יוסמיטי – חלק שלישי – העמק האחר

ביום השלישי לטיול ביוסמיטי היתה לנו התארגנות ארוכה יותר בבית, ארזנו הכל על הרכב ויצאנו לשעתיים נסיעה אל האיזור הפחות מטוייל של השמורה: Hetch Hetchy Reservoir. לפני יותר ממאה שנים, היה ביוסמיטי עמק שני שנחשב יפה כמו העמק המרכזי בו ביקרנו יומיים קודם. למקום קראו Hetch Hetchy שזה שיבוש של השם האינדיאני של המקום בשפת Miwoc. יש כמה השערות על משמעות השם, אבל Chief Tenaya שהנהיג את השבט שחי בעמק המרכזי טען שהמשמעות היא "העמק שבפתחו שני עצים ענקיים". העמק הזה היה צר יותר מהעמק המרכזי, וקצת פחות עמוק ממנו. גם הוא נוצר באותו אופן: זרימה של קרחונים שהעמיקו את הערוץ ושייפו את דפנות הגרניט שלו. העמק נמצא בצד הצפון מערבי של השמורה וזורם בו נהר אחר: Tuolumne River.

אז נסענו למקום, והניווט של גוגל החליט לקחת אותנו בדרך קצרה שהיא דרך עפר בוצית שלא עבירה גם לרכב השטח שלנו. אז ניווטנו שוב לפי הידע של אשתי והגענו לבסוף לשמורה. בשער אמרו לנו שאין צורך לדאוג אם האוכל ברכב, כי הדובים לא מתעסקים ברכבים במגרש החניה הזה. הנה הנוף מהחנייה.

O'Shaughnessy Dam on Hetch Hetchy Valley

המקום הוכרז שמורת טבע פדרלית Yosemite National Park בשנת 1890. לא עברו עשרים שנים, ובעקבות רעידת האדמה הגדולה של 1906 בסן פרנסיסקו הוחלט למצוא לעיר מקור מים חלופי, וגם לשאר איזור המפרץ. העמק השני של יוסמיטי אידאלי מבחינה הנדסית: זורם בו נהר, הוא עמוק מאד עם קרקעית שטוחה ופתח העמק צר ועמוק: אידאלי לסכר. העובדה שזה רחוק מסן פרנסיסקו לא הפריעה לאיש. העובדה שזו שמורה הטרידה הרבה חובבי טבע, אבל הקונגרס הפדרלי של 1913 אישר את הפרוייקט. זה אותו קונגרס (אותה שנה) שחוקק לראשונה מס הכנסה פדרלי, אז מקומם בגיהנום היה מובטח ממילא.

הנה מבט מהסכר אל קרקעית העמק שמתחתיו.

Tuolumne River from O'Shaughnessy Dam

טיילנו במקום פעמיים בעבר, וגם אשתי כתבה על אחד הטיולים.

היו מי שהבטיחו כשהוצע הפרוייקט שהעמק יהיה יפה יותר עם אגם מים במקום סתם קרקעית. זה עדיין מקום יפה, אבל היה יכול להיות טוב בהרבה. הנה מבט רחב מהסכר אל כיוון העמק:

Hetch Hetchy Reservoir from O'Shaughnessy Dam

בימינו, בגלל הסכר, יש מסלול טיול עיקרי יחיד שנכנס לעמק ואחרי כמה קילומטרים מתפצל יותר למי שרוצה מסלולי מחנאות ארוכים. לנו היה מעט זמן יחסית כי סוגרים את השמורה בחמש בערב ועוד תהיה לנו נסיעה נטו של שלוש וחצי שעות עד הבית. מסלול הטיול שלנו הוא לחצות את הסכר וללכת בשביל לאורך מאגר המים עד מפל גדול – פחות מחמישה קילומטר מהחנייה. למפל קוראים Wapama Falls. בדרך, נעבור ליד מפל חלש בהרבה שנקרא Tueeulala Falls. הנה היעד הסופי כפי שצילמתי בטלפון מהסכר.

Wapama Falls

בתחתית המפל כפי שנראה היום יש גשר, ולשם נגיע. המפל הוא למעשה סדרה של מפלים (cascades) ולא תהיה נקודת מבט לראות את כולה. בנוסף, דמיינו שמתחת לאותו גשר יש המשך למפל שבערך מכפיל את המפל הנראה מהסכר (בערך תוספת של 130 מטרים). ככה היה המפל לפני שסכרו את העמק. הגובה מהמאגר עד ראש הצוק הוא קצת יותר מארבע מאות מטרים. כיוון שיצאנו מאוחר, אחרי שני קילומטר ישבנו לארוחת צהריים וקצת מבט על הנוף.

View with O'Shaughnessy Dam

בדרך לשמורה היה לנו דיון ברכב על תורמוסים. ראיתי בישראל שדות של תורמוס פורח בצבע כחול-סגול. בקליפורניה יש עשרות מיני תורמוס. יש קטנים מאד, ויש שיחים גבוהים ומלאי פרחים. יש כחולים וסגולים וצהובים ולבנים, ואפילו בשני צבעים: סגול ולבן. אז אשתי הוסיפה שיש גם סגול-צהוב שאני לא ידעתי על קיומו למרות שהיא טוענת שראיתי כאלה. בהליכה אל המפלים היו קצת תורמוסים סגולים רגילים, אבל היו אפילו יותר בצבעי סגול-צהוב. אני לא אנסה להגדיר אותם (יש המון אפשרויות לצבע הסגול).

תורמוס סגול "רגיל" – אחד מעשרות מינים כאלה
תורמוס פונץ'-בננה

בתחילת המסלול נראה כאילו המאגר מסתיים אחרי כמה קילומטרים ספורים. זו אשלייה אופטית: העמק פונה שמאלה וממשיך עוד כעשרים קילומטר פנימה במעלה הנהר. ככה זה נראה בטלפון שלי אחרי שמתקדמים יותר ורואים את הפנייה. גם בעמק הזה יש חצי-כיפה בדומה לעמק המרכזי, אבל בקנה מידה קטן יותר.

נוף מהשביל

היו עוד פרחים קטנים בדרך, וגם מדי פעם מרבדים אדומים באיזורים שצמודים למים.

Red Maids
Stonecrop

הגענו אל המפל הראשון בדרך. זרימת המים די חלשה ואפשר לדלג מעל מעט המים שנשפכים אל המאגר.

Tueeulala Falls
Water flow from Tueeulala Falls

ראינו גם כמה ציפורים בדרך. באופן מפתיע, בכל מאגר המים הגדול הזה ראיתי רק ברווז אחד ואותו לא צילמתי. צילמנו מעט בעלי חיים באופן כללי באותו יום.

Dark-eyed Junco
Western Bluebird

הבת זיהתה קולות רמים של ציפור מצייצת ולבסוף צילמה גדרון והראתה לי. זה גדרון שראיתי רק פעמיים בעבר כי קשה למצוא אותם. בשבילה הוא חדש לחלוטין: Lifer.

Canyon Wren

עוד קצת הליכה ומגיעים ליעד. הנה קצת נוף מהדרך:

View from Trail

דווקא מהגשר שבתחתית המפל הזווית לא טובה כדי לראות הרבה ממנו. אבל הזרימה חזקה מאד.

Wapama Falls

על הגשר המתין לנו עורב שחור: הציפור הבולטת בשמורה.

Common Raven

אחרי מנוחה קצרה, הסתובבנו והלכנו חזרה. בדרך זיהינו שוב גדרון מאותו מין, והפעם גם לי היתה הזדמנות לצלם, אבל שוב אשתמש בצילום של הבת. היא גם טרחה לצלם יונק דבש בדרך.

Anna's Hummingbird, male
Canyon Wren

בפעם הבאה

חזרנו הביתה אחרי נסיעה ארוכה. למחרת האורח יחזור לארץ. אז למה יש פעם הבאה? יש בשמורה איזור שלא יכולנו לטייל בו כי הוא מכוסה שלג עד סוף האביב. כביש 120 של קליפורניה חוצה את השמורה ממערב למזרח ומעבר לשמורה מגיע למעבר ההרים Tioga Pass ומשם יורד לעמק הבא שם נמצא אגם מיוחד: Mono Lake. הרמה בה הכביש עובר גבוהה במיוחד. הכביש עצמו מגיע לגובה 3000 מטר מעל פני הים. גם לשם אנו לוקחים אורחים בעונה המתאימה. אז על כל זה בפעם הבאה.