המדבר מתעורר – חלק ראשון

בקליפורניה חווינו ארבע שנות בצורת קשה. זה קורה באופן די קבוע אחת לארבעים שנים בערך. החורף שעבר עלינו לטובה שבר את הבצורת עם כמות משקעים כפולה מהממוצע לחורף רגיל, וכיסוי השלג בהרים כפול גם הוא מהממוצע. כיסוי השלג הוא מאגר המים הגדול של קליפורניה ולכן חשוב כל כך. הרשומות הבאות הן על המדבר ולא ההרים. בשנים שחונות המדבר נראה יבש גם בחורף. הצמחים אוגרים כוחות לעונה שמתאימה להתרבות. אחרי ארבע שנים של התאפקות הגיעה עונה רטובה מאד (היו הרבה שטפונות) והכל מתעורר. חד־שנתיים נובטים ופורחים, השיחים פורחים, הקקטוסים פורחים (במדבריות מוהבי וסונורה שם הם צמחיה מקומית) וגם העצים (איפה שיש אותם). הכל ירוק ומכוסה בשלל צבעים. כולם מתחרים עם כולם על שטח ומקום פרסומת לחרקים המאביקים.

יצאנו לשבוע לראות את הפריחה. לא יצאנו בזמן הנכון: אומרים שפיספסנו את השיא בשלושה שבועות לערך. היינו עסוקים מאד, וגם החופשה של הבנות מבית הספר היתה בשבוע שעבר, אז יצאנו לראות את מה שנשאר. במהלך השבוע היה קשה להאמין שפיספסנו את השיא כי הכל היה צבעוני מאד. אם זה לא השיא אז איך זה אמור להיראות? מצאתי כתבה קטנה שמדגימה את השיא…

התחלנו את המסע במקום שידוע בפריחה המדהימה שלו, אם התנאים טובים: Carrizo Plain בדרום קליפורניה. זה עמק בין שני רכסי הרים (נמוכים יחסית) הנמצא בין העיר Bakersfield לחוף האוקינוס השקט, בערך ארבע שעות נסיעה דרומה מהבית. ברשומה זו אספר רק על Carrizo Plain. המשכנו אחר כך דרומה וביקרנו סתם בשטח לא שמור, ולבסוף בילינו יומיים בשמורת Joshua Tree National Park. רק ביום הראשון של Carizzo Plain צילמנו יותר מאלף תמונות, ואי אפשר להראות את כל המסע ברשומה אחת. אז זה יהיה סיפור בחלקים. בשמורת Carrizo Plain ביקרנו ארבע פעמים בשנים האחרונות בתקווה לראות את הפריחה הגדולה ובעלי החיים המיוחדים שם. יש לנו תיעוד יפה שמראה את ההבדל בין בצורת לשנה גשומה. אגב, הצילום בראש הרשומה הוא מהביקור האחרון…

חורף של בצורת, שנה ראשונה – 1.1.2013

חזרנו מחופשת חורף וזו היתה העצירה האחרונה לפני חזרה הביתה. אשתי קיוותה לראות פריחה – ובאמת ראינו כמה פרחים ותצוגה גיאולוגית מעניינת. היא כתבה על זה רשומה יפה – שווה לקרוא. ככה נראה הנוף:

SONY DSC

זה מראה טיפוסי לקיץ או לשנה שחונה. יש שם אגם שיבש בדרך כלל (זה הכתם הלבן) ונקרא Soda Lake. השבר המפורסם באמריקה (San Adreas Fault) עובר שם בעמק והגיאולוגיה מעניינת. מצאנו גם כמה בעלי חיים, חלקם חדשים לי וחלקם נדירים, אבל את האנטילופה האמריקאית שהבטיחו לא ראינו. זו היתה הפעם הראשונה שראיתי Bell’s Sparrow שאז עוד נקרא Sage Sparrow ומאז ראינו אותו רק שם. היו כמה מיני דרורים (גבתוניות) אחרים וגם Nelson’s Antelope Squirrel שקיים רק באיזור ההוא (בסכנת הכחדה). אראה פה צילומים מטיולים מאוחרים יותר – יצא יותר טוב. ומאותו יום גם הצילום היחיד שלי של ציפור מרהיבה – הראשונה שאי פעם שמתי בבלוג: Ferruginous Hawk. היה שם גם Roadrunner כך שהיתה הנאה רבה.

Ferruginous Hawk

אביב של בצורת, שנה שלישית – 5.4.2015

הגענו באביב לראות פריחה. היה שם קצת יותר, לא כל כך בעמק אבל יותר למעלה על הרכס המערבי שם טיילנו. לרכס קוראים Caliente Ridge ושם צילמה אשתי פרחים ואני כמה בעלי חיים. היא כתבה על זה רשומה חדשה. ככה זה נראה:

Coast Horned Lizard

אביב של בצורת, שנה רביעית – 30.3.2016

הפעם הגענו בזמן הנכון והיו מרבדי פרחים. חשבנו אז שזו שנה טובה. היו כמה גבעות מכוסות צהוב, ואחת עם תערובת של צהוב וסגול אבל זה היה הכל. הבצורת עדיין קשה אבל ירד קצת גשם מקומי. ככה זה נראה:

DSD_8577

היתה חגיגה של פרחים כולל אחד מיוחד: Desert Candle. וביציאה מהאיזור ראינו את האנטילופה האמריקאית: Pronghorn. זו לא הפעם הראשונה שראינו כזאת, שנים קודם לכן צפינו בהן בפארק ילוסטון, אבל זו הפעם הראשונה בקליפורניה.

DSD_8662
Desert Candle
DSD_8672
Pronghorn

פגשתי גם בלהקה של ציפור שנחשבת בסכנת הכחדה, ומזמן רציתי לצלם כהלכה. הנה היא:

DSD_8700
Tricolored Blackbird

היה ביקור מדהים. חייבים לחזור.

אביב אחרי הגשמים הגדולים – 17.4.2017

הגענו אל הפריחה הגדולה. עלינו על גבעת תצפית המסודרת לשם כך ומיד צילמנו את הנוף. גם אני צילמתי (ראה בראש הרשומה). היו המון אנשים.

DSD_6513
View from the hill

DSD_6517

אחר כך כשירדנו למטה מצאתי מה עושה את הצבע הכתום העז כל כך:

DSF_1543

גם הגבעה עצמה היתה מלאה פרחים מהרבה מאד מינים. לא אפרט את המינים כי איני יודע ואשתי ודאי תכתוב על זה מספר רשומות בעתיד. אראה רק את האפקט הכללי:

DSD_6558

DSF_1595

ירדנו למטה ללכת ליד האגם שכבר אינו יבש. מצאתי כמה פרטים של Horned Lark וצילמתי אחת. בארץ קוראים לה צחיחנית החרמון. פגשנו כל כך הרבה מהן שבשלב כלשהו כבר התעלמתי מהן לחלוטין.

DSD_6682
אני מצלם את צחיחנית החרמון
DSF_1523
ביום יפה אפשר לראות מפה את החרמון

בהליכה למטה ראיתי בעלי חיים יפים ואשתי צילמה הרבה פרחים. במשך היום היא צילמה יותר מאלף תמונות.

DSF_1563
Bell's Sparrow
DSF_1575
White-crowned Sparrow
DSF_1585
Western Meadowlark

DSF_1588
Common Side-bloched lizard

אחר כך עלינו לטייל על Caliente Ridge כמו לפני שנתיים, אבל רק לסיבוב קצר. ידענו ששם יש מה לראות. הצילומים הבאים הם: תחילה מבט על רכס ההר מלמטה, אחר כך מבט מלמעלה אל העמק כולל אותה גבעה שלפני שנה היתה תערובת של צהוב וסגול. ולסיום, מבט אל הצד השני של הרכס. בהחלט שווה לעלות לשם.

DSD_6955

DSD_7010

DSD_7116

לסיום היום עברנו לצד השני של העמק. שם, למרגלות הרכס הנקרא Tremblor Range עובר השבר הגדול San Andreas Fault. ממש על השבר חזרנו למסלול הראשון שעשינו במקום ארבע שנים קודם לכן, והנה כמה מהדברים שראינו. הנוף המרשים הוא של אותו Tremblor Range אבל במקום יותר דרומי לשם.

DSF_1625
Lark Sparrow
DSF_1651
Nelson's Antelope Squirrel
DSF_1658
Lupine sp.

DSD_7290

אחר כך הסתבר לנו שהגבעות היפות ביותר הן על אותו הרכס אבל במקום שכנראה צפונית לנו. נשאר מה לראות בפעם הבאה.

מה יהיה ברשומות הבאות

לסיום אני מוסיף שני צילומים מהפרקים הבאים (שעוד לא נכתבו). בשמורת Joshua Tree הנוף אחר, מרבדי הפרחים אינם בולטים כמו שהראיתי פה, אבל בסך הכל היה יפה עוד יותר. הפארק מחולק לשני בתי גידול עיקריים, הצפון שייך למדבר מוהבי והדרום למדבר סונורה. אחד הצמחים המענינים של סונורה הוא האוֹקוֹטִיוֹ. יש אוסף יפה שלהם בדרום הפארק, ובביקור הזה הם כולם פרחו. הצמח בצילום הבא הוא בגובה של לפחות שלושה מטרים, אולי אפילו ארבעה מטרים. והיו הרבה כאלה. ומסביבם חגו רפרפים בגודל של Hummingbird ויש מטיילים ששמעתי שחשבו שאלה ציפורים.

DSD_0162
Ocotillo
DSF_2365
White-lined Sphinx Moth on Ocotillo

6 תגובות בנושא “המדבר מתעורר – חלק ראשון

1. תענוג, איזה כיף לראות את בום-הפריחה!!! טוב שהספקתם 🙂
    ואני כל כך אוהבת את האוקוטיו הזה 🙂 כשהייתי עם מאמא קוויל בטיול הם היו ברובם לפני פריחה, ועם המשקפת היא איתרה אחד שהקדים ופרח, אז הלכנו לבקר אותו…