תערוכת צילומי סוף שנת 2020 – חלק ראשון

את חופשת חג המולד האחרונה התחלתי עם הבת הגדולה בערב החג – הלכנו לחפש פלמינגו לפי בקשתה. כפי שכתבתי בעבר ברשומה על "טיול ורוד", יש באחת השמורות בעירנו פלמינגו בודד מהמין הצ'ילאני. אין כמעט פלמינגו באופן טבעי ביבשת צפון אמריקה. הפלמינגו האמריקאי מבקר לפעמים בפלורידה (מקורו באיים הקריביים). בשאר היבשת, יש לפעמים פליטי תרבות: פלמינגו אפריקאיים, אמריקאיים, וגם המין הדרום אמריקאי שנקרא "פלמינגו צ'ילה". באופן מוזר, הפרט שנמצא אצלנו הוא ממין שלא מחזיקים בשבי בקליפורניה, וגם פלמינגו שמחזיקים בגני חיות מסומנים עם טבעות רגליים. הפרט הזה מופיע אצלנו רק בחורף. לאן הוא נודד בשאר השנה, לא ידוע. אז הלכנו חמישה קילומטר לאורך הנחל שחוצה את העיר: Alameda Creek, והגענו אל היעד. הפעם צילמתי אותו מקרוב יחסית.

Chilean Flamingo

שאר תצפיות לאורך הנחל

כמובן, כאשר הולכים עשרה קילומטרים לאורך נחל במשך כמה שעות, רואים יותר מ"רק פלמינגו". בחרתי פה כמה מהצילומים המוצלחים יותר. כאלה שמתאימים לתערוכה. תחילה שתי ציפורים קטנות בשדה שליד הפלמינגו:

Savannah Sparrow
Western Meadowlark

היו גם איילים שצילמתי בדרך חזרה. הפעם חבורה של בעיקר זכרים עם קרניים גדולות:

Mule Deer

היו גם הזדמנויות טובות לצילום דורסים. בז אמריקאי קטן, זרון תכול (נקבה, בצבע חום), ועקב אדום כתף.

American Kestrel, male
Northern Harrier, female
Red-shouldered Hawk

תצפיות בנבאדה

ביום חג המולד נסענו אל יעד החופשה: לאס ווגאס. הנסיעה אורכת שמונה וחצי שעות נטו, אם לא עוצרים בדרך. זה לקח יום שלם מבוקר עד לילה. במשך שבעה ימים ביקרנו בשמורות מסוגים שונים, וראינו הרבה בעלי חיים. על היום בו ראינו הרבה כבשים כתבתי ברשומה האחרונה. ראינו גם הרבה בעלי חיים אחרים. כמה ציפורים הופיעו גם ברשומה על הכבשים. הפעם אתמקד בשני מיני ציפורים שהיו נפוצות מאד באותו שבוע, ושמותאמות היטב למדבר מוהבי. מלבד השתיים האלה, היו הרבה תצפיות אחרות באותו טיול, ועל כך ברשומה הבאה.

Phainopepla

על הציפור עם השם המשונה Phainopepla כבר כתבתי בעבר ברשומה על "הדף מהמגדיר". דוגמה אחת גם הופיעה ברשומה הקודמת על הכבשים. למרות שזו ציפור בגוון אחיד, היא מהודרת מאד ובולטת בשטח. היא נקראת על שם הצבע השחור הבוהק של הזכר (ככה זה ביוונית). הנקבה יותר אפורה ולא בוהקת, אבל גם יפה מאד. כיוון שכבר הופיעו אצלי הרבה, הנה רק דוגמה:

Phainopepla, male
Phainopepla, female

Gnatcatcher

הסוג Gnatcatcher מתייחס אל ציפורים קטנות מאד, אפורות בעיקר שחיות בדרום אמריקה וצפונה משם עד לדרום מערב ארה"ב. פירוש Gnat הוא זבובון, והציפור נקראת Gnatcatcher כי מזונה חרקים קטנים מאד. בארה"ב ישנם שלושה מינים קבועים ועוד אחד שמזדמן לעיתים נדירות ממקסיקו. בארה"ב הם נמצאים בעיקר בסביבה המדברית של מוהבי וסונורה. הציפורים נחבאות בשיחים, ודי קשות לצילום. בנוסף, המינים שנמצאים בארה"ב גם קשים לזיהוי זה מזה. בדרום מערב קליפורניה ובמקסיקו נמצא את המין הנדיר California Gnatcatcher שאותו עוד לא פגשתי.

אצלנו קרוב יותר לבית נמצא רק המין Blue-gray Gnatcatcher. באיזור לאס ווגאס בחורף נמצא כמעט רק את Black-tailed Gnatcatcher אבל בקיץ נמצאים שני המינים. ציפורים נודדות לפעמים נשארות במקום מחוץ לעונה. ככה יוצא שהייתי צריך לנסות להבדיל בין שני המינים גם בטיול האחרון. למיטב ידיעתי לא צפיתי שם במין הקיצי (Blue-gray) אז הצילומים של אותו מין מובאים ממקומות אחרים. הנה שלוש ציפורים בצילום שמראה את כל הציפור. לכאורה בזוית נוחה לזיהוי.

Black-tailed Gnatcatcher, male
Black-tailed Gnatcatcher, female
Blue-gray Gnatcatcher

לציפור הראשונה יש גבה שחורה מעל העין. זה סימן היכר באיזור זה של Black-tailed Gnatcatcher, אבל רק של זכרים. בצילום השני אין גבה והציפור היא נקבה. היא נראית כמעט זהה לציפור השלישית, שהיא ממין Blue-gray Gnatcatcher.

אז איך מבדילים? הצבע של הצד התחתון של הזנב שונה בין שני המינים. במהלך כל הטיול הדרכתי את הבת הגדולה, שהפכה לצפרית מיומנת, לצלם לציפורים את התחת. כאשר מצלמים Gnatcatcher יש לצלם גם את הצד האחורי ועדיף מלמטה. הנה הדגמה:

Black-tailed Gnatcatcher
Blue-gray Gnatcatcher

תחתית הזנב של Blue-gray Gnatcatcher לבנה כמעט לחלוטין בעוד תחתית הזנב של Black-tailed Gnatcatcher בעיקר שחורה עם קצת כתמים לבנים. אם במקרה מגיעים לאיזור המחיה של California Gnatcatcher – להם יש תחתית זנב כמעט שחורה לחלוטין.

הם קשים לצילום – נחבאים בסבך, קטנים מאד וזזים כל הזמן. הנה עוד כמה דוגמאות מאותו שבוע:

Black-tailed Gnatcatcher, female
Black-tailed Gnatcatcher, unknown gender
Black-tailed Gnatcatcher, male

בפעם הבאה: מגוון של צילומי ציפורים מהשבוע האחרון של 2020.

8 תגובות בנושא “תערוכת צילומי סוף שנת 2020 – חלק ראשון

1. מצאתי אותו בעזרת המדריך בסן קריסטובל בין עצי מנגרובים ויש בעוד מקום באיים שסגור למבקרים. חובה לבקר שם, מקום מהמם.

1. היי אורי, תמונות ישר לנשיונל גיאוגרפיק!!! אהבתי במיוחד את ה- Phainopepla וה- Northern Harrier פרוש הכנפיים וכמובן תמונת המופת של הפלמינגו! הדמוי פלמינגו עם המקור הרחב זה סוג של כפן? עושה חשק לבקר אצלכם ולהצטרף לסיורים!

1. איזה יופי!
    במיוחד הפלמינגו הזה. הוא באמת מיוחד, נראה לי שהצוואר שלו פלומתי ועבה יותר משל הפלמינגו באזורינו.
    הפיינופפלה ליוותה אותי ואת אשתך לאורך כל הטיול שלנו ב2013 במדבריות, אז אני לא אשכח אותה 🙂