Bighorn Sheep

שכנעתי את אשתי לצאת לחופשה משפחתית של חג המולד לשבוע במקום ששנוא עליה במיוחד: לאס ווגאס. בקליפורניה הכל סגור, פחות או יותר, ואפילו אתרי הקמפינג לא עובדים כי … לא ניכנס ללמה עדיף לא להיות בקליפורניה. לא הלכנו אל החלק המפורסם של העיר אלא שכרנו בית בקצה העיר, רחוק מההמולה הרגילה והלכנו לטייל בשטח. בנבאדה המקומות פתוחים יותר, יש גם מסעדות שניתן לאכול בהן ולא רק לקחת הביתה וסביב העיר הרים ומדבר ושמורות טבע מקסימות גם במרחקים של לא יותר משעה נסיעה. אחד מבעלי החיים שחשבתי שיש סיכוי קטן אך ממשי לראות הוא כבש הבר של צפון אמריקה: Bighorn Sheep.

המדבר הוא מדבר מוהבי, שמתאפיין בעצי יהושע וקקטוסים, אבל לא הסגוארו הגדולים של אריזונה (מדבר סונורה). יש הרבה תצורות של אבן חול במגוון צבעים (הרבה אדום). בסופו של דבר, די במפתיע ראינו גם כבשים, בשמורה שנקראת Valley of Fire (הצילום למעלה). אבל אני מקדים את המאוחר.

כבש הבר של צפון אמריקה היה נפוץ מאד לפני מאות ואלפי שנים. שטח התפוצה ממקסיקו בדרום, עד להרי הרוקי של קנדה בצפון, וגם ממערב לשם במדבריות של קליפורניה, נבאדה, יוטה וצפונה משם. הם גדולים למדי, במיוחד בהרי הרוקי, שם זכר בוגר יכול לשקול יותר ממאתיים קילו. האינדיאנים נהגו לצוד אותם וגם השאירו ציורי קיר (פטרוגליפים) שמתארים זאת. מאז התיישבות האדם הלבן התמעטו מאד הכבשים, משערים שמחלות של בעלי חיים מתורבתים השמידו את אוכלוסיית הבר. הם ביישנים מאד בדרך כלל, וניתן לראותם מרחוק אם בכלל. אז קיוויתי שאם נבלה שבוע במדבר – אולי יש סיכוי. יש לנו קצת היסטוריה עם הכבשים הנ"ל, אבל לא הרבה כי קשה למצוא אותם.

Zion National Park, Utah, 2004

לפני שנים רבות, הגיעה אמא שלי (להלן: סבתא) לביקור, בעיקר לראות את הנכדה (הבת הגדולה היתה בת שנה). אז נסענו לטיול מדברי, כי זה מה שעושים בחורף. היינו באיזור לאס ווגאס ומשם נסענו אל שתי שמורות ביוטה: Zion and Bryce Canyon. באותו טיול, במקום שנקרא Lake Mead National Recreation Area עשתה הבת את צעדיה הראשונים, אוחזה בידיה את סבתא מצד אחד ואת אמה בצד השני. ליד שמורת Zion National Park פתאום צעקה הסבתא שהיא רואה כבשי בר בצד הדרך על המצוקים. סבתא מכירה בעלי חיים, כי גדלה במושב וגם למדה חקלאות וביולוגיה, אז אנו מאמינים לה. אבל את הכבשים לא ראינו. באותה סביבה כמובן נוף יפה, ובסופו של דבר ראינו גם כבש תרבותית אבל סבתא אומרת שראתה אחרות.

Near Zion National Park, Utah
Domestic Sheep

Anza Borego State Park, California, 2012

שנים אחר כך, עם שתי בנות צעירות, נסענו בחורף לדרום קליפורניה אל שמורות מדבריות. תחילה בילינו שלושה ימים בשמורה Anza Borego. שהינו שם באתר קמפינג מוסדר, וטיילנו במשך שלושה ימים. אמרו שזה המקום בקליפורניה בו רואים כבשים. זה מקום עם הרבה נוף מדברי ונאות מדבר, והוא על גבול מדבר מוהבי. הנה קצת נוף מאז:

Oasis in Anza Borego State Park
Hiking in Anza Borego State Park
Slot Canyon in Anza Borego State Park

ראינו גם הרבה קקטוסים לשמחת אשתי.

Collection of Cacti
Hiking in Cacti Field

והיו גם כאלה שראו כבשי בר. פגשנו חבורה של אסירות במדי כלא כתומים (או אדומים) שהוציאו אותן לטיול בשטח, ממש במקום בו שהינו, והן ראו כבש גדול. הלכנו אחריהן באותו מסלול, בשני ימים שונים ולא מצאנו את הכבשים. אבל היו בעלי חיים. הנה אני עם הבת הגדולה, מנסים לצלם Roadrunner.

Trying to photograph a Greater Roadrunner

לא ראינו כבשים, אבל המשכנו משם אל הרי סנטה רוזה שמדרום ללוס אנג'לס, אבל מצפון לשמורה.

Santa Rosa Mountains, California, 2012

כאשר הגענו למרכז המבקרים של השמורה Santa Rosa Mountains הסתבר לנו שגם שם יש כבשים. הם גם סוגרים את המקום לשלושה חודשים (ינואר עד מרץ) כדי למנוע הטרדה של הכבשים. התאריך היה השלושים בדצמבר, עדיין ניתן לטייל. הסתובבנו במרכז המבקרים, שם צילמתי ציפורים.

Greater Roadrunner

משם הלכנו אל איזה נווה מדבר, וראינו נוף יפה וקקטוסים, אבל לא כבשים.

View of Santa Rosa Mountains
Cacti

את היום האחרון בשנה תכננו לבלות בהרי San Jacinto. עלינו שם למעלה, אבל היה קר מאד וקשה ללכת, אחרי מסלול קצר ירדנו חזרה, ונותר לנו חצי יום. הזדמנות אחרונה לחפש כבשים. חזרנו אל הרי סנטה רוזה, והלכנו במסלול לאורך נחל יבש עד לנווה מדבר עם דקלים. החלק האחרון של הטיול היה טיפוס על אבנים גדולות כדי להגיע אל הדקלים. הבנות נהנו מאד.

Oasis in Santa Rosa Mountains

שם, רחוק על צלע ההר היו כמה כבשים. אחת מהן אפילו לבשה קולר עם משדר. ככה זה נראה במצלמה של אז מרחוק:

Las Vegas Area, Nevada, 2020

כבר ביום הראשון לטיולים באיזור לאס ווגאס, ראינו זכר לכבשים. הלכנו במסלול שנקרא Petroglyph Canyon מדרום לעיר. שוב נוף מדברי, והליכה בקניון, אבל הפעם המקום מפורסם בחריטות על הקיר שעשו האידיאנים המקומיים. (פטרוגליף הוא ציור שנעשה בחריטה על האבן במקום בצביעה). אחר כך הסתבר לנו שהציורים האלה נעשו בערך לפני 4000 שנים. היו הרבה מוטיבים מעניינים, כולל הרבה דוגמאות של כבשים.

Petroglyph of Bighorn Sheep

קיוויתי לראות גם ציורים של תיבה מלבנית עם שלושה חורים עגולים, אבל האינדיאנים המקומיים מציירים כבשים בסגנון יותר ריאליסטי. גם ציפורים מעטות ראינו. הנה דוגמה של ציפור מדברית:

Black-throated Sparrow

בכל יום היו טיולים יפים. הטיול הבא היה מרשים במיוחד.

Valley of Fire State Park, Nevada, 2020

נסענו בערך שעה מזרחה אל השמורה Valley of Fire. זה מקום עם תצורות אבן חול מרהיבות, וזה היה היעד של הטיול: לראות נוף. עוד לפני שהגענו למרכז המבקרים, בחנייה של אחד ממסלולי הטיול המתינו כמה כבשים. בניגוד לשאר כבשי בר, הם לא פחדו, והניחו לנו לצלם, אפילו עם טלפון. ככה תיעדה זאת אשתי עם מצלמה שמתאימה יותר לנוף:

הצילום בתחילת הרשומה הוא מאותו מקום. הנה תקריב שלי:

במרכז המבקרים הפנו אותנו אל המסלול בו נרצה ללכת כדי לראות את הנוף הכי יפה. מחוץ למרכז המבקרים היו ציפורים וכבשים.

Cactus Wren
Phainopepla, male
Bighorn Sheep

הלכנו בארבעה מסלולי נוף מרשימים מאד, אבל שם כבשים לא היו. המדבר שם כל כך מרשים שחובה להראות מעט דוגמאות.

תחילה מסלול בקניון קטן ובו פטרוגליפים לרוב. המקום מלא בהם, ואני מביא דוגמה אחת.

Hiking in Valley of Fire State Park, Nevada
Petroglyphs, including sheep
Sandstone
View of First Hike

המסלול השני: תצפית אל קניון שקראו לו Canyon of Fire. העננים התפזרו חלקית ונוצרה תאורה יפה. שוב הליכה קצרה ויפה.

View of Valley of Fire State Park
Entering the Canyon of Fire
Canyon of Fire Overlook

אחרי ארוחת צהריים נסענו אל המסלולים הבאים. שוב הליכה בקניונים אל תצורות אבן חול יפות. מדי פעם גם ראינו ציפורים אבל לא הרבה. העיקר היה הנוף.

Sagebrush Sparrow
Sandstone Formations
Hiking in a Slot Canyon

הימים קצרים בחורף ונגמרים מהר. נותר לנו זמן רק למסלול קצר ברכב רק לראות תצורות אבן ללא הליכה. בתחילת הסיבוב, קודם כל כמה כבשים שחוצות את הכביש:

Bighorn Sheep

אחר כך, עליה במדרגות לראות את אחד הממצאים הארכיאולוגיים המרשימים ביותר בשמורה. זהו פטרוגליף מלפני בערך 4000 שנים, שמתאר צייד של כבשים. הפעם, גם כלי הצייד מופיע. זהו מטול חיצים, כלי צייד פרימיטיבי, מלפני שהמציאו את הקשת. בצד העליון של הציור יש כבש ומיד מתחתיו חץ ומטול חיצים.

Petroglyph of Bighorn Sheep Hunting

בסוף הסיבוב, שוב כבש, הפעם זכר גדול עומד מתחת לתצורות אבן החול. לא טרחתי להרים את המצלמה. היו מספיק כבשים להיום.

בכל השבוע באיזור לאס ווגאס, ראינו כבשים רק באותו יום. ובכל זאת הדבר היפה באותו יום היה הנוף.

8 תגובות בנושא “Bighorn Sheep

1. מדהים.
    במרכז המבקרים של סנטה רוזה גם אני ראיתי Roadrunner – אבל מעולם לא ראיתי כבשים.
    איזה טיול יפה, איזה נופים וצבעוניות של סלעים מדהימה! והתמונות שלכם משגעות!

2. לא הייתי שם, ועדיין כמי שעוצבה (גם) בנוף מדברי, זה מעורר בי געגועים עזים.
    גם הצבעים עוצרים נשימה ומזכירים כמה אנחנו קטנים לעומת הטבע הזה.
    תודה על השיתוף.

3. ביקרתי באזור פעמיים בימים שעוד הלכתי ברגל. יש באזור מקומות יפהפיים, צמחיה נהדרת וטבע שקשה להפרד ממנו.