יוסמיטי – חלק ראשון – העמק המרכזי

פעם דיברתי עם זקן בבית קפה. כל כמעט שמונים שנותיו שהה בקליפורניה, אבל מעולם לא ראה את שמורות הטבע. התפלאתי לגלות שגם את יוסמיטי לא ביקר. זהו יעד "חובה" לכל מי שמבקר את קליפורניה לראשונה ובדרך כלל זה מה שהמבקרים מבקשים לראות. שוב היתה לנו הזדמנות – מבקר צעיר מגיע מהארץ, וזה מה שרצה לראות. בתחילת האביב, חלקים מהשמורה סגורים בגלל כיסוי שלג, אז תכננו רק שלושה ימים ביוסמיטי.

עברו שנים מאז ביקרתי בשמורה. אנו מחפשים מקומות חדשים בעיקר, אז לרוב לא מגיעים אל יוסמיטי. לצורך הרשומות האלה עברתי על הצילומים הישנים. הסתבר לי שבמשך עשרים שנים, כמעט כל ביקור בשמורה היה כאשר הגיעו אחרים אלינו ורצו לראות מקום יפה או שרצו את יוסמיטי במפורש. אולי בפעם הבאה ניסע לשם לבד? ואולי יגיעו מבקרים חדשים לקליפורניה שרוצים לראות את המקום.

אז שכרנו בית לשלושה לילות בעיירה Mariposa שנמצאת במקום אסטרטגי: שעה נסיעה מהעמק המרכזי של השמורה (כניסה מערבית) וגם שעה נסיעה מהכניסה הדרומית, שם יש יעד אחר. אל היעד הצפוני ניסע שעתיים ביום האחרון. תחזית מזג האויר היתה: נעים ביום הראשון, קר וגשום ביום השני, קר אבל ללא גשם ביום השלישי. הרבה מהשמורה הוא נוף מרהיב, אז קבענו שביום הגשום נטייל ביער ולא לצפיה בנוף. את היום הראשון נבלה בעמק המרכזי של יוסמיטי, ועל כך הסיפור הנוכחי.

התחלנו את היום מוקדם בהכנות בבית השכור. יש להוציא מהרכב כל בדל של אוכל, שתיה וחומרי ניקוי פרט למה שנסחוב בתרמילים על הגב. באיזור העמק של יוסמיטי יש דובים שחורים שאוהבים לפרוץ למכוניות (הם מפרקים את הדלתות) ולאכול מה שמוצאים בפנים. יש גם פקחי שמורות שנותנים קנסות כבדים למי שמשאיר אוכל ברכב. הבת הגדולה יצאה החוצה לצלם שלוי קליפורני שמצאתי בחצר הבית.

California Quail, male

תצפית המנהרה

נסענו שעה בערך אל הכניסה המערבית של השמורה. חצי השעה האחרונה לאורך נהר Merced שיוצא מהעמק המרכזי. לאחר הכניסה, פונים ימינה בהזדמנות הראשונה אל הכביש המוביל לצד הדרומי של השמורה. עולים בהמעלה ההר ומגיעים אל מנהרה ומרפסת תצפית על העמק. זה המקום להצטלם לצורך "גלויה" לשלוח בפייסבוק, או שאר מרעין בישין אחרים. ככה זה נראה באותו יום:

Yosemite Valley from Tunnel Viewpoint 2022

בפעמים הראשונות שהיינו בשמורה, שהינו מדרום, ואחרי נסיעה של שעה חוצים את המנהרה וזה הנוף שנגלה לעינינו. הצילום הוא בתחילת האביב, בבוקר וללא הגדלה. הנה שני צילומים מהעבר. תחילה, צילום קיץ משנת 2005 ואחריו צילום חורף משנת 2016. זו היתה פעם ראשונה בה ביקרנו בשמורה בשיא החורף, ורק העמק המרכזי היה פתוח לביקור.

Yosemite Valley from Tunnel Viewpoint, Summer 2005
Yosemite Valley from Tunnel Viewpoint, Winter 2016

השמורה Yosemite National Park נמצאת במרכז הרי Sierra Nevada – רכס הרים שעובר מדרום לצפון בצד המזרחי של קליפורניה. הסלעים הם בעיקר גרניט, והעמקים נוצרו על ידי זרימה של קרחונים מתקופות הקרח האחרונות. כתוצאה מכך יש קירות "משוייפים", ישרים ותלולים בצידי העמקים. קשה לאמוד את גודל המקום בצילום. אפילו כאשר עומדים שם במרפסת ומצלמים, קשה להבין את הגודל. הסלע הגבוה שבצד השמאלי של הצילום נקרא El Capitan והוא קיר הטיפוס הגבוה בעולם – בערך קילומטר גובה. הסלע בצורת חצי כיפה שבצד הרחוק של העמק נקרא כמובן Half Dome והוא בולט בערך חמש מאות מטרים נוספים מעל הרמה העליונה של העמק. הוא משוייף מצידו האחד כתוצאה מפעילות הקרחונים. הנה תצפית קרובה יותר אליו בביקור משנת 2001.

Half Dome, Summer 2001

המפל שבצד ימין של הצילום הוא היעד הבא. הוא נקרא "מפל ההינומה" Bridalveil Fall. יש מספר מפלים רב בעמק, חלקם פעילים כל השנה וחלקם רק בעונות אביב וקיץ. המים הם תוצאה של הפשרת שלגים ולכן בתחילת האביב כל המפלים זורמים היטב גם בשנת בצורת.

מפל ההינומה ותצפיות בעמק

נסיעה קצרה למטה אל המפל, וראינו שהמקום סגור לשיפוצים. הסתובבנו טיפה בשטח, אבל צילמנו קצת מרחוק.

Bridalveil Falls, 2022

בונים שם מסלול הליכה מחודש, ומצפים לסיימו השנה. זה מסלול עליה של עשר דקות בערך שמביא אל תחתית המפל, שם ניתן לצלמו עם קשתות במים, וגם להרטב מהרסס. ככה זה נראה מקרוב בקיץ של 2001.

Bridalveil Falls, Summer 2001

המפל הזה זורם בכל השנה. הנה תצפית חורף משנת 2016.

Bridalveil Falls, Winter 2016

מאותו מקום על הכביש ניתן לצפות בסלע הגדול שממול. זהו El Capitan שממריא כקילומטר נעל העמק בערך בקו ישר. מי שחובב טיפוס על אבנים וסלעים (האורח שלנו הוא מטפס נלהב) אולי ראה את הסרט Free Solo בו אנו צופים בטיפוס מהיר על הקיר ללא ציוד או חבלים. השנה, לא ראינו מטפסים. רק צילום מהיר וממשיכים.

El Capitan, 2022

בסתיו של 2001 ראינו מאותה נקודה מטפסים על הסלע ובעזרת המצלמה הדיגיטלית הראשונה שלי (פרימיטיבית מאד כיאה לתקופה) יש תיעוד. במרכז הצילום כמה פיקלים שחורים הם מטפס אחד, ובתחתית כמה פיקלים אדומים הם מטפס אחר. אגב, הצילומים בבלוג בדרך כלל מוקטנים ברזולוציה, אבל לא הצילומים מתחילת האלף. הרזולוציה המקורית אז היתה רק 3 מגה-פיקסל.

Climbers on El Capitan, Summer 2001

העמק המרכזי הוא בכיוון מזרח-מערב, כאשר התצפית הראשונה היתה ממערב והקצה השני הוא Half Dome במזרח. בעמק זורם נהר שיורד מההר קצת מדרום ל Half Dome (הצד הימני של התצפית). קוראים לו Merced River. הוא נשפך אל העמק דרך שני מפלי מים גדולים אותם נלך לראות בהמשך. עד שנגיע לשם, אנו עוצרים באמצע העמק באחו יפה יש שם גשר מעל הנהר וגם שירותים. משם יש תצפית יפה על המפל הגבוה של השמורה: Yosemite Falls. יש שנים שהמפל הזה זורם כמעט כל השנה, אבל בדרך כלל מתיבש באמצע הקיץ כי נגמר השלג ברמה ממנה המים מגיעים. המפל נמצא בצד הצפוני (שמאל מהתצפית) ואינו נראה ממרפסת התצפית כי הוא מוסתר על ידי El Capitan. זה המפל הגבוה בצפון אמריקה, שני השלבים יחד הם בערך 900 מטר גובה. אני צילמתי את ההשתקפות בטלפון ואשתי במצלמה שלה.

View of Yosemite Falls from Merced River, 2022

יש לנו כמובן גם תיעוד של חורף 2016 מזוית קצת שונה:

View of Yosemite Falls from the valley, Winter 2016

מסלול ההליכה

הגענו עד כאן וזה רק אמצע הבוקר. שארית היום היתה הליכה ארוכה, מסלול של 17 קילומטר וטיפוס של בערך 500 מטר לכיוון המפלים של Merced River ואחר כך אל אגם זעיר בו יש השתקפות של Half Dome. חנינו בצד הדרך ליד התחנה הנקראת Curry Village שמנו תרמילינו על הגב, וכמובן נשאנו מצלמות, ויצאנו לדרך. כבר בהתחלה צפינו בעקב על עץ, וגם שמענו את הנקרים הגדולים (Pileated Woodpecker) אבל אותם לא ראינו.

Red-shouldered Hawk

הולכים מזרחה, חוצים גשר מעל הנהר ופונים ימינה להליכה אורך הנהר אבל עם טיפוס אל הגשר הבא, משם יש תצפית על המפל הראשון מבין השניים: Vernal Falls. את המפל ניתן לראות רק מזוית אחת דרך העצים.

Vernal Falls, 2022

הרעיון המקורי היה להמשיך מכאן אל המפל הבא דרך המסלול המומלץ Mist Trail שבכולו נרטבים היטב מרסס המפל. המסלול היה עדיין סגור מהחורף, אז נאלצנו להמשיך במסלול עוקף אל נקודת תצפית שנקראת Clark Point. המסלול ארוך ומטפס, בערך שבעה קילומטרים בסך הכל רק לתצפית וחצי הגובה מעל העמק (בערך חצי קילומטר אנכית).בחלק מהפיתולים היו שלוגיות שחסמו את הדרך ונאלצנו לעקוף אותן. המאמץ שווה את זה. הנה הנוף מלמעלה. הסלע הבהיר משמאל הוא Half Dome מצידו המעוגל, והמפל נקרא Nevada Falls.

Half Dome (left) and Nevada Falls from Clark Point, 2022

למעלה גם צילמנו עורבני יפה שנפוץ מאד בשמורה.

Steller's Jay

כדי להבין את המסלול שעשינו קצת יותר טוב, נוסיף פה צילומים מלפני עשרים שנים בערך מנקודת תצפית גבוהה יותר. בסוף האביב ובקיץ ניתן לנסוע על הרמה שמעלינו (מדרום לעמק) אל נקודת תצפית מדהימה שנקראת Glacier Point. משם יש מסלול הליכה של בערך 14 קילומטר שיורד אל העמק ועובר דרך שני המפלים שראינו. משאירים רכב בעמק, נוסעים באוטובוס אל התצפית העליונה ומשם הולכים מטה כמעט כל היום. יש גם עליות… בסוף היום מגיעים לרכב. הנה תצפית מלמעלה אל העמק ואל Half Dome. ממש מתחת לצד הישר והחשוף של Half Dome למטה בעמק יש אגם שנקרא Mirror Lake ולשם נלך בסוף המסלול לצורך צילום של השתקפות ההר במים.

View of Yosemite Valley from Glacier Point, Summer 2003

את שני המפלים שמתחילים את Merdec River ניתן לראות בצילום הבא, שפונה ימינה מנקודת התצפית. המפל התחתון הוא Vernal Falls אותו ראינו רק בין העצים והמפל העליון הוא Nevada Falls. מסלול ההליכה למטה מהתצפית מביא אותנו אל ראש המפל העליון.

View of Vernal Falls and Nevada Falls from Glacier Point, Summer 2003

עוד מבט מלמעלה מראה בבירור את העמק בו עבר הקרחון ששייף את Half Dome. זה מבט לכיוון צפון אל נחל שנקרא Tenaya. הרמה בשאופק בערך בגובה 3000 מטר מעל פני הים, ותחתית העמק בגובה 1200 מטר בערך. הנחל הזה נשפך את נהר Merced שזורם מימין לשמאל מנקודת המבט הזאת.

View of Tenaya Canyon from Glacier Point, Summer 2003

בדרך למטה צילמנו עוד כמה בעלי חיים.

California Ground Squirrel
American Robin
White-headed Woodpecker, male
Western Gray Squirrel

מבט אחרון מהמסלול אל מפלי יוסמיטי לפני שחזרנו אל העמק.

View of Yosemite Falls from the trail, 2022

במקום לחזור אל האוטו, פנינו ימינה והמשכנו אל Mirror Lake. זו הליכה מתונה ביער, ובסופה תצפית עם השתקפות של הצד החלק של Half Dome. פעם היו כורים את החול שהצטבר בקרקעית האגם, ואז הוא היה עמוק יותר וההשתקפות מדוייקת ויפה. בעשורים האחרונים הוחלט לתת למקום להתמלא בחול כמו שהטבע עושה, ואז יש קצת השתקפות רק באביב כאשר הזרימה בשיאה. אחרי כמה נסיונות מזויות שונות זה מה שיצא בטלפון:

Half Dome reflected in Mirror Lake, 2022

בדרך חזרה לאוטו צילמנו עוד בעלי חיים.

California Ground Squirrel
Black-tailed Deer

הליכה אל מפלי יוסמיטי

כבר עוד מעט נגמר היום, וזה הזמן לראות את מפלי יוסמיטי מקרוב. משמעות השם "יוסמיטי" הוא דוב הגריזלי בשפה של אחד השבטים האינדיאניים המקומיים. דוב הגריזלי היה נפוץ בקליפורניה אבל ניצוד עד שנכחד מכל הצד הדרומי של ארה"ב. רק בצפון ארה"ב ובקנדה ניתן לצפות בהם. ההליכה אל המפלים קצרה מהכביש עם קצת עליה. מגיעים אל נקודת תצפית מתחת למפל התחתון, אבל כדי לראות את כל המפל צריך למצוא נקודה מסויימת על הדרך. הנה צילום בטלפון מהטיול האחרון. להזכיר, גובה המפל בערך 900 מטרים.

Yosemite Falls, 2022

הנה צילום מאותה נקודה בערך מיולי של 2001.

Yosemite Falls, Summer 2001

ביולי 2001 מאותה נקודה המשכנו עוד חמש דקות אל תחתית המפל. שם היתה קבוצת מטיילים ישראלים. אחת מהם ישבה מול המפל והתלוננה. "מה, עוד מפל? המדריך אמר שזה רק חמש דקות אבל הלכנו עשר דקות." כדי לא להתקל בהם שוב (מבאס לטייל איתם) חזרנו מהצד השני ליד מגורי העובדים של השמורה. שם ביער פתאום ראינו משהו גדול מאד שהולך כמו חתול. זו הפעם היחידה בה ראיתי פומה (Mountain Lion) בטבע. אשתי היקרה תראה פומה שוב בלעדי. לצערי, אין צילמים של הפומה (מעשיה משפחתית מעניינת שלא לצורך הבלוג).

בפעם הבאה

תקציר החלק השני: אנו מטיילים ביער עם עצים גדולים מאד, בתנאים של ברד, גשם, שלג, קור ותלונות של הבנות. בדיוק לפי התכנון.

6 תגובות בנושא “יוסמיטי – חלק ראשון – העמק המרכזי

1. יוסמיטי הוא ללא ספק מקום מדהים. ביקרתי בו רק פעמיים – בפעם הראשונה באפריל ולכן רק העמק המרכזי היה פתוח, בפעם השנייה ביולי (הרבה שנים אחר כך) והצלחנו לראות הרבה יותר ממנו.
    המטיילת הישראלית הזאת באמת מבאסת.

2. אחד המקומות הכי מטוילים ומצולמים בעולם, ואתה יודע מה? בצדק מוחלט. באמת אחד המקומות היפים והמיוחדים ביותר שראיתי בחיי. ותודה לג'ון מיור ששכנע את רוזוולט להפוך את המקום הזה לפארק.