הטיול לטקסס שלא היה – חלק 4: Laguna Atascosa

בצילום למעלה: עורבני ירוק (Green Jay) בתחנת ההאכלה של מרכז המבקרים.

זה החלק האחרון בסדרה על הטיול לטקסס שבוטל בגלל הוירוס. בסוף שנת 2015 ביקרנו בעוד שמורה אחת באיזור: Laguna Atascosa National Wildlife Refuge. התכנון לאפריל הנוכחי היה לבקר שם לקראת סוף הטיול, ודאי אחרי כל האתרים שהופיעו ברשומות הקודמות. יש בשמורה הרבה מה לראות, אבל לא נוף. הכל שטוח, עם מקווי מים ובוץ (השמורה נקראת בספרדית על שם הבוץ שיש שם). מה שיש שם הם כמה בעלי חיים ייחודיים ונדירים מאד. יש שם מין זהבן שנקרא Altamira Oriole. ציפור יפה שבמגדיר מתוארת כ"ציפור עם תחום מחיה מצומצם ביותר, וגם שם היא נדירה". יש שם גם שני נציגים של משפחת הבזיים שרציתי לצלם. האחד: ציפור גדולה שמתנהגת כמו נשרון: Crested Caracara. היא נפוצה בטקסס ואכן פגשנו בה וצילמתי. השני, בז נדיר ביותר שקיים בעיקר במקסיקו, אבל אולי מאתיים פרטים נמצאים באותה פינה של ארה"ב: Aplomado Falcon. אותו לא ראינו, וזו סיבה טובה לחזור לשם שוב. לבסוף, יש שם חתול נדיר מאד בארה"ב: Ocelot. הוא נראה כמו נמר קטן, או צ'יטה, עם רגליים ארוכות. הסיכוי לראותו קטן ביותר, אבל אם ניתן לראותו בארה"ב זה בעיקר באותה שמורה. שאר הרשומה הוא על מה שראינו בפעם הקודמת. יש לציין שהביקור הקודם היה בסוף דצמבר ושהתכנון הפעם היה לבקר באביב. ציפינו לראות מגוון שונה של בעלי חיים.

באותו יום היינו רק בשמורה הזאת. אבל בילינו יום מלא. תחילה, עצרנו בצד הדרך מספר פעמים עוד לפני שהגענו לשמורה. פשוט היו ציפורים שכמעט בלתי אפשרי למצוא בקליפורניה. בקצב הזה מפתיע שבכלל הגענו לשמורה. היינו צריכים להתאפק מאד ולא לעצור הרבה. הנה כמה מהם:

DSD_5243 harris hawk
Harris's Hawk
DSD_5267 cattle egret
אנפית הבקר עם חולדה
DSD_5277 golden-fronted woodpecker
Golden-fronted Woodpecker
DSD_5291 eastern meadowlark
Eastern Meadowlark

ראינו גם דורס נדיר שמאד קיוויתי לראות, אבל לא ממש חשבתי שיהיה סיכוי. הוא היה רחוק:

DSD_5292 white-tailed hawk
White-tailed Hawk

הגענו למרכז המבקרים, ושם היתה תחנת האכלה עם בריכה קטנה להשקות את הציפורים. פגשנו מגוון מרהיב של ציפורים שקבועות שם (נמצאות כל השנה). כמעט כולן חדשות לנו, ואינן נמצאות בקליפורניה. רק את הקרדינל ראינו בעבר בטיולים אחרים כי הוא נפוץ בכל מזרח ארה"ב. הצילום של העורבני הירוק בראש הרשומה הוא מאותה תחנת האכלה. הוא נפוץ בסביבה, והוא גם העורבני היחיד שם.

DSD_5335
Northern Cardinal, male
DSD_5348 long-billed thrasher
Long-billed Thrasher
DSD_5362 altamira oriole
Altamira Oriole
DSD_5366 plain chachalaca
Plain Chachalaca

כבר ראינו ציפור נדירה: Altamira Oriole ועוד לא הספקנו לברר מה יש שם במרכז המבקרים. הצ'צ'לקה היא מעין תרנגולת גדולה שהתחבאה על העץ. במרכז המבקרים אמרו לנו שיש סיור ברכב, משהו שדומה לסיורים שעושים באגמון החולה. אז קנינו כרטיסים לסיור שיוצא יותר מאוחר (מה שהיה). זה סיבוב של בערך 25 קילומטר, עם עצירות לתצפיות, לכיוון מזרח השמורה. שם נמצא גבול השמורה עם הלגונה הגדולה: Laguna Madre. בדרך אמרו שאם יהיה מזל נראה את הבז הנדיר Aplomado Falcon כי יש להם אתר קינון שם. (לא ראינו). בינתיים יצאנו להליכה אל הלגונה שבצד המערבי: Laguna Atascosa.

כבר בהתחלה פגשנו מכר ידוע מקליפורניה בעשב:

DSD_5379
Greater Roadrunner

בשיחים שלצד הדרך היו שתי ציפורים שלא ראיתי בעבר:

DSD_5389 tropical kingbird
Tropical Kingbird
DSD_5514 olive sparrow
Olive Sparrow

הגענו אל תצפית ראשונה על הלגונה ונשבר לי הלב. ממשל טקסס הציבו שם שבשבות רוח ליצירת חשמל, ממש באחד מקווי נדידת הציפורים החשובים בעולם. אנו צופים בציפורים אקזוטיות ונדירות ואני חושב כמה מהן נהרגו שם, ובשביל מה.

DSD_5391

הגענו אל בריכה קטנה ושוקקת חיים. יש שם גם שלטי אזהרה "Alligators are Dangerous". למי שאינו יודע, עדיף לא ללטף אותם, ובכלל לא להתקרב למים. יש תצפית מגשר עשוי עץ, ורואים דברים יפים.

DSD_5467 great kiskadee
Great Kiskadee
DSD_5470
Blue-winged Teals and Gadwall
DSD_5498 least grebe
Least Grebe with baby

הלכנו משם אל הלגונה. יש סככה עם תצפית יפה. הגעתי קודם עם הבת הגדולה, ומאחורי הלכו לאט יותר אשתי עם הבת הקטנה. לקח להן עוד חמש דקות להגיע. בינתיים אני רואה דברים ומצלם. היו שם אנפות, וכפן ורוד, ואיזה גוש שחור במים: ראש של אליגטור. אז צילמתי. אז שהגיע אשתי, הוא ירד מתחת למים. "למה לא שמרת עליו שלא יברח?" כנראה הייתי אמור להכנס למים ולתפוס אותו.

DSD_5533
Roseate Spoonbill
DSD_5531
American Alligator

חזרנו למרכז המבקרים בשביל הסיור המודרך. ממתינים ליד החנייה לבוא הרכב הפתוח של הסיור, ובינתיים לידנו יש ציפורים יפות. אחת הציפורים הנדירות ביותר בארה"ב (ואחת היפות) נעמדה ממולי על השולחן.

DSD_5561
Altamira Oriole
DSD_5567
Green Jay

כאמור, גם בסיור אין נוף. אז נסענו וצפינו בשדות ובציפורים שבאויר. בינתיים נודע לי למה יש סיור מודרך ואסור לנהוג שם לבד. כמה שנים קודם לכן נדרסו שם שני חתולים נדירים: Ocelot. מאז מרשים להכנס ברגל או באופניים, או בסיור מודרך של השמורה. בזמן הנסיעה ראינו באויר את אותו דורס נדיר שמקודם: White-tailed Hawk וההתרגשות רבה. גם צפינו בשחפית שחדשה לי – אין אותה בקליפורניה, אבל דווקא יש בישראל.

DSD_5576
White-tailed Hawk
DSD_5590 gull-billed tern
Gull-billed Tern

רחוק ממולנו יש עדר של בהמות. קוראים להם Nilgai והם הובאו מהודו והופצו בקטסס. כנראה לצורך צייד. הצילום נותן מבט יפה על היעדר הנוף.

DSD_5609 nilgai
Nilgai

עצרנו לחוף הלגונה לצלם ציפורי מים.

DSD_5626
Roseate Spoonbill and Tricolored Heron
DSD_5674 caspian and forster
Three species of Terns and one Black-bellied Plover

בצילום למעלה, שלושה מיני שחפיות, כולם מופיעים במגדיר העברי (יש שם גם חופזי שנמצא רק באמריקה). נסו להגדיל את הצילום ולהגדיר.
באחת הנקודות נעצרנו לתצפית רחוקה על איזור קינון של הבז הנדיר. הקן נמצא קרוב יותר לאופק, רחוק מאד, ולא היתה פעילות של תעופה. במקום זה ראינו משהו אחר:

DSD_5687
Coyote

לאורך המסלול פתאום התרגשות גדולה. שני דורסים גדולים אוכלים נחש. הציפור היא Crested Caracara, שייכת למשפחת הבזיים אך אינה מהסוג "בז". הם גדולים מאד ומתנהגים כמו נשרים: דואים ואוכלים בעיקר נבלות.

DSD_5692
Crested Caracara
DSD_5717

לבסוף, מצאנו בז גמד (מין שנמצא בארץ).

DSD_5825 merlin
Merlin

נשאר קצת זמן, אז עשינו סיבוב אחרון במסלול הליכה ליד מרכז המבקרים. היו שם יונים קטנות על הקרקע: בגודל של דרור בית:

DSD_5876 common ground-dove
Common Ground Dove

מהסבך יצא בעל חיים מוזר ונפוץ בטקסס, אך לנו היה חדש לחלוטין: ארמדיל. הוא גדול יותר מהחתולה הענקית שלנו. מסתבר שגם אותו הייתי צריך לתפוס ולשמור עד שאשתי תגיע. למזלי היא ראתה אותו וגם הצליחה לצלם.

DSD_5869 nine-banded armadillo
Nine-banded Armadillo

באביב הבא ניסע לשם, אני כמעט בטוח. כתבתי ארבע רשומות רק כדי להזכיר לי לא רק מה אני מפספס השנה אלא מה שארצה לראות בשנה הבאה. בנוסף, חברת התעופה לא החזירה לי את הכסף: אני אמור לקבל שובר לטיסות חלופיות. אז ננצל את המצב. אני מקווה בעוד שנה לדווח עם צילומים חדשים על איך המקומות האלה נראים באביב.

3 תגובות בנושא “הטיול לטקסס שלא היה – חלק 4: Laguna Atascosa

1. מרתק, איזה יופי! אפילו שלא ראיתם אוצלוט…
    הפעם היחידה שראיתי אוצלוט היה… בחנות חיות באולבני, נדמה לי שהיה שם סיפור שהם הצילו אותו ממישהו שניסה לגדל אותו בבית, והוא היה אצלם באופן זמני עד שהועבר לאיזה מקום שיותר התאים לו. איזה חתול יפהפה.
    וראיתי גם Caracara, בנסיעה בפלורידה – אבל זה היה כביש שאי אפשר היה לעצור בו, או לרדת באותה סביבה. זו ציפור מרשימה מאד.

1. ביקרנו פעם בגן חיות שמתמחה רק בחתולים, בדרום קליפורניה במדבר מוהבי. יש להם כמעט כל מין חתול אפשרי שיש בטבע, כולל נדירים ביותר. הם מטפלים רק בחתולים שהצילו מקרקסים, אוספים פרטיים (בעיקר לא חוקיים) וכיוצא בזה. ראינו שם אוצלוט, ואולי אפילו את אותו אחד שאת ראית.