המדבר מתעורר – חלק שני

כפי שסיפרתי בחלק הראשון, ביום הקודם ביקרנו בשמורת Carrizo Plain National Monument. בסוף היום עצרנו במלון בעיר Bakersfield מתןך כוונה למחרת להמשיך לכיוון דרום מזרח עוד כמה שעות נסיעה ולהגיע בערב לגבול השמורה Joshua Tree National Park. רצינו בדרך לבקר כחצי יום במקום בו טיילנו פעם אחת בעבר: Big Morongo Canyon. מה שיצא בפועל היה שונה מאד כפי שאספר מיד, ושונה מאד ממה שאנו מורגלים לו. חוויה טובה. רוב הצילומים בסיפור הבא שייכים לאשתי, והיא תכתוב על כך בנפרד…

Drive-by Shooting

המונח drive-by shooting מתאר ירי מתוך רכב נוסע, בדרך כלל על ידי חבורות עברינים. אבל shooting זה גם צילום, וכך אני קורא לטיול בו אנו נוסעים ומצלמים מתוך הרכב (או ליד הרכב), בניגוד לטיול רגיל בו הולכים ומצלמים. יצאנו לכיוון העיר Barstow כשעתיים נסיעה על הכביש המהיר מספר 58 לכיוון דרום מזרח. אחרי שעברנו את מעבר ההרים הגענו אל מדבר מוהבי (לא השמורה, סתם איזור מדברי) ובאמצע הדרך הגענו אל העיירה Boron ושם נעצרנו. לא התכוונו לעצור, אבל היה פקק תנועה ענק באמצע השממה. כנראה תאונה גדולה או עבודות עצומות בכביש. בעיקר עמדנו, מדי פעם התקדמנו כמה מטרים, והתחלנו בצילום מהרכב. היו פרחים בצד הדרך. הצילום היה במצב נייח, ולפעמים ירדתי מהרכב לצלם – עמדנו ממש ולזמן ארוך.

DSF_1681
Desert Mallow – Sphaeralcea ambigua
DSD_7327
Desert Mallow – Sphaeralcea ambigua
DSD_7335
Rattlesnake Weed – Chamaesyce albomarginata
DSD_7316
אוסף פרחים בצד הדרך

הבאתי פה רק דוגמאות, הסיפור ארוך ואי אפשר יוותר מדי. המדבר יפה וערני גם סתם בצד הכביש. החלטנו לעקוף את הפקק שהיה באורך כמה קילומטרים. עברנו לנתיב הנסיעה הנגדי (דרך אי-תנועה, יש רכב שטח) וחזרנו לאחור פעמיים. בסופו של דבר ניווטתי באמצעות מפה טופוגרפית מודפסת. נסענו אחורה עד North Edwards (עיירה ליד בסיס ענק של חיל האויר וגם חיל החלל – NASA) עלינו קצת צפונה באיזה "רחוב" והגענו לדרך מקבילה שמצאתי במפה – שדרות רוזווד. השדרה הנ"ל מקבילה לכביש המהיר כמה קילומטרים מצפון, ונמשכת לאורך עשרים קילומטרים, עד שמגיעים אל כביש מהיר שיביא אותנו ליעד.

Rosewood Boulevard, Boron, CA

העיירה שנסענו בה מאד דלילה. מדי פעם יש בית, אבל בעיקר שטח פתוח. לא חסר שטח במדבריות ארה"ב. אחרי כמה קילומטרים לכיוון צפון הגענו אל תחילת השדרה: Rosewood Boulevard. היו שם כמה בתים, ומעין דרך עפר שעוברת מאחורי החצר האחורית והיה גם שלט שאנו במקום הנכון. דרך העפר זו השדרה – ואין שום רמז אפילו לעץ בודד.

Satellite view of Boron area and Borax Mines
Boron, CA area with the Borax mines

הדרך בצילום הלווין היא מהקטע המסומן בצהוב משמאל למטה ועד הסימון של כביש 395 המסומן בצהוב למעלה, בקו ישר. כך זה נראה מקרוב:

DSD_7406
Rosewood Boulevard

וככה זה נראה מקרוב מאד. הכל עמוס פרחים, כמו המרווה בצילום הבא:

thistle Sage
Thistle Sage – Salvia carduacea

הדרך לא היתה באיכות טובה. התחלנו את המסלול במחשבה שנסיים את זה מהר ונמשיך בתכנית המקורית. מהר מאד גילינו שזה לא יעבוד. הנסיעה איטית למרות שהרכב גדול וגבוה (קניתי Honda Pilot 4WD במיוחד בשביל טיולים ולמקרים כאלה). בנוסף היינו צריכים לעצור הרבה ולצלם. הנהגת (אשתי היקרה) עצרה לכל פרח והעובדה שאמא שלי היתה איתנו (וגם היא בוטנאית) סגרה את העניין. בשביל מה לנסות להגיע לשמורה רחוקה כשכבר הגענו אל גן העדן? אני המשכתי עם drive-by shooting. לדוגמה:

DSF_1705
Desert Larkspur – Delphinium parishii
DSF_1699
Beavertail Cactus – Opuntia basilaris

DSF_1698

היו גם מרבדי פרחים לרוב ובשלב כלשהו אפילו מצאנו פטריות גדולות:

את ה"כביש" סללו בקו ישר שעלה על גבעות, ולפעמים נאלצנו לסטות אל ערוצי הנחל ולעקוף את הגבעה כי העליה היתה תלולה מאד והדרך מלאה חצץ. היה שלב בו ירדתי מהרכב ורצתי מלפני הרכב הנוסע כדי לסקל את הדרך. בערוצים עברנו צמוד לשיחים גדולים עם פריחה סגולה מהממת.

ww Blue
Indigo Bush – Psorothamnus arborescens minutifolius

בסך הכל זה לקח כשעתיים. לקראת הסוף גילינו שזו היתה פעם דרך סלולה. מצאנו שני מטרים סלולים מתןך עשרים קילומטרים של "שדרה". השריד האחרון לכביש שהיה.

yy pavementx buttes

Rainbow Basin Natural Area

המשכנו אל העיר Barstow והגענו באיחור של שלוש שעות מהתכנון המקורי. אכלנו, ואז הלכנו אל מרכז המבקרים של BLM שזה אגף של משרד הפנים הפדרלי המשמש לניהול הנדל"ן של הממשל הפדרלי – Bureau of Land Management. הם אינם קשורים לרשות הפארקים (National Park Service) ויש להם תקציב הרבה יותר מוגבל לשימור, אבל יש להם שטחים רבים מאד. בעיקרון, כל הדברים המיוחדים הולכים לרשות הפארקים, ואגף BLM מקבלים את השאר. הלכנו לברר אם יש משהו מה"שאר" ששווה לראות באיזור, כי אין לנו זמן לנסוע למקום אחר. אגב, הטיול של היום הקודם בשמורת Carrizo Plain גם שייך לאותו "שאר", אז למדנו לא לזלזל בהם.

הם שלחו אותנו כמה קילומטרים צפונה לאיזור Rainbow Basin שיש בו איזור קמפינג וגם קצת מה לראות. יש מסלול נסיעה בדרך עפר לראות נוף מדברי, וגם מסלולי הליכה. איך שהגענו לתחילת מסלול הרכב הבנו שחייבים לעשותו, כי השם Rainbow כנראה מתאר את התצורות הגאולוגיות, הסלעים הצבעוניים, ותראו בעצמכם את תוצאות הסיבוב השני של drive-by:

אין לזלזל ב"שאר" שטחים. וגם בנוף הזה לא חסרו פרחים.

DSD_7828
Prince's Plume – Stanleya pinnata or Stanleya elata

DSD_7850

DSF_1728
Loggerhead Shrike – shot from a car window

ועוד נקודת תצפית גיאולוגית

DSD_7930

DSD_7945

Owl Canyon

כמעט כל אותו יום רק נסענו וצילמנו. היינו חייבים קצת הליכה. בחרנו במסלול קצר באותו איזור טבע. זה אמור להיות מסלול מעגלי, אבל לא היתה מפה וגם הזמן היה מוגבל. אז נכנסנו אל Owl Canyon בערך קילומטר וחצי וחזרנו על עקבותינו. גם שם לא חסרו נוף ופרחים.

DSD_7977DSD_8033DSD_8112

DSF_1751
Turkey vulture

פגשנו שם גם יונק דבש, נקבה של Costa’s Hummingbird. על יונקי הדבש אכתוב וודאי עוד כמה פעמים בעתיד – זו משפחה של ציפורים מרהיבות שאין אותן בארץ ובאירופה בכלל. לחלקן, בעיקר זכרים יש ראש כהה שיכול להפוך צבעוני ומבריק מאד אם מסתכלים בזוית הנכונה. ויש אזהרה במגדיר הציפורים האמריקאי שלפעמים יש לציפורים ראש צהוב. זה לא הצבע הטבעי שלהן. זו אבקת הצמחים שאותן ביקרו לאחרונה – יש להן ראש מלוכלך. איך יודעים? אין מין של יונק דבש עם נוצות ראש צהובות. אז הנה אחת כזאת:

DSF_1765
Costa's Hummingbird
DSF_1780
Costa's Hummingbird

הפרק הבא:

בפרק הבא נבקר בשמורת Joshua Tree National Park. אשתי כבר הספיקה לדווח על מסלול אחד שהלכנו בו – שווה מאד לקרוא ולהסתכל וגם צילומים שלי יש שם.

5 תגובות בנושא “המדבר מתעורר – חלק שני

    1. סתם שטח פתוח שאם לא היתה תאונה לא היינו רואים לעולם… וזה ממחיש שכל המדבר העצום הזה קם לתחיה.

      באמריקה רכב זה זול. כשקניתי את זה והבאתי הביתה, הסתכלה הבת הקטנה מחלון הבית, ראתה שלוש מכוניות ושאלה: אבא – איזה מהם זורקים? עדיין לא זרקנו

      אהבתי

  1. נפלא, איזה פרחים נהדרים!
    אני חושבת שהפטריה היא Podaxis pistillaris – בעברית שמה סדנית מצוייצת ואפשר למצוא אותה אפילו באזור אילת (ראיתי אחת ליד באר אורה) והיא מופיעה גם באתר שמוקדש לפטריות בקליפורניה –
    http://www.mykoweb.com/CAF/species/Podaxis_pistillaris.html
    והדרבניות (larkspur) ממש נהדרות!

    אהבתי

כתיבת תגובה