טיול פסח 2018 – שתי ביצות

הקדמה

אחרי הפוגה של חודש, כי ביליתי מחוץ לבית והייתי עסוק באופן כללי, אני חוזר לכתוב. בין שאר העיסוקים, היתה לבנות חופשה בדיוק בשבוע של פסח. אז יצאנו לטייל. הרעיון היה להגיע למקום שניתן לעשות בו קמפינג, מקום שלא היינו בו בעבר, ושלא יהיה קר מדי. סגרנו לבסוף על איזור הגבול בין קליפורניה לאורגון, לא לאורך החוף (שם היינו כבר) אלא יותר מזרחה. זה איזור עם הרים ונהרות רבים, אבל נמוך יחסית כך שלא יהיה קשה לטייל. על מה שראינו שם אכתוב בפעם אחרת. רק אוסיף פה כמה צילומים (שצילמתי בטלפון) של צפון קליפורניה, מקום שנקרא Klamath National Forest.

Klamath River 2018
Klamath River
Salmon River 2018
Salmon River
Scott River 2018
Scott River
Mount Shasta 2018
Mount Shasta

יש הרבה צילומים ברשומה הזאת. אני ממליץ מאד לפתוח ולראות בהגדלה.

מה שבאמת רציתי לספר הפעם זה הדרך לשם והדרך חזרה. האיזור נמצא צפונית לביתנו. ניתן להגיע לשם ביום נסיעה אחד, אבל אז לא רואים הרבה בדרך וזה משעמם. אז עוצרים בדרך. בדרך צפונה החלטנו לעצור לחצי יום טיול בביצה ליד האוקינוס, שבאופן טבעי היא שמורת טבע לציפורים ושאר בעלי חיים. המקום נקרא Arcata Marsh. בדרך חזרה, שבוע אחר כך, עצרנו בביצה אחרת, צפון מזרחית לשם, מקום שנקרא Lower Klamath National Wildlife Refuge. ולסיום, שלוש שעות נסיעה לפני הבית, עצרנו ליד נהר הסקרמנטו למסלול קצר לראות פרחים. אז הפעם זה סיפור (בעיקר) על שתי ביצות ומה שראינו שם.

פותחים את הטיול עם Arcata Marsh

טיול בביצה הוא אחד הדברים החביבים עלי. הליכה רגועה במישור, ובמרחק יחסית קטן יש המוני ציפורים ולעיתים גם שאר בעלי חיים. כאשר זה רחוק מאיתנו (כמו במקרה זה של Arcata Marsh) יש גם הזדמנויות טובות יותר לראות דברים לא שגרתיים. כמובן שמה שרואים באופן רגיל הוא האוסף של ברווזים, אווזים, אגמיות וטבלנים במים, כמו הדוגמאות שלפניכם:

יש גם שפע של ציפורי חוף (חופמים, ביצניות ושאר עופות קטנים יותר שמלקטים מזון במים רדודים). הנה שתי דוגמאות:

במקרה הזה היתה לי אפשרות להראות לאשתי היקרה את ההבדל בין שתי ציפורי חוף שבדרך כלל קשה להבדיל ביניהם. הן היו קרובות זו לזו, אז הנה ההשוואה: Whimbrel הוא קטן קצת יותר, בעל מקור גדול אבל קצת קטן בהשוואה לציפור השניה (Long-billed Curlew) ולבסוף גם יש לו פס כהה יותר על כיפתו.

ויש כמובן את הציפורים הרגילות שמופיעות כמעט בכל מקום. הלבנית הגדולה שמוכרת בארץ, קרובתה, הלבנית המושלגת, וכיוצא בזה ציפורים נפוצות.

טיילנו פה פעם אחת לפני שנים. הלבניות הזכירו לי את האנפות שראינו שם פעם – שלוש אנפות משורטטות, שקשה מאד לראותן בגלל ההסוואה שיש להן בסבך. כתבתי על זה בעבר: ציפור נחבאת בסבך. הפעם לא ראינו אותן וגם לא את הרליות. אבל ראינו וגם צילמנו את שני המינים של ציפורים קטנות שנחבאות בסבך: ציפורים רועשות במיוחד. כאשר הולכים בביצות של החוף המערבי של ארה"ב, יש ציוץ ציפורים רב שמגיע בעיקר משני מינים נחבאים אך קולניים. הנה הראשון לפניכם:

DSF_0198
Song Sparrow

הוא בדרך כלל קל לצילום כי הוא נוהג גם לצאת ולחשוף את עצמו. הציפור הבאה ביישנית בהרבה, אבל הפעם יצא לי לצלמה טוב ומקרוב. הנה גדרון הביצות (שגם הופיע בעבר בבלוג):

DSF_0139
Marsh Wren
DSF_0105

בדרך חזרה במסלול, קצת לפני מרכז המבקרים, התחלנו לראות דברים מיוחדים יותר. תחילה, בריכה קטנה עם צפרדעים קטנות. זהו מין צפרדע שנחשב בסכנת הכחדה, אבל באותה בריכה היו הרבה מהם:

DSF_0153
California Red-legged Frog
DSF_0161

אחר כך ראינו זוג ציפורים שמקנן בסדק בעץ. אין את המין הזה (הדומה לירגזי) באיזור מגורינו, אז תמיד נשמח לראותם. הם היו עסוקים בפינוי שבבי עץ מהסדק:

DSF_0189
Black-capped Chickadee

ולסיום, ממש במגרש החנייה מעל לאוטו, ישבה לה סנונית על כבל טלפון. זו סנונית שנראית הכי משעממת (רק חומה ללא צבעים בוהקים), אבל אותה אני רואה לעיתים נדירות. חוויה שרק צפר יכול להבין:

DSF_0234
Northern Rough-winged Swallow

סוגרים את הטיול עם הביצה השניה

השמורה Lower Klamath National Wildlife Refuge היא אוסף של שדות אורז מוצפים ממש על הגבול של קליפורניה עם אורגון. החלטנו לאסוף עוד טיול קטן שם בדרך חזרה מהטיול שארך שבוע בצפון קליפורניה ודרום אורגון. בביצה הזאת ביקרנו שבוע בדיוק אחרי הביצה הקודמת (כלומר, הפרק הקודם היה בראשון של פסח, והביצה השניה במימונה). במקום כל כך צפוני יש לצפות שנראה עגורים, אבל אותם צילמנו רק באורגון, כמה דקות לפני שהגענו לשמורה הנמצאת בתוך קליפורניה.

DSF_0389
Sandhill Crane

הטיול בביצה הזאת הוא בנסיעה ברכב. ציפורים פחות נבהלות מכלי רכב מאשר אנשים הולכים, והביצה גדולה, אז נוסעים. גם פה כמו בביצה הקודמת יש מגוון דומה של ברווזים, אווזים וכיוצא באלה. היה מדגם מייצג, שבשביל הגיוון אינו כולל מינים שראינו בביצה הראשונה:

מה שלא ציינתי בסיפור על הביצה הקודמת הוא שיש גם מגוון של עופות דורסים. הנפוצים שבהם (אלה שתמיד רואים) הם העקב אדום הזנב (עליו כתבתי כבר) וגם הזרון היחיד באמריקה שנקרא פה Northern Harrier, אבל בארץ ידוע בשם זרון תכול.

באיזורי מים באמריקה רואים הרבה שלכים (Osprey), ואיפה שרואים אותם לפעמים גם מופיעים עיטים ממין Bald Eagle שהוא סמל ארה"ב. שני מיני הדורסים אוהבים בעיקר דגים, והעיטים נוהגים לגנוב לשלכים את האוכל. אמרתי לבת הגדולה לפקוח עין ולחפש לי עיטים כאלה. היא אמרה שיהיה זה הרבה יותר טוב לראות עיט זהוב (Golden Eagle) שהוא המין השני והנדיר יותר של עיט באמריקה. רק היא אומרת זאת ומופיע אחד צעיר על השביל:

עקבנו אחריו ואחר עוד צעיר אחד שהתעופפו לאורך השביל. שניהם צעירים בשנתם הראשונה, לפי הפס הלבן העבה על הזנב. זה הפך למעין תרגיל צילום בנסיעה. אשתי נוהגת מהר כדי לעקוף את העייט, עוצרת במהירות כמה עשרות מטרים לפניו, ואז צריך להתאושש מהבלימה, לכוון מצלמה דרך החלון ולצלם תוך שהוא עובר בתעופה ממול.

DSF_0505
Golden Eagle, juvenile
DSF_0512

אחרי הרבה מרדפים החליט העייט לעמוד לנוח על שלט האוסר צייד (חוץ מפסיונים). שם הצלחתי לצלם אותו במצב נייח. מעניין אם העייט ידע מה כתוב בשלט! היה גם פסיון זכר גדול בסבך שליד השלט, אבל הוא נבהל יותר מהמצלמה מאשר מהעייט, וברח לפני שצילמתי אותו.

DSF_0526
Golden Eagle, juvenile

לפני שהגענו לסוף הדרך, ראתה הבת הגדולה טבלן חמוד שאנו מכירים מאיזורינו. אצלנו הם נפוצים רק בחורף, ונדיר מאד לראותם בעונת החיזור בצבעים אחרים לחלוטין. הנה הוא:

DSF_0544
Horned Grebe

ולסיום, בדיוק כשעמדנו לעזוב, הופיע עוד עייט זהוב, הפעם אחד בוגר, ועשה מופע תעופה לידינו:

DSF_0552
Golden Eagle, adult

העיטים היו בהחלט חוויה מרגשת.

היום האחרון לנסיעה.

שתי עצירות היו לנו ביום האחרון לחופשה. בראשונה ביקרנו בסיור מודרך בתוך מערת נטיפים גדולה שכבר מזמן רצינו לראותה. אחר כך נסענו דרומה ובדרך רצינו לראות שדות פרחים ליד נהר הסקרמנטו. זה היה מעין פיצוי לאשתי שרצתה לראות את הפריחה המהממת שיש באתר שנקרא North Table Mountain Ecological Reserve בצפון קליפורניה. שם לא יצא לנו לעצור בפסח, למרות שהיו כתבות על זה באינטרנט שהשנה זה נראה מקסים במיוחד. לא נורא, שבוע אחר כך, היא ביקרה שם ואפילו כתבה על זה.

DSF_0595
Lassen Peak

אז הלכנו קצת על שביל לאורך הנהר, אבל מה שראינו היו בעיקר פרפרים ונוף. גם זה מהנה מאד. הפרפרים היו עסוקים ברבייה, מעופפים אחוזי תזזית וקשים לצילום. בכל זאת הצלחתי קצת, כולל מין של זנב סנונית בצבעים של שחור וכחול מתכתי.

גם עופות דורסים היו שם, עקבים ונשרים וגם שני שלכים (היינו ליד מקום שנקרא Osprey Pond). אז הנה אחד השלכים מרחוק:

DSF_0577
Osprey

הגענו עד לנחל קטן, והבת הגדולה תפסה צפרדע לצילום. חזרנו ונסענו הביתה, עייפים מהחופשה. בפעם הבאה, אולי קצת פירוט על אמצע הטיול: מה שרצינו לראות באמת. אני בטוח שמי שעוקב אחר הבלוג של אשתי בסופו של דבר יקבל פירוט טוב יותר על איזור הנהרות של צפון קליפורניה.

DSF_0622

5 תגובות בנושא “טיול פסח 2018 – שתי ביצות

1. ובקשר לפרפרים –
    הפרפר הצהוב הוא Colias ממשפחת הלבנינים, דומה ללבנין התלתן שאצלינו
    הפרפר השחור עם השוליים הלבנים – Nymphalis antiopa – Mourning Cloak
    וזנב הסנונית השחור הוא כנראה מהסוג Battus.