טיול פסח 2018 – יערות ונהרות

בפעם הקודמת סיפרתי על קצוות חופשת הפסח, מה ראינו בדרך אל היעד ומה ראינו בדרך חזרה. הפעם אשלים את המלאכה ואספר על האמצע. זו רשומה פחות שגרתית בשבילי, כי מה שהיה באמצע הוא בעיקר נופים ופרחים ופחות צילומי בעלי חיים. כנראה שיבוא היום וסיפור כל יום בנפרד יופיע בבלוג MammaQuail, אבל עד אז אספר בקצרה על כל הימים יחד, ואתבל זאת בצילומים שהיא צילמה וכאלה שאני צילמתי.

החורף האחרון היה קר מאד. זה שלפניו היה גשום מאד, ובהרים היה הרבה שלג. כך יצא שבטיול הקיץ שלנו (בקיץ האחרון) עלינו אל ההרים כדי לברוח מהחום, ונתקענו בשלג – חוויה קצת טראומטית לילדות. גם בחופשת הפסח רצינו לצאת למחנאות, אם אפשר כזאת בה סוחבים הכל על הגב (backpacking), אבל רצינו להמנע מהקור ומהשלג, אז הרים גבוהים הם מחוץ לתחום. מצאנו מקום שעוד לא ביקרנו בו (זה תמיד יתרון) והוא נמוך למדי, אבל עדיין הררי קצת, מיוער, עם נהרות וקיווינו גם פריחה ובעלי חיים ובעיקר לא נורא קר. אז קבענו יעדים: נבלה כמה ימים בשמורה Klamath National Forest שנמצאת בצפון קליפורניה על גבול אורגון ואחר כך נמשיך צפונה אל תוך אורגון ונבקר בשמורה Cascade-Siskiyou National Monument. שני האיזורים כמו שתיארתי עם יערות ונהרות ולא ראינו אותם בעבר. מסתבר שמסלולי טיול ארוכים לא היו אידאליים לעונה, אז את המחנאות עשינו צמוד לרכב. הנה מפה כללית מצורפת.

CA-OR map

הרעיון היה שבימים הראשונים בקליפורניה נבלה את הלילות באוהל (ראה צילום מהיום האחרון בראש הרשומה), ובאורגון נשאר במלון. זה הסתדר טוב כי היה צפוי גשם בחלקו השני של הטיול (והיה גם בחלקו הראשון, אבל מעט). בנוסף, התכנון היה שאם הגשם יהיה בלתי נסבל לטיול, יש שתי מערות נטיפים שנרצה לראות בדרך. וכך היה. כל הנסיעה בימים הראשונים בתוך קליפורניה היתה לאורך נהר שנקרא Klamath River. כל מקומות השינה היו קרובים לנהר (שניים מהם צמודים לגדת הנהר). אבל בשמורה יש שלושה נהרות וטילנו ליד כל השלושה.

DSD_4101
Klamath River

יום טיול ראשון – נהר אחד

עלינו למסלול טיול ליד הנהר Salmon River, די קרוב למקום בו הוא מתחבר אל הנהר המרכזי Klamath River. היה נוף משגע, פרחים מעניינים, ומזג אויר נוח. הנה נוף הנהר מאמצע הטיול:

DSD_4389
Salmon River

היה קריר מספיק כדי שנדע שטוב היה שלא עלינו יותר גבוה בהרים. הנה תצפית על ההרים שמוכיחה שצדקנו:

DSD_4404

מבין כל הפרחים, אני תמיד מחבב במיוחד את מיני Mariposa Lily שיש להם שפע צבעים ומבנה מיוחד, פשוט יפים במיוחד. במסלול הזה פגשנו במין חדש לי (יש עשרות מינים בצבעים שונים, חגיגה ממש לכל חובב טבע).

DSD_4314
Hairy Star Tulip

וגם פגשנו ציפור נפוצה אבל יפה, מין של נקר שאוהב לאכול נמלים.

DSF_0240
Northern Flicker

אבל, מרשים במיוחד היה דווקא עץ שעמד במגרש החניה, בתחילת המסלול. זה עץ נפוץ מאד אצלנו בגבהים נמוכים, גם ליד הבית, אבל זה היה פרט גדול במיוחד שעמד במלוא הפריחה. שמו באמריקה Pacific Madrone והוא מין של קטלב.

DSD_4129
DSD_4133

סיפור הקטלב

כמובן שכל מי שטייל עם הדרכה בארץ הקודש מכיר את סיפור הקטלב, עד כדי כך שנוצרת תחושה שזהו עץ ארץ-ישראלי ששייך לתרבות המקומית. אז לא אחזור על הסיפור כאן, במיוחד כי עברו כל כך הרבה שנים מאז שמעתי אותו, שכבר שכחתי על מה מדובר. פרט כמובן לכך שזה אמור להסביר למה יש לקטלב גזע אדום כהה (וגם ענפים כאלה). במקום זה אספר סיפור אחר: יש לסוג קטלב חמישה מינים באירופה. לאחד המינים, Cyprus Strawberry Tree יש איזור תפוצה שנמשך עד לארץ ישראל, אז כמובן קראו לו בעברית "קטלב מצוי" כי הוא מצוי בארץ. למין המצוי באמת באירופה יש גזע אדום גם כן (כמו לכל הסוג קטלב) אבל פירות טובים עוד יותר לאכילה והוא משמש אצלנו (באמריקה) לגינון גם קרוב לבית, ולפעמים אנחנו אוכלים את פירותיו. לפירות צבע אדום עז, ולכן העץ נקרא על שם תות השדה (באנגלית).

בצפון אמריקה, בעיקר במקסיקו, יש שבעה מיני קטלב אחרים. לאחד מהם, זה שצומח באיזור החוף המערבי של אמריקה, יש תפוצה שנמשכת צפונה לאורך כל ארה"ב. זה מה שיש אצלנו בטבע והוא נקרא Pacific Madrone. הקליפה החיצונית שלו אפורה, אבל כשהיא מתקלפת (וזה קורה הרבה) יש מתחת שכבה שניה בצבע אדום כהה, וגם היא יכולה להתקלף. הנה שילוב מעניין שנוצר סביב חלק בגזע שנפל ממנו ענף גדול:

Pacific Madrone

גם לקטלב הפסיפי יש פירות אדומים, אבל לא ניסיתי לאכול את אלה. זה נראה יפה בתוך יער של עצים גדולים בהרבה:

Pacific Madrone in Redwood Forest

יום טיול שני – נהר שני

נשארנו לישון ליד הנהר הראשי קצת מדרום לעיירה שנקראת Happy Camp (ראה מפה). עלינו של הר קטן ליד העיר, לפי מסלול שהמליצו עליו במרכז המבקרים. כל הדרך שמענו קולות של נקר מאד מרשים, Pileated Woodpecker אבל לא ראינו אותו. מלמעלה היתה תצפית מרשימה על העיר והנהר Klamath River שזורם לאורכה. ישבנו קצת למעלה עם תושבים מקומיים (יש שולחן פיקניק בפסגה), ואחר כך ירדנו חזרה דרך יער של מיודענו הקטלב.

DSD_4836
Happy Camp and Klamath River
DSD_4855
Pacific Madrone

אחר הצהריים, היה זמן למסלול נוסף. החלטנו ללכת קצת על שביל חוצה ארה"ב Pacific Crest Trail. זהו שביל שמתחיל בדרום קליפורניה על גבול מקסיקו, ומסתיים בצפון מדינת וושינגטון על הגבול עם קנדה. (הרעיון דומה לשביל ישראל, אלא שהוא ישן יותר ובקנה מידה אחר). יש כמה שבילים כאלה בארה"ב והם נקראים National Trails. השביל שבאיזורנו עושה מחצית מדרכו (בדרומו) לאורך רכסי ההרים שנקראים Sierra Nevada ובאמצע בדיוק מתחלף ברכסי ההרים שנקראים Cascade Mountains. נקודת האמצע נמצאת בדיוק בנקודת החיבור בין שתי שרשראות ההרים הנ"ל, ובמקום אותו הראיתי בצילום ברשומה הקודמת: Lassen National Park. האיזור בו רצינו לשוטט קצת על השביל נמצא נמוך יחסית, ליד כפר קטן שנקרא Seiad Valley. כבר לפני ההגעה לתחילת המסלול צפינו בבעל חיים מלהיב:

DSF_0286
Elk

המסלול עצמו לא היה מטופח במיוחד. ניכר היה שעונת הטיול במסלול לא בעיצומה ועבודות האחזקה עוד לא התחילו. גם מזג האויר היה קצת קודר, אבל הלכנו בכל זאת כי הגענו לשם. לעולם אין לדעת מה נמצא בטבע. בעלי החיים היו רגילים ונפוצים למדי:

פתאום היו שם פרחים מיוחדים, תחילה אחד ואחר כך עוד כמה, וזה הספיק לעשות את כל הטיול לחוויה יפה. זהו מין של טריליום (שנקרא ככה על כי הכל מסתדר אצלו יפה בשלשות). עונת הפריחה שלו קצרה במיוחד (בערך שבוע), ולכן קשה למצוא אותו פורח. תחילה הוא לבן, אבל לקראת סוף הפריחה, הוא הופך סגול לפני שהוא נובל. היה שווה לבוא לשם.

DSF_0290
Trillium ovatum
DSF_0296

יום טיול שלישי – נהר שלישי

המשכנו מזרחה אל הנהר השלישי והאחרון בסדרה: Scott River. היה שם מסלול הליכה לאורך נחל שנשפך אליו, ושם בילינו את היום, לפני הנסיעה צפונה אל אורגון. הנה הנהר, ומסלול ההליכה לאורך הנחל:

DSD_5031
Scott River
DSD_5060
לאורך הנחל

השמיים הפכו קודרים יותר, והיה צפי לגשם. התלבשנו טוב, כולל כיסויים מתאימים להציל את המצלמות במקרה של גשם כבד ויצאנו למסלול הארוך ביותר שהיה לנו עד כה. היה איזה רעיון להגיע למפל מים (ארבעה מייל לכיוון אחד!) אבל בדרך פגשנו כמה רוכבי סוסים שאמרו לנו שהמפל לא קיים יותר – הוא קרס על השביל לפני שנתיים והדרך חסומה. לא נורא, הלכנו עד שהגיע הזמן להסתובב חזרה (לפי השעון), והיה יפה. בדרך, מצאנו גדרון פסיפי שדיגמן לנו. אלה ציפורים שבדרך כלל משמיעות הרבה רעש אבל לא מראות את עצמן (מהסוג שגורם לי לתהות למה אני מצלם ציפורים ולא פרחים). פגשנו אפילו פרח שאני טרחתי לצלם, והבת הגדולה מצאה עש גדול ויפה.

ובאמצע הדרך מצאתי ציפור שאני רואה לעיתים רחוקות מאד, וזה תמיד מעלה לי מאד את מצב הרוח:

DSF_0329
Townsend's Solitaire

מה שראינו באורגון

כצפוי מהתחזית, היה גשום מאד כשהגענו לאורגון. עשינו מסלול קטן ביער שרצינו, אבל בגשם ובשלוגיות. חזרנו לעיר ובילינו במוזיאון מדע לילדים. למחרת, בהתאם למצב הגשם יצאנו למקום אחר באורגון, מרחק שעתיים נסיעה לראות את מערת הנטיפים של האיזור. היה סיור מרתק של כמעט שעתיים מתחת לאדמה, אבל לא אביא צילומים כאן. אני ממליץ למי שרוצה (ועוד לא היה) לבקר במערת הנטיפים של ישראל. היא מרשימה למדי. מי שבאמת יכול, ורוצה משהו בגודל "אמריקאי" צריך לבקר במערה של Carlsbad National Park שבדרום ניו מקסיקו. הקטע המעניין הוא שהמערה באורגון היא על בסיס של סלע שיש, ולא כמו שנפוץ במערות נטיפים שהן בדרך כלל על בסיס אבן גיר. מערות שיש מתהוות לאט מאד יחסית למערות גיר, כך שהמעברים היו צרים יותר, והחללים קטנים יותר. המדריכה הסבירה שיש רק שלוש מערות כאלה (על בסיס שיש) פתוחות לציבור באמריקה, ואז הסתבר לנו שהיינו בכולן. אגב, בדרך חזרה, בקליפורניה, עצרנו לסיור במערת נטיפים רגילה (בסיס אבן גיר) ואכן היו בה חללים גדולים והיתה מרשימה יותר מבחינת התצורות.

אחר הצהריים, החלטנו ללכת למסלול קטן בשמורה שנקראת Darlingtonia State Natural Site. השמורה מיועדת לשימור צמח אחד בלבד מין של כדנית שהוא צמח טורף, שנקרא Darlingtonia californica. זהו מין נדיר שצומח בנקודות מסויימות בצפון קליפורניה ודרום אורגון. היה שם מסלול קטן על משטח עץ מורם מעל לביצה. היו שם פרחים רבים (זה קצת מוקדם בעונה).

DSF_0348

DSF_0352
Darkthroat Shooting Star

וכשהגענו לסוף המסלול היתה נקודת תצפית על המטרה: הצמחים הטורפים. שדה שלם שלהם בשלבים שונים של גדילה. (כמו תמיד, שווה לפתוח את הצילומים ולראות).

DSD_5748
שדה כדניות
DSF_0368
Darlingtonia californica
DSF_0361

ביום שאחר כך הלכנו לעוד סיום גשום ביער שכיוונו אליו מלכתחילה, ונראה שנרצה לבקר שם בעונה יותר מתאימה.

לסיום

כמו תמיד בחופשה ארוכה, חזרנו עייפים ורצוצים. וכמובן, ראינו הרבה והיה כיף.