משפחת הקרדינליים

את חופשת האביב של 2022 שיצאה בדיוק בפסח, בילינו בדרום מזרח אריזונה. תחילה שלושה ימים ממש בפינה הדרום מזרחית של אריזונה שנקראת Chiricahua Mountains. זה מקום נידח ומיוחד בארה"ב. רכס ההרים Sierra Madre חוצה את מקסיקו מדרום לצפון וחוצה את הגבול רק בנקודה הנידחת הזאת. יש שם מינים רבים של בעלי חיים נדירים במיוחד בארה"ב, כי הם שייכים לאיזור גידול של מקסיקו. ארבעה ימים נוספים בילינו בטוסון (עדיין דרום אריזונה אבל קצת יותר במערב). משם טיילנו מדרום עד גבול מקסיקו, ובאיזור העיר.

ראינו כמויות אדירות של בעלי חיים חדשים לנו. צילמנו 25 מיני ציפורים חדשות לי, חלקן נדירות במיוחד. כמו כן גם כמה זוחלים חדשים ואפילו כמה יונקים. קשה לכתוב על הכל ברשומה אחת (או אפילו ארבע), וגם חלק ממה שראינו לא היה חדש, אבל עדיין מרשים במיוחד. אז החלטתי להתחיל בהתחלה – הציפור החדשה הראשונה באותו טיול, ושאר הציפורים מאותה משפחה מרהיבה: משפחת הקרדינליים של צפון אמריקה.

בוקר היום הראשון

בראשון של פסח טסנו אל העיר פיניקס (לשם יש טיסות מהירות), שכרנו רכב, אכלנו ארוחת אחר צהריים ארוכה, ונסענו אל היעד הראשון: בית שכור מחוץ ליישוב Rodeo בניו־מקסיקו, רבע שעה מזרחית מהשמורה בה אנו אמורים לבלות שלושה ימים. השמורה נמצאת באריזונה על הגבול עם ניו־מקסיקו. עד שהגענו, היה כבר מאוחר בלילה והתארגנו לשינה. בבוקר קמתי מוקדם, התארגנתי והצצתי מחלון המטבח. זה מה שראיתי:

Summer Tanager, male

זה מין חדש לי. אמנם לא היה ברור לי לחלוטין שזהו Summer Tanager, אבל היה ברור בהחלט שציפור כזאת עוד לא ראיתי. קראתי לבת הגדולה ויצאנו החוצה לצלם. הציפור עפה משם אל הדשא והצלחנו לצלם בתאורה יותר טובה אבל עדיין מרחוק. בהחלט התחלה טובה לטיול.

הציפור שייכת למשפחת הקרדינליים (Cardinalidae בלטינית) ולא ציפיתי לראות אותה בטיול. ציפיתי לראות את שני המינים מהסוג קרדינל (Cardinalis בלטינית) כי הם נפוצים בדרום אריזונה.

קרדינלים

משפחת הקרדינליים נקראת על שם הסוג "קרדינל" ויש בה עוד כמה סוגים. אלה ציפורי שיר בגודל קטן (כמו דרור) עד בינוני (כמו בולבול), עם מקור עבה לצורך אכילת זרעים. כל המינים מתאפיינים בצבעים עזים ומרשימים של הזכרים, וצבעים הרבה יותר פשוטים ואחידים של נקבות.

שני מינים יש בארה"ב מהסוג קרדינל. את שניהם כבר צילמתי בעבר באריזונה וגם כתבתי על זה. המין Northern Cardinal נפוץ ביותר במזרח וגם באריזונה, וקבוצת הפוטבול של המדינה נקראת על שמו. הציפור גדולה למדי, בערך כמו הבולבול המוכר בארץ, והזכר בצבע אדום עז שמזכיר את לבוש הקרדינלים של הכנסייה הקתולית, ומכאן שמו.

Northern Cardinal, female
Northern Cardinal, male and some finches

מצאנו אותם בעיקר בתחנות האכלה לציפורים שהיו פזורות במקום. באיזור המבקרים של השמורות היו מספר עמדות האכלה לציפורים. חלקם מותאמים ליונקי דבש (ראינו שישה מינים חדשים לנו), חלקם עם זרעים שמותאמים לציפורים עבות מקור כמו קרדינלים, דרורים ופרושים. חלק היו צלוחיות ריבה. היו גם עמדות האכלה מעץ עם חורים שמתאימים לנקרים. כמה אנשים הקימו כאלה תחנות בגינות פרטיות, והציבו כסאות לציבור (וקופסא לתת תרומה, $5 לאדם, שווה את הכסף). למין השני של קרדינל יש שם משונה, הם אפורים יותר וכמו המין שקרוב אליו, הנקבה שונה מהזכר. גם אותם ראינו בתחנות ההאכלה.

Pyrrhuloxia, male
Pyrrhuloxia, male and some finches
Pyrrhuloxia, male and female

Grosbeak (עב־מקור)

יש מספר מינים הנקראים Grosbeak שמשמעותו: עב־מקור. הם נקראים כך כי יש להם מקור גדול ועבה במיוחד המתאים לפיצוח זרעים. כדי להוסיף בילבול, כמה מיני ציפורים שנקראים Grosbeak שייכים למשפחה אחרת. המין הנפוץ בדרום אריזונה וגם בקליפורניה (ממשפחת הקרדינליים), הוא Black-headed Grosbeak. ראינו אותם בכל תחנות ההאכלה וצילמנו מעט. אנחנו רגילים אליהם מקליפורניה, למרות שאנו לא רואים אותם הרבה. כתבתי עליהם בעבר כאשר ראינו זוג עם גוזלים בטיול יום העצמאות של 2018 בקליפורניה. הנה שוב נקבה עם גוזלים מקליפורניה:

Black-headed Grosbeak - female with chicks
Black-headed Grosbeak – female with chicks

הנה זכר ונקבה מהטיול באריזונה:

Black-headed Grosbeak, male
Black-headed Grosbeak, female with male in the background

קצת על הרקע

היה נוף מרהיב, במיוחד ביום השלישי בו הלכנו בשמורה Chiricahua Mountains National Monument. הנה דוגמה מהנוף שצילמה אשתי:

View from Chiricahua Mountains National Monument
Rock formation in Chiricahua Mountains National Monument

בכל יום מהטיול (כל שבעה הימים) ראינו מיני ציפורים חדשים לנו. בכל יום משהו שלא ראינו בימים הקודמים. בנוסף, היו גם זוחלים ויונקים חדשים, חלקם נדירים ונמצאים רק באיזור המצומצם ההוא. הנה דוגמה למין נדיר של עכסן מאותו יום בו צולם הנוף:

Rock Rattlesnake

באחד הימים הגענו אל תחנת האכלה כזאת העיירה קטנה שנרקראת "פטגוניה". גם שם היו דברים חדשים לנו כמו יונקי דבש מרהיבים, ויונים נדירות. הנה שני מיני יונק דבש חדשים לנו, אחד מהם ניתן למצוא בארה"ב רק באותה עיירה:

Violet-crowned Hummingbird and Broad-billed Hummingbird

הגענו למקום אחר הצהריים, אחרי סיורים בעיר טוסון ובתוך מערת נטיפים, והדבר הראשון שראינו היה להקה של ציפורים כחולות ממשפחת הקרדינלים: Lazuli Bunting. בקושי טרחנו להרים את המצלמה, כי היינו כל כך רוויים ב"דברים חדשים" שלא התרגשנו מציפור שלפעמים רואים גם אצלנו. בסוף עשינו טובה וצילמנו קצת, פשוט כי הם היו שם.

הציפורים הכחולות במשפחת הקרדינליים

Lazuli Bunting

הסוג Passerina במשפחת הקרדינליים הם ציפורים כחולות וקטנות יותר משאר המשפחה (בגודל של דרור בית). יש מין אחד שנפוץ במערב ארה"ב ואותו צילמנו. שאר המינים, נמצאים יותר במזרח ארה"ב ובדרום (מקסיקו) ומגיעים לאותה נקודה בה היינו באריזונה, אבל בעיקר בקיץ, אז אותם לא ראינו. המשותף לכל שישה המינים מהסוג הזה הם זכרים בצבע כחול (עם לפעמים עוד צבעים) ונקבות בצבע חום דהוי. כל הצילומים של Lazuli Bunting הם מפטגוניה שבאריזונה, פרט לזכר הבוגר שהוספתי מקליפורניה.

Lazuli Bunting, young male
Lazuli Bunting, female
Lazuli Bunting, adult male in California

מין נוסף מהסוג הזה נקרא בטעות Blue Grosbeak למרות שהוא שייך לסוג שבאמריקה נקרא Bunting. כנראה בגלל שיש כבר מין אחד שנקרא Blue Bunting (רק במקסיקו) אז נתנו לו שם אחר. ראיתי אותו פעם אחת בקליפורניה בשנת 2011 לפני שהיתה מצלמה טובה. זה מה שיצא:

Blue Grosbeak, male

Tanagers

נסיים עם מה שהתחלתי: הסוג Tanager. ציפורים מרהיבות במיוחד בצבעי אדום וצהוב. לצורך הוספת בילבול, יש משפחה שנקראת Tanagers וכל המינים שלה הם בדרום ומרכז אמריקה. הסוג Tanager של צפון אמריקה שייך למשפחת הקרדינליים. אם נבלבל עוד יותר, צילמנו בהוואי שני מינים הנקראים קרדינל (פולשים מדרום אמריקה) והם שייכים למשפחת Tanagers.

יש חמישה מינים בסוג הזה והנפוץ במערב ארה"ב הוא Western Tanager. כמו כל המינים בסוג זה, לזכר יש צבע אדום (במקרה זה פחות משאר המינים) והנקבה בצבע צהוב.

Western Tanager, male
Western Tanager, female

משאר המינים, אחד נמצא רק במקסיקו ולעיתים נדירות ביותר מגיע לאריזונה (Flame-colored Tanager). עוד מין נפוץ מאד, אבל רק במזרח ארה"ב (Scarlet Tanager). השניים האחרונים נדירים למדי בקליפורניה, אבל ראינו את שניהם באריזונה למרות שלא ציפיתי לזה כלל. הצילום שפתח את הרשומה הוא Summer Tanager זכר. ראינו עוד אחד מהם בעיירה פטגוניה:

Summer Tanager, male

באותו בוקר ראשון אחרי שראינו את הציפור האדומה על הבוקר, הגענו אל מרכז המבקרים של השמורה. השמורה נמצאת בקניון בהרים, שם יש מים ויער. הבית היה לא רחוק משם אבל במדבר. נאמר לנו שהמין שאנו אמורים לראות שם הוא Hepatic Tanager. זה מין דומה, אבל כזה שמעדיף יער. לעומתו Summer Tanager מעדיף מדבר. הם דומים למדי. למין Summer Tanager יש מקור עבה יותר ובהיר וכמעט ללא צבע אפור על הלחי והגב. לעומתו Hepatic Tanager עם לחי אפורה וגב אפור קצת ומקור דק יותר וכהה יותר. אכן, באיזורי ההאכלה, במקומות היותר מיוערים ראינו את המין השני.

Hepatic Tanager, male
Hepatic Tanager, female

רמז לבאות

אין לי עדיין מושג איך לארגן את כל מה שראינו לרשומות עם נושא מסודר. כתבתי פעם על עורבנים מהסוג Scrub-Jay ואחד המינים נמצא רק באותו איזור ואכן ראינו הרבה מהם: Mexican Jay. כתבתי על נקרים, ושניים היו חסרים לי. אחד מהם נמצא רק באותו איזור ולבסוף גם אותו מצאנו: Arizona Woodpecker. כתבתי על ארבעה מיני יונקי דבש.. עכשיו אני יכול להוסיף שבעה נוספים! כתבתי על הנדידה דרך קליפורניה, בעיקר של סבכונים. צילמתי חמישה מינים נוספים. יש עוד הרבה אחרים, שלא לדבר על הנוף המיוחד של הרי Chiricahua.