cassinii

בצילום למעלה: קן לציפור (בין העצים, תלוי על ענף) ובקן לה שלושה גוזלים (שניים נראים בצילום בקושי). לציפור קוראים Cassin’s Vireo ובלטינית: Vireo cassinii. 

באחד הימים בהם הלכנו ביער של North Cascades National Park (סיפרתי על הטיול בפעם הקודמת), ראינו ציפור קטנה בשם Vireo. הציפור שייכת למשפחה שיש לה נציגים רק באמריקה (צפונית ודרומית) ולכן אין להם שם עברי. אלה ציפורים בגודל של סבכי (קצת פחות מדרור בית), אוכלות חרקים, ובעלות מקור קצת מיוחד לציפורים כאלה: מקור קצת מעובה עם מעין עיקול קטן בקצה. זה עיצוב מקור מוזר לציפורים שתופסות חרקים באוויר, ואין כל כך מושג למה. למרות שהציפורים האלה אמורות להיות נפוצות, לפחות במקומות מסויימים, זה נדיר מאד שאנו רואים אותן. כמובן ששמחתי מאד: הנה ציפור חדשה. בנוסף לזה, ראינו את הציפור באופן המרהיב ביותר שאפשר. ראינו שני בוגרים, קן עם שלושה גוזלים בגדלים שונים, והאכלה של הגוזלים. וכל זה קרה די קרוב אלינו. 

חלק מהצילומים הם שלי, וחלק של הבת הגדולה. התעכבנו שם זמן מה, ואפילו הצבענו על המחזה למטיילים שעברו שם. למרות שהקן היה קרוב לשביל, לא קל היה למצוא אותו. הנה צילומים של הבוגרים:

DSF_5498
Cassin’s Vireo
DSG_1577
Cassin’s Vireo

במגדיר כתוב שהקן של Vireo (מכל המינים) הוא חצי כדור תלוי על ענף. במקרה שאנו ראינו, אחד הגוזלים בקע קודם, ושני גוזלים היו חדשים לגמרי. קליפות הביצים שלהם עדיין דבוקות על צידי הקן. הנה צילומי הקן:

DSG_1639
Cassin’s Vireo – adult on nest
DSF_5518
Cassin’s Vireo – fledgling on nest

כאשר הגענו אחר הצהריים למרכז המבקרים של השמורה, הראיתי את הצילומים לפקחים, והם עזרו לי לזהות את מין הציפור: Cassin’s Vireo. אני לא ממש מתמצא במיני אותה משפחה כי כאמור ראיתי אותם לעיתים נדירות. למעשה, זכורות לי רק פעמיים לפני אותו יום בכל עשרות השנים באמריקה. בבית בדקתי היטב במגדיר ואכן הזיהוי נכון. ואז רציתי לבדוק אם בכל צילומי העבר שלי יש עוד דוגמה של Vireo. פה נתקלתי בבעייה: כבר יותר משנתיים שאיני מקפיד למיין ולתייג את הצילומים שלי, ולכן איני יכול לעשות חיפוש לפי שם הציפור. חיפשתי לפי הזכרון בלבד. כלומר: חיפשתי בזכרון מקום בו חשבתי שאולי ראיתי את הציפור, ואז עברתי על הצילומים. הגעתי אל טיול מרהיב שהלכנו בו לפני שנתיים במרומי ההרים של מזרח קליפורניה: The White Mountains. כתבתי על המקום כמה פעמים, במיוחד ברשומה על משרפות הציפורים לצורך ייצור אנרגיה מודרנית. אני זוכר שראיתי בטיול הרבה ציפורים חדשות, והנה מצאתי גם Vireo. ובמקרה יצא שזה אותו מין בדיוק: Cassin’s Vireo. הנה מה שראיתי לפני שנתיים במרכז המבקרים של האתר:

DSE_3520
Cassin’s Vireo
DSE_3523
Cassin’s Vireo

הסיבה שפתאום הפסקתי למיין ולתייג את הצילומים היא קצת טכנית – שינויים של תוכנה, וקצת עצלות. בדיוק באותה תקופה, התוכנות שהשתמשתי בהן כדי להוסיף את המידע על מיקום הצילום (GPS) לצילומים הפסיקו לעבוד. הסיבה היא שגוגל התחילו לדרוש תשלום תמורת המידע שהם נותנים לאפליקציות של מפות, והחדברות שייצרו את התכנות שהשתמשתי בהן (סוני וניקון) החליטו לא לשלם. אני נהגתי קודם לתייג מיקום, אחר כך למחוק צילומים מיותרים (וכאלה שלא הצליחו) ולבסוף להוסיף כותרת לצילומים שיש בהם תוכן שארצה לחפש (כמו מיני בעלי חיים). גם התכנה של הכותרות השתנתה, והן לא נראות יותר. 

התחלתי פרוייקט חדש: אם אין אני לי מי לי. ישבתי לכתוב תכנה שתמיין את הצילומים, תתייג אותן לפי המיקום הנכון, ותעביר את הכותרות לפורמט החדש שכל תכנה אמורה לקרוא ולהציג. זה עדיין בהליכים – ואני שבקרוב אוכל להתחיל לסדר את הצילומים מחדש. ואז רק עוד כמה חודשים של עבודה ואהיה מוכן שוב לכתוב רשומה כוללת על סנוניות, חטפיות, או כל משפחה אחרת. אוכל לחפש את כל הדוגמאות שיש לי ולכתוב משהו יפה. 

נחזור אל הציפור: Cassin’s Vireo. היא נקראת על שם חוקר הציפורים John Cassin שעבד במחצית הראשונה של המאה התשע־עשרה בפילדלפיה. הוא כתב כמה ספרים על ציפורי אמריקה, ובמיוחד זכור לטובה על הספר הראשון בנושא "ציפורי קליפורניה", במיוחד כי קליפורניה לא נחשבה ברוב חייו כחלק מארצות הברית, ולא הייתה נגישה כל כך לחוקרים. למרות זאת (ואולי בגלל זה) בספרו על קליפורניה מזוהים חמישים מינים חדשים שלא תועדו במגדיר של אותה תקופה על ציפורי צפון אמריקה. כמובן שהמינים האלה אינם על שמו של Cassin כי יש הסכם של כבוד שחוקרים לא קוראים למין חדש על שמם שלהם. מאז עברו השנים, וחוקרים אחרים כיבדו אותו במינים על שמו – כמה ציפורים וגם צפרדע. בלטינית, מין שהקרא על שם John Cassin מקבל את הסיומת cassinii. 

תחילה ציפורים ימיות קטנות וחמודות שצילמתי (לא כל כך ברור) בשייט אל איי פאראלון שליד סן־פרנסיסקו. בטיול האחרון לצפון, ראינו מין אחר של ציפורים אלה, ועל כך בפעם אחרת.

SONY DSC
Cassin's Auklet

מין של חטפית מסוג Kingbird. את המין של Cassin אנו רואים רק בטיולים לדרום קליפורניה, והם הופיעו בטיול האחרון לאיזור סן־דייגו.

DSC_1860
Cassin's Kingbird

לסיום, מין של פרוש שאותו מצאתי בפעם היחידה בחיי גבוה על הרי הסיירה נבדה שבמזרח קליפורניה. יש שלושה פרושים אדומים הדומים זה לזה בארה"ב, אז אני מוסיף עוד אחד שהופיע בבלוג בעבר, לצורך השוואה. 

SONY DSC
Cassin's Finch
16 DSC_6608
Purple Finch

זהו להפעם. הטיול לאיזור North Cascades הניב הרבה צילומים יפים, כולל נוף מהמם והרבה צילומי יונקים. על כך אולי בפעם הבאה. 

5 תגובות בנושא “cassinii

כתיבת תגובה