר שם גם בקיץ). כמובן שגם אל Mineral King מגיעים בשביל הנוף. לדוגמה:

view-of-mineral-king-2016
Sequoia National Park – Mineral King area

אבל מלבד הרים ופרחים ואגמים ועצים פוגשים גם מרמיטות, כולל אחת צעירה. בשביל שאר הנוף והפרחים יש לקרוא את סיפורי הדרך של אשתי.

Olympic Marmot

בשמורה Olympic National Park הנמצאת בצפון מערב מדינת וושינגטון ביקרנו במקרה. היה לנו שבוע של חופשה בקיץ שתכננו לבלות במדבריות דרום קליפורניה. היתה תחזית מזג אויר של פחות משלושים מעלות צלזיוס לכל השבוע, שזה מטורף בשביל מדבר בקיץ אז היינו חייבים לראות. בדיוק לפני הנסיעה השתנתה התחזית – 45 מעלות בצל. פנינו צפונה ונסענו רחוק מאד לברוח מהחום, כמעט עד גבול קנדה. אל פארק אולימפיק הולכים בשביל הנוף והיער וחוף הים. זה הר געש שבראשו קרחונים, מסביבו יער גשם שאינו טרופי (מוזר ביותר), וחוף ים מוזר שמלא בגזעי עצים מלוטשים וחלוקי נחל עשויים עץ. בצדו הצפוני של הפארק יש מסלול הליכה מעל קו העצים – Hurricane Ridge. הנוף כמובן הוא הסיבה להיות שם וגם הפרחים:

hurricane_ridge-2010
Olympic National Park – view from Hurricane Ridge

ההליכה היתה איטית. גם בגלל שהלכנו עם סבתא, אבל בעיקר כי אשתי היתה צריכה לצלם את כל מיני הפרחים שפגשה, וזה אומר עצירה כל שני צעדים. זה גם כלל סחלב ירוק שמצאה סבתא… ושם מעבר לאחד העיקולים בעליה פגשנו את המרמיטה המקומית.

o_marmot_2010-1
Olympic Marmot

Olympic Marmot זה מין הנמצא רק בשמורה הזאת ורק בצד הצפוני. היא הגדולה מבין המרמיטות (יכולה להגיע ל 11 קילו). רובן נמצאות באיזור אותו מסלול טיול. הן ניזונות מהפרחים והגרגרים שמצויים בשפע אדיר מעל קו העצים. הצמח החביב עליהן במיוחד הוא התורמוס (לא זיהינו איזה מין של תורמוס, יש עשרות מינים בארה"ב):

lupine-in-hurricane-ridge-2010
איזה תורמוס – אוכל של מרמיטות

המרמיטות לא התרגשו מאיתנו ונתנו לנו לצלם מקרוב:

o_marmot_2010-2
o_marmot_2010-3

סיכום

יש עוד מין נדיר ביותר של מרמיטה מתת הסוג Petromarmota והוא נקרא Vancouver Island Marmot כי הוא נמצא רק על אותו אי (בדיוק מצפון לפארק אולימפיק ושייך לקנדה. אומרים שהמקום יפה מאד לטיול, ואם נלך לשם, זה לא יהיה בשביל לראות מרמיטות, אבל נשמח מאד לראותן.

כל המרמיטות שסיפרתי עליהן חיות באיזורי גידול דומים אחד שאינם חופפים. בכל איזור ניתן למצוא רק את אחד המינים והם באמת שונים גם בגודל וגם בצבע. ותמיד, המקומות בהם צופים במרמיטות ידועים בעיקר בגלל הנוף – ובצדק. אבל לפגוש מרמיטה מוסיף הרבה לחוויה.