המדבר מתעורר – חלק שלישי

אחרי הביקורים ב Carrizo Plain (חלק ראשון של הסיפור) וסתם במדבר מוהבי (חלק שני של הסיפור) הגענו אל היעד הראשי של הטיול: Joshua Tree National Park. היינו שם בעבר. ביקרנו שם פעמיים לפני יותר מעשר שנים, באביב אבל לא בפריחה כמו השנה. בנוסף אשתי ביקרה שם שוב לפני ארבע שנים בחברת עננת, ושתיהן כתבו על זה הרבה רשומות. הפעם אספר קצת על הפארק, ואוסיף תמונות של הצמחיה שפגשנו שם. החלק הרביעי יהיה על בעלי החיים. יש הבדל גדול בין הביקור האחרון לכל קודמיו. מדי פעם אפנה את הקוראים אל אחת הרשומות של אשתי או של עננת לצורך השוואה. מומלץ מאד לעבור שם ולהסתכל. אני אכתוב בקצרה, ורוב הפירוט נמצא אצלן.

הפארק נמצא בדרום קליפורניה, על רכס הרים יחסית נמוך. רוב הפארק הוא עמק באמצע אותו רכס. הפארק נקרא על שם עץ יהושע שהוא סוג של יוקה (צילום בראש הרשומה). עננת הקדישה לעץ עצמו רשומה שלמה. קצת על הגיאולוגיה של הפארק: רכס ההר (כמו רוב התצורות הגדולות בקליפורניה) הוא תוצאה של לוח טקטוני של בצד האוקינוס השקט (מערב) שנכנס מתחת ללוח אחר מזרחי לו. זה יצר הרבה רכסי הרים כתוצאה של עליה וקיפול הלוח המזרחי. באיזור החיבור בין הלוחות (איזור הפארק) היו נזילות מאגמה אל פני השטח, שנקרשו לסלעי גרניט גדולים. אחרי מיליוני שנים בהם הקרקע נסחפה ונעלמה, נותרו ערימות של סלעים על פני השטח וזה הנוף שרואים היום. ראו בצילום הבא מהטיול האחרון, או ברשומה של עננת שנותנת הקדמה לפארק.

DSD_8609 view
Joshua Trees in typical view

עצירה ראשונה

כשהתחלנו בביקור, רציתי קודם להגיע לסיור הסטנדרטי – העמק הנעלם. מקום שראיתי בעבר והיה מאד מרשים. אבל היינו חייבים לעצור בתוך הפארק בדרך. אי אפשר היה לחלוף על עושר הצבעים בלי עצירת צילום. כפי שכתבתי בפרקים הקודמים, על קליפורניה עברו ארבע שנות בצורת, וזה אביב גשום ראשון אחר כך. המדבר מלא פריחה של כל הצמחים שחיכו להזדמנות להתרבות. סתם מקום לצד הדרך. הנה מבחר צבעים (והאוטו שלנו):

DSD_8395 mojave kingcup

DSD_8615
Flower mix

העמק הנעלם

באמצע העמק הראשי, או יותר נכון בצפונו, יש עמק נוסף. הוא חבוי היטב כך שקשה לראותו גם בתמונות לווין – זה העמק הנעלם. תצורות שלעי הגרניט המפוזרים בשטח הסתדרו במעין מעגל, ובאמצעו עמק סודי. ככה זה נראה מבפנים לפני שנים רבות מאד באביב רגיל:

Hidden Valley in 2003
Beavertail cactus – Opuntia basilaris in 2003

מומלץ לקרוא מה שכתבו אשתי (ראה כאן) וגם עננת (ראה שם) על אותו עמק (הן ביקרו בו לפני ארבע שנים). גם אז היו פרחים לרוב. אבל הפעם זה היה שונה. תחילה הנוף של יער עצי יהושע נשקף מהכניסה לעמק הנעלם, ואחר כך פרחים בתוכו:

DSD_9186
Joshua Tree Forest
DSD_8715 desert tidytips
Tidy-tips
DSD_8735 beavertail cactus
Beavertail cactus – Opuntia basilaris

עמוד התפרחת של הנולינה בצילום הבא הוא בגובה של יותר משני מטרים.

DSD_8772 parry's nolina
Parry's nolina – Nolina parryi
DSD_8931 desert indian paintbrush
Desert paintbrush – Castilleja chromosa
DSD_9002
Please click on me!

ראינו בעמק ציפורים לרוב, ולטאות אבל על זה בפעם הבאה. הלכנו במסלול המעגלי, וכבר בתחילתו נעצרתי ליד מקבץ פרחים מתחת לעץ יהושע. אני צילמתי אפילו בטלפון, אבל מה שתראו פה זה ממצלמתה של אשתי:

DSD_8671
Joshua Tree with Flowers
DSD_8668
Under the tree – click on me too!

Barker Dam

אחרי פיקניק של צהריים, עברנו משם למסלול הליכה קרוב במקום שבו אמורים להיום מים וסכר ויותר צבע (אם זה אפשרי). המקום נקרא Barker Dam. בעבר הרחוק היינו שם באביב יבש יחסית והשתעשענו מהשלט האוסר על שחיה ומהשוקת היבשה.

הפעם זה היה קצת אחר. היו שם פרחים ובעלי חיים לרוב, אבל חייבים לקצר כי יש עוד הרבה מה לראות מאותו יום אחד:

DSD_9388
No swimming sign needed now
DSD_9881 lupine
Lupine sp.

Ocotillo

למרות ששדה האוקוטיו דרומית לשדה הצ'ויה, ביקרנו בו קודם. נסענו עד הכניסה הדרומית לפארק, התחלנו את המסלול אל נווה המדבר היפה עם הדקלים (ראה רשומה של אשתי מהטיול עם עננת) ובדרך רשמנו לנו בראשנו איפה לעצור בדרך חזרה. כמובן שצריך לעצור ליד האוקוטיו. זה צמח מעניין, גבוה ובעל גבעולים דקים יחסית וכשהוא פורח זה מרשים במיוחד. בארץ אפשר לראות אותו קצת בגינון בבאר שבע. עננת כתבה עליו רשומה שלמה למרות שבטיול שלהם הן ראו פרחים מעטים. אצלנו כולם פרחו ללא יוצא מהכלל. הנה למה התלהבנו כל כך:

DSD_0217
Ocotillo – Fouquieria splendens
DSD_0186
Ocotillo flowers with White-lined Sphinx Moth
DSD_0223
Ocotillo – Fouquieria splendens

אל שדה הצ'ויה

בהמשך היום נסענו לצד הדרומי של הפארק. הפארק מחולק מבחינת בתי גידול לשניים: הצפון הוא מדבר מוהבי, והדרום הוא מדבר סונורה. בדרום אין כמעט עצי יהושע, אבל יש במקומם קקטוס גדול מסוג Cholla (צ'וֹיָה) וגם את צמחי האוקוטיו. ככה נראתה הדרך ושדה הקקטוסים בעבר (היתה פריחת קקטוס גם אז):

STD_1674
Typical view in 2003
STB_1678 wiggins cholla
Teddy-bear Cholla – Cylindropuntia bigelovii

בדרך כמובן התעכבנו על פריחה. לחובבי פרחים אין פרח קטן מדי לצילום – הקטנים רק מקשים על העבודה:

DSD_0020 Mojave page 41

Indigo Bush – Psorothamnus arborescens var. minutifolius
DSD_0257 wiggins cholla

היום השני

כל זה היה ביום אחד! אשתי טוענת שהטיול של היום למחרת היה יפה יותר (שוב באותו פארק). הּנה מה שהיא כבר כתבה על זה. אני מוסיף פה רק מדגם קטן – מומלץ לקרוא אצלה. מה שהתלהבתי ממנו במיוחד היה הפרח הכתום: Mariposa Lily. אנו רגילים לראות את המינים של הפרח שבעלי גוון לבן או סגול בהיר. הכתום הבוהק חדש לנו.

DSD_0475 mojave page 162
DSD_1135 barrel cactus
California barrel cactus – Ferocactus cylindraceus

החלק הרביעי והאחרון לסיפור

השארתי את בעלי החיים לחלק הבא. גם ככה זה היה ארוך מאד ולקח זמן רב. למי שרוצה קריאה נוספת, עננת כתבה על פרחי הפארק שלוש רשומות שונות (כי אחת לא מספיקה להכל): רשומה ראשונה, עוד על פרחים ועוד יותר על הפרחים. הרבה מהציפורים שראינו נמצאות בקליפורניה רק בדרום, כך שזה היה מוצלח במיוחד בשבילי. אני מותיר אתכם עם אחת הציפורים הללו, בשביל טעם של עוד:

DSF_2327 verdin
Verdin – male

5 תגובות בנושא “המדבר מתעורר – חלק שלישי

1. איזה יופי, איזה כיף לכם, כמה מראות נפלאים ופרחים נהדרים!!!
    את ה-Scutellaria mexicana אנחנו ראינו לגמרי יבש, אחרי פריחה. לפי מה שמצאתי, קוראים לו Paperbag bush, כי הפירות המתייבשים נראים כמו שקיות ניר חומות קטנות. שם הסוג בעברית הוא בכלל קערורית, כי בארץ לכל המינים שלו יש פירות קעורים, כמו קעריות קטנות.
    וה-Mariposa Lily הכתום הזה מהמם, נפלא, ממש ממש מקסים!!!! וואו!