סוף שבוע עם ציפורים נדירות

בצילום ממעל: ציפור נדירה ביותר בקליפורניה (תיאור יבוא בהמשך)

בסוף השבוע האחרון של נובמבר 2019 יצא לנו (כל המשפחה) לצפות בכמה ציפורים נדירות. סיפרתי על הסיור בשמורה Humboldt Bay National Wildlife Reserve. יום לפני כן ביקרנו בשמורה קרובה לשם: Arcata Marsh. זה מקום עם כמה בריכות מים לחוף האוקיינוס ושבילים בין כל הבריכות. מקום נהדר לתצפית על ציפורי מים וחוף, וגם ציפורים קטנות שחיות בצמחיה מסביב. תמיד יש אפשרות לראות משהו נדיר, אבל לא היה ידוע לנו מראש על משהו ספציפי. הגענו לשם אחר הצהריים ובגלל שזה חורף, השקיעה מוקדמת מאד והיו לנו כשעתיים לבלות שם.

ציפור נדירה ראשונה

התחלנו ללכת באחד המסלולים. צפינו בבריכות וצילמנו את הציפורים הרגילות המקום כזה.

DSF_3468
Black-capped Night Heron
DSF_3488
American Wigeons with some American Coots

לא עברו חמש דקות וביתי הגדולה זיהתה את הציפור הנדירה הראשונה. כפי שנראה בצילום האחרון ממעל, היינו מול בריכה ששחו בה הרבה ברווזים ממין American Wigeon. בנסיבות כאלה יש סיכוי בצפון אמריקה למצוא גם ציפור קרובה לו מאד: Eurasian Wigeon או בשמו העברי, ברווז צהוב־מצח. זה ברווז נפוץ למדי באירופה וגם בארץ. בכל שנה מגיעים כמה עשרות פרטים לחוף המערבי של ארה"ב, ולפעמים ניתן לראות אותם. הנה הציפור שזיהתה הבת:

DSF_3493
Eurasian Wigeon, male
DSF_3500
Eurasian Wigeon and American Wigeons

לא עברו שתי דקות, והבת זיהתה פרט נוסף: היו בבריכה לפחות שני ברווזים צהובי־מצח (זכרים שניהם).

DSF_3505

נשארנו שם מעט זמן, כי כאמור הגענו מאוחר ורצינו לראות עוד. צילמתי שוב, לפני שנפרדים מהברווז:

DSF_3510
Eurasian Wigeon

שאר מה שראינו בשמורה Arcata Marsh

המשך הסיור היה שגרתי למדי אבל נתן הזדמנות לצילומים יפים. היו שם ברווזים ממינים שונים:

DSF_3517

בסוף אפילו הצלחתי לצלם שלדג ממרחק רב:

DSF_3573
Belted Kingfisher, female

בסף הכל היה מהנה ויצאו כמה צילומים מוצלחים.

ציפור נדירה שניה

הגענו למרכז המבקרים קצת לפני שקיעה, כדי לדווח על מה שראינו. בדרך כלל היינו עוצרים שם בהתחלה, אבל לא רצינו לבזבז אור יום כי כאמור הגענו מאוחר. היה שם בחור נחמד שהקשיב בסבלנות, ואז אמר לנו שיש בשמורה ציפור נדירה ביותר, זו הפעם הראשונה שצפו בה בכל האיזור. זהו סבכון ממין של מזרח ארה"ב ומבקר בקליפורניה כולה אולי פרט אחד אחת לכמה שנים. קוראים לו Worm-eating Warbler קצת בטעות, כי הוא אוכל בעיקר זחלי פרפרים ולא תולעים. הוא הראה לנו תמונה מהמגדיר, ואמר שבאותו בוקר ראו אותו בשביל שליד מרכז המבקרים.

יש סיכוי קטן למצוא ציפור קטנה כזאת, במיוחד כאשר עוד מעט מחשיך. הסתובבתי לרגע וגיליתי שהבת הגדולה נעלמה לנו. שאלתי את אשתי אם ראתה אותה, והיא אמרה שסביר להניח שיצאה לחפש את הציפור. אז יצאתי החוצה לחפש את הילדה. היא גדולה יותר מהציפור ויש סיכוי למצוא אותה. ואכן, מצאתי אותה מחוץ לשביל בין השיחים, מצלמת את הציפור הנדירה. זה מה שיצא לה:

DSG_5421
Worm-eating Warbler
DSG_5426
DSG_5429

הצטרפתי אליה לצילומים (שלי מוצב בראש הרשומה). היה חשוך מאד ולמצלמה שלה יש פלאש קטן, אז נחמד להשוות את התוצאות. כמובן, התרגשנו מאד ממציאת הציפור.

DSG_5436
Worm-eating Warbler
DSG_5439

סיור קטן בסן־פרנסיסקו

בפורום ציפורי קליפורניה בפייסבוק פורסם על ציפור נדירה ביותר שנמצאה בסן־פרנסיסקו. אחרי הטיול בשמורת Humboldt Bay התחלנו בנסיעה חזרה הביתה. החלטנו שביום המחרת נבקר בסן־פרנסיסקו ונחפש את הציפור. הבת הגדולה התחננה כבר ימים רבים, וגם אותי זה עניין, וגם קיצרנו את הנסיעה לצפון ביום, אז היתה הזדמנות.

אשתי מדריכה בסן־פרנסיסקו ומכירה את המקום היטב. היא זיהתה מהצילומים בפייסבוק את המיקום של הציפור, והתחלנו לחפש שם. יש שם סדרה של מזחים על חוף המפרץ, קרוב לגשר שער הזהב. התחלנו במזח הקרוב וראינו כמה ציפורים מעניינות. היה מעונן וקצת גשום, אז היה קצת מאתגר לצלם.

DSF_3834
Pacific Loon
DSF_3855
Common Loon

בינתיים, היה מעניין ויפה. אפילו ראינו כלבי ים. אבל את הציפור שחיפשנו עדיין לא ראינו.

ציפור נדירה שלישית

הציפור שחיפשנו היא סולה אדומת־רגל. זו ציפור ימית טרופית, גדולה במקצת מהשחפים הגדולים. הפרט שידענו שנמצא בעיר הוא בצבע חום (יש גם מופע לבן). יש לציפור רגליים בצבע אדום בוהק, מאד בולט, וצורת ראש משונה. איזור המחייה שלהם הוא טרופי בלבד והם מגיעים צפונה עד לקצה הדרומי של מקסיקו. הפרט שהגיע לסן־פרנסיסקו רחוק מאד מאיזור המחייה שלהם. עד כמה היא נדירה בארה"ב? הפעם הקודמת שראו ציפור כזאת בארה"ב היתה לפני ארבעים שנים.

הלכנו אל המזח הבא. עליו אסור ללכת אבל אפשר לעשות תצפית מהחוף. היו על המזח שחפים, שחפיות וקורמורנים.

DSF_3865
Western Gull and Forster's Terns
DSF_3872
Western Gull, Forster's Tern and Double-crested Cormorants

לא עברה דקה, וכמובן שביתי מכריזה שמצאה את הסולה. הציפור הסתירה את ראשה בתוך כנף בגלל שהיה קר וגשום.

DSF_3866
Red-footed Booby, between two Western Gulls

עמדנו בסבלנות בגשם (טפטוף קל אך מעצבן) וחיכינו לציפור שתציץ ותראה את ראשה. בסופו של דבר, הצלחנו לראות את הראש וגם לצלם. אז נסיים עם צילום שלי וצילום של ביתי.

DSG_5840
Red-footed Booby
DSF_3879

סיום

יש לביתי יכולת הבחנה מעולה, וגם היא מזהה ומחקה את קולות הציפורים. כאשר אנו מטיילים יחד, אני רק אומר לה שתמצא ציפור, והיא בדרך כלל רואה אותן הרבה לפני שאני יכול לשים לב.

3 תגובות בנושא “סוף שבוע עם ציפורים נדירות

1. סחטיין סחטיין על האפרוחית – איזה יכולת איתור! ויש לה כמה צילומים בהחלט מוצלחים! כל הכבוד לה!