ינשופים

אנו רואים ינשופים לעיתים נדירות ומצלמים עוד פחות. ינשופים הם דורסי לילה (בעיקר) – כלומר מעט מהם פעילים באור יום. ואם נצפו באור יום זה בדרך כלל קצת לפני זריחה או שקיעה, בתנאי אור ירודים. כדי לצפות בהם כהלכה (וכמובן לצלם) אני זקוק לשני דברים חשובים: ציוד צילום מתאים ללילה (יותר מעשרת אלפים דולר) וכוח רצון לצאת לשוטט בלילה. כיוון שאין לי את השני, איני קונה את הראשון. וכך יצא כשצפינו בינשוף בשכונה (בלילה) ויצאתי לצלם, זה מה שיצא:

Great Horned Owl

כמובן שמהצילום לא ניתן לזהות את מין הינשוף (רק שהוא גדול), אבל ראיתי אותו ושמעתי אותו, אז אני יודע שזהו Great Horned Owl (שאקרא לו בעברית אוֹחַ אמריקני, כי הוא מאותו הסוג של האוח הידוע בארץ, אבל נמצא באמריקה). האוח כמו רוב הינשופים, עומד מוסתר על ענף עץ במהלך היום, וקשה מאד לראותו. הוא אחד משני הינשופים הנפוצים יותר בצפון אמריקה (יחד עם התנשמת הידועה גם מהארץ), אז יצא לנו לפגוש בו גם באור יום. ככה הוא נראה, מסתתר ביום:

בהזדמנות אחרת צפינו בו מקרוב יותר (באור יום) ובפעם אחרת אפילו מקנן.

DSC_8963 great horned owl
SONY DSC

הם יוצאים לפעילות עם השקיעה. הנה פרט אחר שראינו בטיול, וחצי שעה אחר כך אותו פרט עם בן או בת זוגו. חצי שעה הספיקה בשביל חשכה כמעט מוחלטת.

DSC_9258 great horned owl
DSC_9281 great horned owl

הינשופים אינם נפוצים באמריקה. למרות שמגוון המינים דומה לזה שבאירופה, אין אחד מהם שנחשב נפוץ ממש. התנשמת הלבנה (Barn Owl) היא אולי הנפוצה (יחסית) ביותר. באחד הטיולים בדרום קליפורניה סיפרו לנו במרכז המבקרים של איזה פארק שיש להם תנשמת שישנה על עץ הדקל בגינה, ובזווית מסויימת ניתן לצפות בה. ככה נראה ינשוף שישן במהלך היום:

Barn Owl

ובשתי פעמים מיוחדות יצא לנו לפגוש בתנשמת פעילה באור יום מלא (פעם בתחילת הבוקר, ופעם בערב).

יצא לי גם פעם אחת לפגוש ינשוף נדיר במחוזותינו: Short-eared Owl שנמצא גם בארץ ושמו בעברית – ינשוף שדות. חזרנו בערב מטיול, וכאשר שקעה השמש סגרתי את המצלמה בתיק כי כבר אין יותר מה לצלם באותו יום. ומיד אחר כך בנסיעה בכביש כפרי עמד ינשוף על גדר. לקח זמן לצאת מהרכב להוציא את המצלמה, אבל היה שווה כל רגע עיכוב. כמובן שזה לא יצא ברור מאד, אבל בהתחשב בציוד, זה לא רע.

Short-eared Owl

היתה עוד הזדמנות לצפות ולצלם ינשופים נדירים. לפני כשנתיים, הגיעה לצפון קליפורניה לביקור נדיר לִילִית אפורה (Great Grey Owl). במשך שבועיים עפה לה באור יום מלא באותו השדה, ודיגמנה למאות הצפרים הקליפורנים שבאו לחזות במתרחש. זה קצת רחוק – חמש שעות נסיעה צפונה ותיכננו טיול אחר לכיוון דרום, אז ויתרתי על התענוג. לא רציתי לוותר על טיול משפחתי בשביל ינשוף. ואז, לפני שיצאנו לדרך, הגיעה לאותו מקום גם לילית שלג (Snow Owl) והצטלמה לה באור יום גם היא. לילית שלג זה מחזה נדיר עוד יותר בקליפורניה. אז נסעתי עם המשפחה לדרום….

אחד הינשופים החמודים במיוחד אצלנו הוא Burrowing Owl שאקרא לו כּוֹס מתחפר (או אולי כּוֹס מחילות?). הּוא ינשוף קטן מהסוג Athene (בארץ המין היחיד מסוג זה הוא כוס החורבות). זה ינשוף הגר במחילות בקרקע ופעיל באופן טבעי באור יום. (ראו תמונה בראש הרשומה). לראשונה פגשנו אותו בשמורה באריזונה על נהר הקולורדו, שם גם סידרו לינשוף איזורי קינון מלאכותיים. בצילום הבא, הצינורות וערימות האבנים הם איזורי מגורים מלאכותיים לינשוף.

Burrowing Owl

זו גם הציפור החמודה שהיתה נפוצה באיזור מגורי אבל עקב פעילות של תחנות רוח לייצור חשמל ירד מספרם משמעותית – הם נהרגים בקצב של יותר מאלף בשנה. כתבתי על כך בעבר… פגשנו אותם שוב בדרום קליפורניה, שם צילמתי אותם מתוך הרכב. תחילה, צילום מטושטש המראה את הינשוף חולק מחילות עם סנאי אדמה שגם הם גרים באותן מחילות.

DSC_0293 Burrowing Owl and Squirrel
Burrowing Owl and California Ground Squirrel

והנה צילום מוצלח יותר של הינשוף מציץ ממחילתו

DSC_0305 Burrowing Owl
Burrowing Owl

ולסיום, כמובן הסיבה בגללה אני כותב על ינשופים.

tea and owls
Tea and Owl Cookies

7 תגובות בנושא “ינשופים

1. טעימות מאד, אפילו שהן טבעוניות ונטולות אלרגנים ואפילו שוקולד.
      הינשוף במחילה הסכים להצטלם באור יום כי הוא פעיל באור יום ונשארתי בתוך האוטו. ציפורים לא נבהלות כל כך האנשים ברכב, כך שאפשר להתקרב.

1. ינשופים הם באמת נהדרים, ובסה"כ יש לך כבר מצבור צילומים לא רע 🙂
    לי יש כמה תמונות של כוס החורבות מלפני כמה שנים, וזהו.
    התצפית המרגשת ביותר מבחינתי היתה בילוסטון לפני 18 שנים, נסענו בערב וראיתי משהו גדול, עצרנו – והוא עף משם… זה היה Great Horned Owl.