אדום וכחול

פעם למדתי סטטיסטיקה. עשיתי זאת מתוך כוונה רבה וחישוב תועלתי. הייתי צריך ללמוד כמה קורסים במחלקה אחרת (ממדעי מחשב) כדי לגמור תואר, והטמפרטורה בחוץ היתה מינוס עשרים מעלות בערך והיה שלג כבד. אז בחרתי במחלקה היחידה שהיתה באותו בניין כך שלא אצטרך לצאת החוצה. ומאז מדי פעם מטרידים אותי ידידים וקולגות בשאלות סטטיסטיות בגלל שאני אמור לדעת – וכך זה בכל עונת בחירות. השאלות תמיד זהות. לפני הבחירות שואלים מה משמעות הסקרים ומסרבים להאמין לי שטווח הטעות שלהם גדול בהרבה מהמדווח ולמעשה קשה מאד לדעת. אחרי הבחירות שואלים איך זה שהסוקרים טעו כל כך, ומקבלים את אותו הסבר. עד הבחירות הבאות שוכחים מה אמרתי בפעם האחרונה וחוזר חלילה. אז אכתוב את זה פעם אחת ולתמיד וכך אוכל להפנות את השואל לאינטרנט.

למעשה, יש לזה הסבר טוב מאד באינטרנט. כתב את זה אחד הבלוגרים המוכשרים ביותר שקראתי אי פעם. לפני שעוברים לשם יש לזכור שבאמריקה יש שתי מפלגות עיקריות ומקובל לסמן אותן בצבעים ידועים. המפלגה הרפובליקנית הם ימנים בדעותיהם ודוגלים בקפיטליזם אז הם מסומנים דווקא באדום שהוא צבע הקומוניזם. הדמוקרטים הם שמאלנים ולכן קיבלו את הצבע הכחול. ההסבר הפשוט על למה לא עובדים סקרים נמצא בבלוג של IowaHawk והוא מסביר זאת באמצעות תרגיל בבחירת כדורים אדומים וכחולים מתוך כד. הוא בדחן מוכשר מאד. הנה דוגמה להסבר איך בית המשפט העליון ודוברי הדמוקרטים החליטו שרפורמת הבריאות של אובמה היא בהתאם לחוקה. והנה רשימת הפעילויות שיכול לעשות מי שרוצה לשמור על הסביבה (שתי דוגמאות אקראיות).

אז כדי לשמח את העם, אביא פה מגוון של צילומי תומכי כל המפלגות. לשלושה הבאים לפי הסדר קוראים Steller’s Jay בצבע כחול, Northern Cardinal באדום, Western Tanager הוא הנשיא עם הראש הכתום.

SONY DSC
תומך מובהק של הדמוקרטים
northern-cardinal-male
ללא ספק זהו רפובליקן מטושטש

כל מה שצריך לעשות היה לבחור צבע. בסופו של דבר היתה נבחרת המועמדת הכחולה או זה האדום. וזה מה שיצא בסוף:

SONY DSC
ראש כתום – זה הנשיא החדש

בדיוק הסתיימה עונת בחירות חדשה. שוב נשאלתי לפני הבחירות מה מצב הסקרים ומה משמעותם והסברתי שהמצב הפעם קשה במיוחד לניבוי. אחרי הבחירות שוב נשאלתי איך טעו כל כך. אז נתחיל בהסבר של הבלוגר המוכשר. תחילה הוא מסביר את המתמטיקה שמאחורי הסקר. אחר כך מבחינים שהסקר מניח שיש דגימה אקראית של האוכלוסיה הבוחרת. ואז רשימה (חלקית) של בעיות אפשריות בבחירת כדורים מתוך כד:

מה קורה אם חלק גדול מהכדורים לא ניתן לסקירה (אם כמוני אין להם טלפון ביתי)?
מה קורה אם חלק מהכדורים מסרבים להשתתף בסקר?
מה קורה אם אי אפשר לבדוק את צבע הכדור אלא רק לשאול אותו, וחלק לא ידוע של הכדורים משקרים?
מה קורה אם את הסקר עושה חברה שהצבע האהוב עליהם הוא כחול?
מה קורה אם הכדורים משנים את דעתם בגלל שהם מדברים זה עם זה או בגלל הסקר?

מסתבר שלהרבה מהבעיות האלה יש פתרון – לא פתרון קל אבל אפשרי. מחלקים את האוכלוסיה למגדרים שונים ולכל מגדר בודקים איך השתתפו בבחירות קודמות, ומה היה ההבדל בין מה שענו בסקרים למה שקרה באמת וכהנה נתונים שונים. ואז, "מתקנים" את הסקרים. זה אומר שיוצרים מודל של האוכלוסיה שעוזר לנבא את המשמעות האמיתית של סקר. וזה מודל טוב מאד, כל עוד רוצים לנבא את הבחירות האחרונות. ואם הבחירות האחרונות דומות לאלו של אתמול זה היה עובד. כלומר אם המועמדים היו דומים לפעם הקודמת, והעולם לא היה משתנה יותר מדי וכו' וכו' אז זה היה עובד. בפעם האחרונה הבחירה היתה בין נשיא שחור עם אגו אינסופי לבין איש עסקים ופוליטיקאי אפרורי. בניגוד לכך, הפעם הבחירה היתה בין אשה מושחתת לבריון כתום. ולכן אי אפשר היה לדעת על פי הסקרים.

עשיתי סקר של הצילומים שלי ויצא שיש יותר אדומים מכחולים. זה היה מדוייק יותר מרוב הסקרים. אז הנה תוצאות הסקר. נציגי הדמוקרטים הם:

אחד מתלבט ממין Western Bluebird

western-bluebird-1
רובו דמוקרט, אבל חושב קצת לנטות ימינה

נציגי הרפובליקנים:

והאחרונים הם נציגי מפלגת הירוקים שכמובן נלקחו מאיזור לוס אנג'לס:

SONY DSC
Black-hooded Parakeet

6 תגובות בנושא “אדום וכחול

  1. יופי של הסבר 🙂
    הולך לקרוא את הבלוגר המוכשר והמצחיק (דווקא לפי סקר שערכתי חשבתי שאני בלוגר מוכשר ומשעשע)

    אהבתי

  2. הבנתי.
    אבל לא התנחמתי.
    טוב, קצת, בתמונות היפות מאד.
    מקוה שלא ייגרם לציפורים האלה נזק בשל דורסנות נדלנית מתפרצת של הדורס הנדלני שאמריקה בחרה.

    אהבתי

    1. דווקא הציפורים צריכות לשמוח, כי מטחנות הציפורים ושאר אסונות למען הסביבה הם בחסות הצד הכחול.
      לגבי התושבים האנושיים: כמעט כולם מאוכזבים, אבל זה היה נכון גם אם התוצאה היתה הפוכה.

      אהבתי

  3. מסתבר שבשביל לנבא את תוצאות הבחירות האלה צריך לדעת לקרוא אנשים, לא מספרים. מסתבר שיש גם מי שלא היה לו שום ספק שטראמפ ינצח כבר לפני חודשים כי הוא ראה את הלכי הרוח בשטח ולא שאב מידע רק מרשתות התקשורת המוטות. אני יודעת שאתה לא סובל את הכותב אבל שווה לקרוא את הניתוח שלו, שכאמור נכתב חודשים לפני הבחירות. ואותו אי אפשר להאשים בשאפתנות תומכת בצד של טראמפ.
    http://michaelmoore.com/trumpwillwin/

    אהבתי

  4. אני אתחיל בזה שהתמונות מקסימות! מאד נהניתי מהן 🙂

    בבוקר לאחר הבחירות, שמעתי שיחה מקרית של מישהי בטלפון (היא עמדה אחרי בתור בחנות) – לפי המבטא היא בהחלט היתה אמריקאית. היא אמרה לבן/בת שיחה –
    Did you hear the news? yes! I'm so happy! I'm ecstatic! this horrible pervert, that sick-o is not coming back !
    וזה היה מאד מטופש בעיני. מה עדיף? נשיא שהוא מטריד מינית – או בן-זוג של הנשיאה שהוא מטריד מינית?
    פרט לעובדה שהילרי היא אישה, יש לה את המטען הכבד שהוא בעלה, ואצל הרבה אמריקאים זה מטען מאד שלילי. אבל מדהים אותי שזה אפילו שלילי יותר מהמטען הדוחה שטראמפ בנה לעצמו. כלומר, גבר מחורבן הוא עדיין עדיף על אישה עם בעל מחורבן.

    וחוץ מזה, היא אישה.
    https://naama-carmi.com/2016/11/12/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%94-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/

    אהבתי

כתיבת תגובה