הטיול לטקסס שלא היה – חלק 2: על שפת הנחל

בצילום ממעל: נוף השמורה Sabal Palm Sanctuary.

זה המשך הסיפור על הטיול שלא היה בגלל הוירוס. מצאנו פינת חמד בקצה הדרומי של טקסס, עדיין בעיר Brownsville, עוד באותו בוקר בו טיילנו במזבלה. המקום היה בעבר חווה חקלאית שגובלת בצד אחד בנהר הגדול (לפחות ככה שמו) Rio Grande. בנוסף למסלול נדידת ציפורים באביב, הנהר גם משמש כגבול בין ארה"ב למקסיקו. החווה הפכה לשמורת צמחים וציפורים ונקראת על שם הדקלים שגדלים סמוך לבית האחוזה: Sabal Palm Sanctuary. באותו איזור של טקסס בנויה החומה המפורסמת בימינו – זו שמפרידה בין מקסיקו לארה"ב. כמו כל "גדר מערכת" בונים את החומה בתוך שטח ארה"ב כך שמשמר הגבול יכול לסייר גם בצידה השני, ובמקרה הזה גם בגלל שהגבול באמצע הנהר. ככה יוצא שכדי לסייר בשמורה יש לנסוע דרך פתח שבחומה אל צידה השני. לא ראינו שמירה כלשהי.

המקום קטן, נחמד מאד, ירוק מאד ומלא מים בבריכות וכמובן גם נהר. הנה אחד מעצי הדקל של המקום, ושלט שמראה את מסלולי הטיול.

כאמור המקום קטן, אז החלטנו ללכת בכל השמורה. ממש קרוב להתחלה, היתה פינה נחמדה עם תחנת האכלה לציפורים וספסל לשבת ולצפות בהם. גם ירד גשם במהלך כל הסיור אז הצילום היה לא פשוט. הנה כמה ציפורים משם. כולם מינים שאין בקליפורניה, והיו חדשים לנו לחלוטין.

DSD_6004 green jay
Green Jay
DSD_6007white-tipped dove
White-tipped Dove
DSD_6018 black-crested titmouse
Black-crested Titmouse
DSD_6024 long-billed thrasher
Long-billed Thrasher

יש באותו מקום גם נקודות האכלה לציפורים אחרות: Hummingbirds. המקום ידוע בשפע הגדול של hummingbirds, אבל בעיקר בנדידת האביב, ואנו היינו שם בחורף. זו כמובן אחת הסיבות שרצינו לחזור לשם. התחלנו במסלול המעגלי סביב מקווי המים (צד שמאלי של המפה), הנוף של מקווי המים נראה בראש הרשומה, וככה נראה השביל:

הגענו לנקודת תצפית על המים, בתוך סככה יפה עשויה עץ, שהיא גם מחסה מהגשם. מישהו במרכז המבקרים אמר שראה באיזור שלדג ירוק. כתבתי פעם רשומה על שלדגים. יש שלושה מינים שונים בארה"ב, אחד שנפוץ בכל ארה"ב ושניים נדירים שנמצאים רק באותה פינה של טקסס. את הירוק לא ראינו, אבל במקומו ראינו את השלדג הגדול והנדיר: Ringed Kingfisher. כמובן, זו סיבה נוספת לבקר שם שוב: אולי נראה את השלדג הירוק.

DSD_6030 ringed kingfisher
Ringed Kingfisher

מומלץ לפתוח את הצילום ולהסתכל מקרוב. בצד התחתון רואים במטושטש שני ברווזים בתעופה. אלה ברווזים ממין "שרשיר כחול־כנף", שאנו רואים בקליפורניה לעיתים רחוקות. הנה אותו זוג במרכז התמונה אחרי שנחתו, ובחברת אגמיות וברווזים אחרים.

DSD_6039
Blue-winged Teals and American Coots

עוד באותה נקודה ראינו את הטבלן האמריקאי היחיד שאין בקליפורניה. כתבתי על טיול עירוני לאחרונה שהיה מלא בטבלנים. אז הנה עוד אחד.

DSD_6071 least grebe
Least Grebe

ממש לפני סיום המסלול הסיבובי הראשון צפינו בחטפית גדולה ומרשימה ממין שמקומי לאיזור.

DSD_6112 great kiskadee
Great Kiskadee

משם המשכנו אל המסלול השני: לאורך ה"נהר הגדול". תחילה, עוד תחנת האכלה בצד הדרך. הפעם ציפור שלא אמורה להיות בשמורה בחורף, וגם זוג קרדינלים, אחת הציפורים הנפוצות ביותר והמרהיבות של מזרח ארה"ב.

DSD_6113 gray catbird
Gray Catbird
DSD_6118
Northern Cardinal, male
DSD_6120
Northern Cardinal, female

הגענו אל הנהר. הוא לא נראה גדול במיוחד. ניתן לשחות אל הצד השני, למרות שהמסלול המקובל הוא לשחות מהצד של מקסיקו אל הצד של ארה"ב. ככה זה נראה:

The Rio Grande

הגבול עובר לאורך הנהר באמצעו. הגדה ממול שייכת למקסיקו. אז לסיום, הנה ציפור שצילמתי בשטח מקסיקו.