Lifers – חורף 2020

יצאנו בחודש האחרון במסע במערב ארה"ב לחיפוש עופות דורסים חדשים לנו. "Lifer" קוראים לזה בעגה של צפרים: משהו שרואים בפעם הראשונה בחיים. לפעמים משתמשים באותו מונח למשהו שמצלמים בפעם הראשונה. זה מסע של חורף והוא נעשה לכיוון צפון אל הקור. הרבה מיני ציפורים נודדות דרומה בחורף, חלקם אינו מגיע עד ממש דרום (קליפורניה או ישראל), אלא נעצר במקומות שעדיין מושלגים. ציפורי היעד היו בעיקר דורסים: עקב מכנסיים (באנגלית של אמריקה: Rough-legged Hawk) ובז ערבות (Prairie Falcon). היו עוד ציפורי יעד אחרות, ברבור מחצצר, חנקן גדול, וכרגיל גם ציפינו לראות דברים שלא תכננו לראות. עם בעלי חיים לא ניתן לתכנן הכל מראש.

נסענו אל מדינת איידהו אל שמורת עופות דורסים לאורך הנהר החוצה את המדינה: The Snake River. ככה נראה המקום בצילום של אשתי:

Snake River

השמורה היא מקום קינון של אלפי דורסים באביב, אבל בחורף אמור להיות נפוץ שם מאד עקב מכנסיים. דרומה משם הוא אמור להיות נדיר הרבה יותר. בשל מצב התחלואה העולמי, נסענו ברכב שזה אומר נסיעה ארוכה מאד. שלושה ימים עם עצירות בדרך לכל כיוון, ועוד שלושה ימים שהייה באיידהו. הנסיעה הזכירה לי מאד מקרה שקרה לי לפני שנים רבות, וסיפרתי עליו קצת כשכתבתי על הנשרים באמריקה. הייתי לבדי בקליפורניה (המשפחה נותרה לעוד שבוע בארץ). נסעתי לשמורה מדרום לנו Pinnacles National Monument בנסיון למצוא קונדור קליפורני. תכננתי מסלול הליכה של 16 קילומטר, כולל טיפוס על הר והליכה במערות. כבר בתחילת המסלול חגו שלושה קונדורים מעל ראשי. במשך כל ההליכה הארוכה ראיתי קונדור מעט מאד ומרחוק מאד. כל היעד היה בהתחלה. אבל היה מאתגר וכיף.

יום אחד בצפון מזרח קליפורניה

ביום השני לנסיעה בילינו בפינה הצפון מזרחית של קליפורניה: Modoc County. למרבה ההפתעה, ראינו שם כמעט את כל ציפורי היעד. תחילה עצרנו בשמורה Modoc National Wildlife Refuge שכוללת כמה איזורים מוצפים עבור ציפורי מים. ראינו שם את החשודים הרגילים: איילים חרמנים (זו העונה), עקב אדום זנב, ברבורים ממין ברבור קטן (המין הנפוץ בקליפורניה, לא מה שרצינו).

Mule Deer
Red-tailed Hawk
Tundra Swan

אפילו ראינו לוטרת נהרות הולכת על המים (יש כיסוי קרח).

Northern River Otter

עצרנו לדבר עם מישהו שנסע ברכב לחיפוש ציפורים (אנו הלכנו) והוא סיפר שראה במקום זוג של עקבי מכנסיים. לא יאומן – ציפור היעד נמצאת פה! תוך כדי דיבורו, התיישב על ענף לידנו חנקן ללא פס שחור עבה על העין. הוא נפוץ בישראל, אבל מופיע בקליפורניה רק בפינה ההיא ורק בחורף. ציפינו לראותו כנראה באיידהו, שם הוא אמור להיות נפוץ. בעברית הוא נקרא חנקן גדול, ובאמריקה Northern Shrike. באמריקה יש צעירים ללא פס עין בכלל. ראיתי כאלה הרבה בישראל, אבל לא באמריקה ובשביל הבת הגדולה זהו Lifer. בשבילי זהו צילום ראשון:

Northern Shrike

כמה דקות אחר כך, הופיעו זוג העקבים שחיפשנו. הם היו רחוקים, אבל הצלחתי לתעד אחד מהם:

Rough-legged Hawk

אחר כך מצאנו אותם שוב בפינה אחרת של השמורה, כאשר נסענו ברכב. שוב המרחק גדול והצילומים לא משהו. הנה אחד שלי ואחד של הבת:

עצרנו ליד מגורי הפקח של השמורה, שם אמרו שיש ינשוף על העץ (אכן היה שם). היתה שם להקה של "חוחיות" אמריקאיות. אני כבר צילמתי כאלה לרוב, אבל עבור הבת הגדולה זהו Lifer. יצא לה צילום יפה:

American Goldfinch

נסענו למקום דרומה לשמורה שם רואים עדר של מעין אנטילופה אמריקאית. מצאנו עדר גדול מאד והבת הגדולה אפילו צילמה פרט אחד עם משדר.

Pronghorn

בדרך חזרה, שוב עקבי מכנסיים מעופפים מעלינו. הפעם יצא קצת יותר טוב. חשבתי שאם כבר בקליפורניה רואים כאלה (ספרתי לפחות חמישה באותו יום), אז באיידהו נוכל לצלמם מכל זוית אפשרית ומקרוב.

Rough-legged Hawk

בדרך ראינו עקב בהיר בשדה, אז עצרנו לצלם. זה לא היה עקב מכנסיים: אפילו טוב יותר – מצאנו עקב חלודי. עבור הבת הגדולה זהו Lifer. ציפור מרשימה שצילמתי רק פעם אחת לפני שנים רבות. הנה מה שיצא:

Ferruginous Hawk

ככה הסתיים הבוקר. אחרי ארוחת הצהריים, המשכנו אל נקודות אחרות שנראו טוב על המפה. חיפשנו אגם גדול שיש בו הרבה ציפורי מים: Goose Lake. נסענו לאורך האגם שהתייבש. ציפורי מים לא היו. אבל מדי פעם ראינו עיט (או עיטם). גם עליהם כתבתי, וראינו את שני המינים שיש באמריקה. תחילה, תינוק אחד מכל מין. מרגש לראות את הדור הצעיר (בני פחות משנה).

Golden Eagle, juvenile
Bald Eagle, juvenile

עיטם אחד בוגר הסכים לדגמן מכל תנוחה אפשרית.

Bald Eagle

כאשר התייאשנו סופית מהאגם שאינו ועצרנו לרגע הופיע שוב חנקן גדול, הפעם בוגר:

Northern Shrike

כבר כמעט ערב (מגיע מוקדם בחורף), והגיע זמן לחזור. פתאום מתעופף מעלינו ומתיישב על עמוד רחוק: בז ערבות. זהו Lifer עבור כולנו. רחוק מאד, אז הצילום לא טוב.

Prairie Falcon

ככה נגמרו אירועי היום. כמעט כל מה שרצינו, כבר בתחילת הטיול.

בדרך אל איידהו

ההמשך היה יומיים נסיעה דרך מדינות נבאדה ואורגון. עצרנו במקום נידח בנבאדה, שם יש בריכת מים חמים (מפעילות געשית). ליד הבריכה יש עוד איזה שלולית, ושם מצאנו ברווז ממין שאינו חדש לי, אבל נדיר אצלנו. בשביל הבת הגדולה, זהו צילום ראשון. אגב, הוא לא אמור להיות שם בחורף, אז היו שם שלושה!

R
Redhead

את הברבור המחצצר ראינו גם כן בדרך באורגון. זו היתה הפעם היחידה שראינו אותם, להקה של ארבעה, ולא הצלחנו לצלם.

מה ראינו באיידהו

באיזור של הנהר הגדול של איידהו יש נוף יפה. הנהר חותר עמוק בתוך רמה שטוחה, וברקע הרים מושלגים. ביום הראשון ירד שלג, אבל במהלך היום יצא לטייל וראינו שוב בזי ערבות. היו כמה מהם, וחלקם אפילו הצטלמו יפה.

Prairie Falcon

בשלושה הימים היו גם שלושה עקבי מכנסיים, אבל רק ביום השלישי הצלחנו לצלם אחד מרחוק.

Rough-legged Hawk

פרט לנוף היפה, לא היו שם ציפורים מיוחדות לנו. חזרתי וסיפרתי לכולם בכל הנסיעה הארוכה חזרה את הסיפור על הטיול שלי לחיפוש קונדור וכמה זה מזכיר את הטיול הזה. מה שהצליחה הבת הגדולה להבין זה: קונדור במרחק שעתיים נסיעה מהבית. וזה מה שהיא ביקשה ליום הולדתה השבע-עשרה כשבועיים אחר כך. אז זה מה שהיה.

טיול יום הולדת

הגענו הצהריים אל Pinnacles National Park. חדי זכרון יגלו שהמקום קיבל העלאה בדרגה מאז הסיפור הישן שלי. אז הוא עוד היה National Monument. זה המקום שבו יש הכי הרבה קונדורים קליפורנים (בערך מאתיים מהם).

כבר בדרך, קצת מצפון לשמורה ראינו עקב חלודי על גדר. הפעם מקרב מאד. כאשר הסתובבתי עם הרכב כדי לחנות לידו הוא ברח, אבל הבת הגדולה הצליחה לצלם.

Ferruginous Hawk

הלכנו מסלול נחמד בשמורה, ואפילו עברו מעלינו שני קונדורים במרחק רב מאד. בצילום בקושי ניתן לזהות את הציפור. גם מצאנו פקח שהסתובב שם והוא טען שעוד לא צפו בקונדורים באותו יום. (אנחנו ראינו שניים). אז חזרנו לקראת ערב אל מרכז המבקרים המזרחי, שם הציפורים אמורות להתאסף לשנת הלילה (ליתד דיוק, על הרכס הסמוך). חגו שם חמש ציפורים, כולן ממין קונדור קליפורני. לצערי לבת הגדולה יצאו רק צילומים מטושטשים. הטוב ביותר נראה ככה:

California Condor

אלה ציפורים גדולות מאד, בערך כמו עוזניה או פרס. הם כמעט נכחדו מהעולם, אבל תכנית שימור יקרה מאד הצליחה להחזירם לטבע ועכשיו יש כמה מאות מהם בטבע, בערך חצי מהאוכלוסיה באיזור השמורה בה היינו. מרגש היה לצלם כמה מהם באותו צילום. למרות שהצילומים של הבת לא צלחו במיוחד, היא שמחה מאד לצפות בהם. אסיים עם כמה צילומי קונדור.

5 תגובות בנושא “Lifers – חורף 2020

1. וואוווווו, איזה תמונות. גם הנרטיב המצורף אליהן מצא חן בעיניי מאוד. התחברתי "טוטאלית" כמו שאומרים. יש לי שאלה אליך – HAWK זה נץ, לא?! אתה קורא לו "עקב" . EAGLE בעברית הגרועה שלי הוא "נשר" – התמונה הנהדרת של העיטם עם הראש הלבן – וואוווו. ו- למדתי ש"פאלקון" הוא בז. הקונדור נשאר קונדור 🙂 תודה רבה רבה.

1. תודה רבה על התגובה.
      כשאני כותב, אני משתמש בשמות עבריים מהמגדיר העברי, ושמות באנגלית מהמגדירים האמריקאיים. במגדירים אירופיים, השמות באנגלית קצת שונים.
      כמו שענתה עננת, יש שמות מדעיים בלטינית, ויש שמות עממיים. משתדלים איפה שניתן שלכל סוג genus יהיה שם עממי אחר. אבל אצל דורסי יום המצב קשה. לדוגמה: כל מיני הנשרים בארץ באירופה ובאמריקה, אין שניים ששייכים לאותו סוג. אז יש להם כמה שמות עממיים. באנגלית: vulture, condor. בעברית: נשר, עזניה, קונדור, פרס, רחם, נשרון.
      הסוג המדעי buteo נקרא בעברית "עקב", באמריקה נקרא hawk ובאירופה נקרא buzzard.
      הסוג המדעי accipiter נקרא בעברית "נץ" ובאמריקה ובאירופה נקרא hawk.
      באנגלית, לא מבדילית בין עיט לעיטם (שני סוגים שונים) ולשניהם קוראים eagle.
      ורק כדי לבלבל הכל היטב, יש משפחה נפרדת של דורסים: בזיים (Falcons). הם אינם קרובים גנטית לשאר הדורסים, ולמעשה התפתחו מאב קדמון משותף יחד עם יונים ותוכים.

Liked by 1 person

2. יופי של לייפרים 🙂
    הפרונגהורן נהדרים! אנחנו ראינו אותם בגרנד טיטון לפני 21 שנים – וממש ממש מרחוק.
    ולמרות שאני יודעת שהן גדלות, לחשוב על זה שיש לכם בת בת 17 – מוזר לי יותר אפילו מלהבין שלי יש בת בת 22….
    נשיקות וחיבוקים לך ולכל המשפחה!