טיול על גבול מקסיקו – חלק ראשון

שבוע לאחר הטיול הראשון ללא עשן, הטיול אל Lake Tahoe שהיה נושא הרשומה הקודמת, כל צפון קליפורניה כולל ביתנו היו אפופים עשן. תכננו לבלות את כל השבוע של חופשת חג ההודייה בדרום הרחוק של קליפורניה. תכננו להגיע לאיזור סן־דייגו, שזה בקצה הדרומי של קליפורניה, על גבול מקסיקו. באיזור שם האויר היה נקי, ורצינו לראות מראות חדשים וציפורים חדשות. הדרום של קליפורניה קרוב יותר לצד הטרופי של היבשת, ויש שם ציפורים שלא מגיעות אלינו. בטיול של השבוע הקודם ראינו ציפור חדשה אחת:

Golden-crowned Kinglet 3
Golden-crowned Kinglet

הבת הגדולה כבר מבקשת כמה שנים שנגיע לסן־דייגו. יש שם ציפור מיוחדת מאד, קוראים לה Magpie-Jay ששייכת לתת-משפחה נפרדת של משפחת העורבים. זו ציפור מקסיקנית, ענקית וכחולה. גם אני רציתי לראות כאלה. כתבתי בעבר על משפחת העורביים, רשומה על עורבים, ורשומה על כל השאר. רציתי להשלים את אלה עם תת המשפחה האחרונה שעוד לא כתבתי עליה. אבל זו ציפור נדירה במיוחד באיזור, והסיכוי לראותה קטן. יש גם בסן־דייגו את גן החיות הגדול בעולם, ואת Marine World שם ניתן לראות מופעי דולפינים, לויתנים, ועוד דברים רבים אחרים. הסברנו לבנות שאנחנו לא תומכים בבעלי חיים בשבי (לא באופן שעושים זאת שם). יש מקומות שמתמחים רק בהצלה של בעלי חיים פצועים, או החזרה לטבע, או הצלה מאוספים פרטיים, קרקסים ושאר מתעללים אחרים בחיות בר. אלה מקומות שנלך לראות ולתמוך בהם. אמרנו לבנות שאת הדולפינים אנו מעדיפים לראות בטבע. ואכן ראינו.

ביום השני שלנו בסן־דייגו, הלכנו אל השמורה שממש על גבול מקסיקו, לאורך נהר טיחואנה. הסידור הגיאוגרפי הוא כזה: העיר טיחואנה נמצאת במקסיקו ומגיעה אל חוף האוקיינוס. צמוד לעיר מצפון עובר קו הגבול עם שתי גדרות מערכת. בדיוק מצפון לגבול יש שמורות של נהר טיחואנה שנשפך לאוקיינוס מצפון לגבול. ומצפון לשמורות נמצאת העיר סן־דייגו. הנה מבט אל טיחואנה מהשמורה. היו מקומות שהזכירו לנו קצת את המבט אל קלקיליה מכביש שש.

DSF_2806

המקום הראשון שהלכנו אליו נקרא Tijuana River Open Space Preserve ויש שם איזורים עם מים (בריכות ונהר) וצמחיה והרבה ציפורים. הדבר הראשון שנקלע לדרכנו היא ציפור אפורה קטנה מאד בשם Gnatcatcher, שמשמעותו: "לוכד זבובונים". כל שלושה מיני Gnatcatcher אינם שכיחים במיוחד, אבל באיזור סן־דייגו יש אחד נדיר במיוחד: רק שלושת אלפים פרטים בעולם, והם מרוכזים שם. אז מייד צילמתי, אבל לא זיהיתי מייד. אלה הצילומים הטובים ביותר שלי:

DSF_2660
Blue-gray Gnatcatcher
DSF_2667

לפי הפס הלבן הקטן הזנב אפשר לזהות בקושי שזהו המין הנפוץ יותר. בשביל לראות את המין הנדיר California Gnatcatcher נאלץ לבקר שם בתדירות גבוהה יותר. את כל זה לא ידעתי עד שהגענו הביתה ו"פיתחתי" את התמונות.

כבר בהתחלה הגענו אל בריכה גדולה, ושם היו ציפורי מים לרוב (ראו צילום בראש הרשומה). היו גזעי עצים מתים במים, מה שנתן להרבה ציפורים גם מקום לעמוד. הנה מגוון של קורמורנים, כולל אחד שמתייבש בשמש.

DSF_2713
Double-crested Cormorant and Western Gull
DSF_2719
Double-crested Cormorant

היו שם ברווזים, כולל מינים המוכרים מהארץ. כשמדובר במינים של ציפורי מים מתוקים, יש הרבה מהמשותף בין אירופה וצפון אמריקה. הנה מבחר מייצג. המרית הצפונית נפוצה מאד בארץ ובאמריקה, השרשיר המצוי גם הוא נפוץ בארץ, אבל באמריקה זהו תת מין נפרד, ושרשיר קינמון הוא מין אמריקאי בלבד.

DSF_2683
מרית צפונית
DSF_2678
שרשיר ירוק כנף, תת מין אמריקאי של שרשיר מצוי
DSF_2712
Cinnamon Teal

היו שם גם הרבה ציפורים אחרות, הזדמנות טובה לצילומים יפים, אפילו שאלה ציפורים שאני מכיר היטב מצפון קליפורניה.

DSF_2689
American White Pelican
DSF_2709
Pied-billed Grebe
DSF_2674
Black-crowned Night Heron
DSF_2717
Snowy Egret

בשלב זה עדיין לא הלכנו יותר ממאה מטרים של טיול. אשתי הבחינה במשפחה של דביבונים (Raccoon) בצידה השני של הבריכה. לקח זמן עד שכולנו הצלחנו לזהות אותם.

DSF_2738
Raccoon

במקומות כאלה אני מצפה לראות הרבה חטפיות. אלה ציפורים קטנות עד בינוניות שמתמחות בצייד חרקים מהאוויר (יש גם בישראל). הן בדרך כלל נעמדות במקום בולט, צופות על הסביבה ואז יוצאות לסיבוב תעופה אחר איזה שפירית או פרפר. יש סוג חטפיות (כעשרה מינים) שנקרא Kingbirds, ציפורים גדולות יותר מחטפיות רגילות. בצפון קליפורניה אנו רגילים לראות מין שנקרא Western Kingbird. בדרום ראיתי בעבר מין דומה: Cassin’s Kingbird וקיוויתי לראותם באיזור סן־דייגו. הם לא הכזיבו, ואני גאה להציג בפעם הראשונה צילומים טובים יחסית של אותה ציפור.

DSF_2823 - Cassins
Cassin's Kingbird
DSF_2818 - Cassins

הלכנו במסלול מעגלי (למעשה, ריבוע) של בערך קילומטר וחיפשנו ציפורים, בייחוד Magpie-Jay. היו שם כמה דורסים, ואפילו סנאי חמוד שהסתכל על הנוף:

DSF_2778
White-tailed Kite
DSF_2785
Red-tailed Hawk
DSF_2805
California Ground Squirrel

לקראת סוף המסלול פגשנו בפקח של השמורה שגילה לנו שהוא צפה בציפור הנכספת כמה ימים קודם לכן במקום אחר בשמורה: מעין גינה שעשו בשביל פרפרים וציפורים. זה היה אמור להיות היעד הבא ממילא. ממש לפני החזרה לרכב ראיתי הבזק צהוב על שיח רחוק. הנה הצילום המלא:

DSF_2759 - Tropical

התבוננתי דרך ההגדלה של המצלמה. הבטן הצהובה מבהיקה יותר מהרגיל ומגיעה כמעט עד הגרון ולא רק עד חצי הבטן. בהגדלה בבית ניתן לראות גם שהזנב מחורץ קצת בקצה, במקום זנב ישר. זהו Tropical Kingbird, ציפור נפוצה מאד בדרום אמריקה ומזדמנת נדירה למדי בקצה הדרומי של ארה"ב. בהחלט מציאה יפה, ולא מה שציפיתי לראות שם.

DSF_2760 - Tropical
Tropical Kingbird

נסענו אל אותו גן של פרפרים וציפורים לנסות למצוא את אותו Magpie-Jay. זו לא העונה המתאימה לפרפרים, כי היו מעט פרחים, אבל הצלחתי לצלם שניים יפים מאד.

DSF_2855DSF_2865

הלכנו שם כחצי שעה, ולא היה סימן לציפור שחיפשנו. אבל הצלחתי לצלם כמה ציפורים אחרות, כולל יונק דבש בתנוחה אופיינית וקשה לצילום, ועורב שמציק לעקב אדום זנב. עם הציפורים האלה אני מסיים את אירועי אותו הבוקר. ברשומה הבאה אספר מה היה באחר הצהריים של אותו יום.

DSF_2826
Bushtit
DSF_2830
House Wren
DSF_2835
Anna's Hummingbird
DSF_2867
Common Raven and Red-tailed Hawk

עברו שנתיים וחמישה חודשים מאז פתחתי את הבלוג, וזו הרשומה המאה. לא היה לי מושג שאצליח לכתוב מאה רשומות. מסקרן אותי איך זה ימשיך, כי אין לי ממש מושג. אני מקווה שנגלה זאת יחד.

6 תגובות בנושא “טיול על גבול מקסיקו – חלק ראשון

1. ברכות לרשומה המאה. והאוצרות שלך מרשימים.
    בלייק טאהו תמצא הרבה אוצרות בנוסף לאבני מחט מרשימות. וסן דיאגו מרשימה.