שתי שמורות ציפורים – בחזרה מן הדרום

כפי שסיפרתי בשתי הרשומות הקודמות על הטיול לסן־דייגו (חלק ראשון וחלק שני), האוויר בדרום היה נקי, אבל כל צפון קליפורניה היתה אפופה עשן. לקראת סוף אותו שבוע התחילו לרדת גשמים בכל קליפורניה. זה אמנם מקלקל קצת את איכות הטיול, אבל קליפורניה היתה צריכה הרבה רטיבות. עדיין השתוללו שריפות בכל המדינה והאוויר היה מלא עשן וקשה לנשימה. לקראת סוף השבוע ירדו גשמים חזקים, וכשהגענו הביתה בשבת בערב (24 בנובמבר) האוויר היה נקי וראינו דיווחים שהשריפות הגדולות כבר כבו לחלוטין. חלק מהאיזורים שפונו בגלל השריפות נשארו מפונים לעוד שבוע בגלל שטפונות.

התחלנו את הנסיעה חזרה ביום שישי, אבל רוב הדרך נעשתה בשבת. (אם התנועה זורמת טוב, עדיין זה לוקח שמונה שעות נהיגה נטו מסן־דייגו חזרה אל איזור המפרץ של סן־פרנסיסקו). כהרגלנו, אנו עוצרים בדרך למסלולים קצרים, כי זה משעמם מדי לנהוג כל כך הרבה שעות ללא הפסקה. רצינו לעצור בדרום קליפורניה אבל היה שם גשום וקר מאד, אז המשכנו הלאה. הצעתי לעצור בשמורה בה היינו בעבר: Pixley National Wildlife Refuge. פעם ראינו שם ינשופים יפים, וחשבנו שאולי הם עוד שם. הנה הינשוף הקטן מלפני שנים:

DSC_0318 Burrowing Owl
Burrowing Owl

הגענו לשמורה לפני הצהריים. השמיים עדיין היו קודרים, אבל לא היה גשם, אז החלטנו לעצור וללכת שם. תחילה, יש דרך כפרית קטנה להגיע לשמורה ושם ראינו את הינשופים בפעם הקודמת.  הינשופים כבר לא היו שם, אבל את הדרך חצה קויוט, והמשיך בריצה לעבר קבוצה של עגורים בשדה הסמוך. מייד נעצרנו לצלם. זה יכול להיות מעניין, כי העגורים די חזקים ויכולים להרוג קויוט בוגר.

DSF_3256
Coyote

לפני שהקויוט הגיע אל העגורים, הוא כנראה הבין שזה לא רעיון טוב לרוץ אליהם, הסתובב ורץ לכיוון אחר. אז נשארנו לצלם עגורים בשדה, חלקם רוקדים בתנוחה אופיינית.

DSF_3264
Sandhill Crane

ואז, אשתי שסקרה את השדה עם המשקפת הבחינה בעגור שנראה שונה מהאחרים: הוא היה בהיר מאד, כמעט לבן לגמרי. הוא לא לבקן לחלוטין אלא חסר פיגמנטים (leucistic באנגלית). באופן מוזר, הוא ישב על הקרקע, בניגוד לכל חבריו שבדרך כלל עומדים גם כאשר הם ישנים. חשבנו שאולי הוא החוויר מפחד למראה הקויוט שרץ לעברו.

DSF_3275
Normal and Leucistic Sandhill Crane
DSF_3274
Leucistic Sandhill Crane

הגענו לשמורה והלכנו שם כשעה. היו כל מיני ציפורי מים, אבל שום דבר יוצא דופן. לקראת סוף המסלול ראינו עוד הרבה עגורים בשדות. פתאום עבר שם זרון תכול, נושא עכבר בפיו. יצא צילום מוצלח, אז אני מוסיף אותו כאן.

DSF_3312
Northern Harrier and Sandhill Crane

משם נסענו כשעה צפונה לארוחת צהריים מאוחרת ושעה נוספת אל השמורה השנייה באותו יום – Merced National Wildlife Refuge. הגענו לשמורה השנייה יחסית מאוחר ביום (ימים קצרים בחורף), אז עשינו רק את המסלול לרכב. שמורות מסוג זה הן בדרך כלל שדות מוצפים ובחלקם יש מסלול רכס שעובר בין השדות. ציפורים בדרך כלל בורחות מאנשים, אבל לא מכלי רכב, אז ניתן לצפות בהן מתוך רכב נוסע מבלי להטרידן. בתחילת המסלול יש מקום בו יוצאים מהרכב ויש מקום לתצפית על השדה המוצף. שם, לפני שנים צילמתי לראשונה שתי ציפורים ביישניות במיוחד שנחבאות בסבך (וגם כתבתי על ציפורי הסבך רשומה אחת). אחת הציפורים היא Sora (בעברית היא נקראת "ברודית"). השניה היא Snipe (בעברית: "חרטומן"). לוקח זמן למצוא אותן אפילו אם הן קרובות. למזלי, הבת הגדולה יודעת לחקות קולות ציפורים. היא קראה אל הברודית מספר פעמים, קיבלה תשובה, ולבסוף הציפור יצאה החוצה:

DSF_3407
Sora

אחר כך סקרתי את הסבך עם עדשת המצלמה, ולבסוף מצאתי חרטומן אחד.

DSF_3426
Wilson's Snipe

מזג האוויר היה קודר למדי. התחלנו בסיור רכב, אבל בגלל כיסוי העננים, הצילומים היו די אפורים. בכל זאת ראינו דברים יפים.

השמורות האלה ידועות באווזים שחורפים שם, בעיקר אווזי השלג. לפני שהגענו לאווזים, נסענו לאט וצילמנו כל ציפור שנקלעה לדרכנו. עברנו ליד קוי חשמל ועליהם הרבה ציפורים שחורות: Blackbirds. בישראל ואירופה יש Common Blackbird ("שחרור" בעברית) אבל זהו מין של קיכלי. באמריקה השחרורים שייכים למשפחת רחוקה אחרת, ואיתם גם הזהבנים האמריקאיים (שנקראים Orioles). הנה השחרורים על חוטי החשמל ועל עץ, כפי שצילמה הבת הגדולה.

Blackbirds
Blackbirds on wire
Blackbird Tree
Blackbirds on tree

הם כולם נראים אותו דבר, במיוחד בתאורה שהיתה לנו. בכל זאת ביקשתי מאשתי (הנהגת) שתמתין ותיתן לי לצלמם בהגדלה ובקבוצות קטנות. היו שם ארבעה מינים שונים, עומדים זה לצד זה. כמה מהם ציפורים מנוקדות ולא שחורות לגמרי. זהו זרזיר מצוי הידוע מהארץ. האחרים: Red-winged Blackbird שחור עם כתף אדומה, Tricolored Blackbird שחור עם כתף לבנה (וקצת אדום כהה) וגם Brewer’s Blackbird שהוא שחור לחלוטין אבל עם עין צהובה. תיאורי הצבע הם של הזכרים. הנקבות בעיקר בצבע חום כהה. הנה הם:

DSF_3462
Red-winged Blackbird below and Tricolored Blackbird above
DSF_3457
European Starling below and Brewer's Blackbird above
DSF_3453
European Starling below and Tricolored Blackbird above
DSF_3494
Brewer's Blackbird

המשכנו בנסיעה לעבר אווזי השלג. צילמתי הרבה אווזי שלג בעבר, וזו לא היתה הפתעה גדולה לראות אותם. בכל שמורה כזאת חונים בחורף הרבה אלפים של אווזים משלושה מינים שונים: Snow Goose, Ross’s Goose and Greater White-fronted Goose. הפעם אתמקד באווז השלג, כי בכל זאת ראיתי משהו חדש. האווזים האלה מבלים את האביב והקייץ באיזורי הרביה שלהם בצפון הרחוק (החוג הארקטי, בצפון קנדה). בסתיו הם נודדים דרומה עד לדרום ארה"ב ומבלים שם את החורף. הנה מבחר שלהם:

DSF_3514

אחד מהם נראה שונה מהאחרים. יש לאווז השלג מופע רגיל (לבן עם קצת כתמים צהובים) ומופע כהה, נדיר יותר. בגלל שאנו בדרך כלל צופים בקבוצה ענקית של אווזים, כמעט תמיד נראה כמה בודדים עם מופע כהה.

DSF_3511
Snow Goose – dark morph

ואז הבחנתי ביניהם במשהו אפור שנראה יותר דומה לברווז מאשר לאווז.

DSF_3519
Snow Goose

לקח לי זמן להבין שאני צופה באווז צעיר, לראשונה בחיי. הוא כנראה בקע מהביצה מאוחר בקייץ ונדד דרומה כאשר הוא עדיין לא בוגר. במהלך עשר השנים האחרונות צפיתי אולי במיליון אווזי שלג בקליפורניה, וזה הצעיר הראשון שפגשתי.

DSF_3521
Snow Goose – juvenile on the left

כבר התחיל להחשיך, ופתאום אשתי שהיתה ליד הרכב מתקשרת בטלפון שמישהו ראה Long-eared Owl בצד השני של הדרך. זהו ינשוף שטרם ראיתי, והוא נפוץ יותר בצפון ארה"ב וצפון אירופה, אבל מגיע גם לדרום כולל לישראל. בעברית הוא נקרא "ינשוף עצים". רצתי יחד עם הבת הגדולה במסלול הנגדי כדי לצלם את הינשוף. התחיל להחשיך במהירות, אבל הצלחנו למצוא ינשוף על עץ ולצלם. תמיד יפה למצוא ינשוף, אבל הפעם זה היה רק Great Horned Owl, הינשוף הנפוץ ביותר שאנו מכירים (דומה מאד ל"אוח").  הנה צילום ערב של הינשוף.

DSF_3529
Great Horned Owl
DSF_3539

כמה דקות אחר כך הוא עף וחזר אל ענף חשוף. ירד הלילה והוא הפך פעיל לחלוטין. צילמתי צילום לילה אחרון (ללא הציוד המתאים) ומשם המשכנו ישירות הביתה. בסך הכל היה יום מוצלח מאד.