שייט לוויתנים מסן פרנסיסקו – יוני 2022

יצאתי לשבועיים באיסלנד בסוף יוני 2022 עם שני חברים ותיקים. חלק ממה שציפינו לראות הם בעלי החיים המיוחדים שם, כולל תוכי-ים (Atlantic Puffin) ולוויתנים בעיקר גדולי סנפיר (Humpback Whale). הבת הגדולה קינאה בתצפיות העתידיות, אז לקחתי אותה בתחילת יוני 2022 לשייט היוצא מסן פרנסיסקו אל Farallon Islands לראות תוכי-ים (הפעם Tufted Puffin) וכמובן לוויתנים. אקדים את המאוחר: השייט בקליפורניה יצא מוצלח בהרבה (ויקר בהרבה) מהשייט באיסלנד. שניהם מומלצים מאד.

Tufted Puffin
Humpback Whale and birds

הצילומים האלה מראים שהיעד הושג. ראינו תוכי-ים מהמין שאמור להיות נפוץ באיזור: Tufted Puffin. יש עוד מין באוקיינוס השקט, אותו רואים לעיתים נדירות מול קליפורניה, ואותו לא ציפיתי לראות: Horned Puffin.

כאשר צופים בלוויתנים קרוב יחסית ליבשה (איזורי האכלה) יש סביבם ציפורים רבות. הלוויתנים מפזרים מפיהם שאריות אוכל (במקרה הזה דגי אנשובי) כאשר הם עולים לפני השטח, והציפורים נהנות מארוחה קלה. בזמן השייט, אחת הדרכים לזהות מיקום לוויתן היא לפי כמות הציפורים מעל המים. הצילום ממעל ממחיש את זה יפה. זהו לוויתן גדול סנפיר שנקרא באנגלית Humpback Whale בגלל סנפיר הגב שנראה כמו חטוטרת. השחפים מעל הלוויתן הם Western Gull. מתחת לשחפים מספר פרטים של אוריה מצויה (באמריקה נקראת Common Murre ובאירופה Common Guillemot). במים בנוסף לכל אלה כמה קורמורנים ימיים אמריקאיים (Pelagic Cormorant) ואפילו שני יסעורים כהים (Sooty Shearwater). רק חסר איזה אלבטרוס להשלים את התמונה!

שייט אל האיים

בתכנית היו שבע שעות שייט. איי Farallon מרוחקים בערך שעה וחצי של שייט מהיבשת. יצאנו עם שייט מאורגן של The Oceanic Society שהוא מקצועי מאד, מאורגן היטב ויקר מאד. בגלל השפעות הקורונה, יצאנו רק 13 תיירים במקום בערך 40, עם שני מדריכים ועוד צוות ליום שלם. יצאנו מפנים המפרץ של סן פרנסיסקו מתחת הגשר המפורסם (שער הזהב) ולאורך החוף. היו שם הציפורים הרגילות שאנו רואים מהחוף: טבלנים, שחפים, שחפיות, לבניות, קורמורנים ושקנאים. קצת מחוץ למפרץ עצרנו לתצפית על כלבי ים כולל גורים קטנים.

Harbor Seal

זמן קצר אחרי היציאה לים הפתוח פגשנו לוויתן, והפעם זה היה לוויתן אפור (Gray Whale). זו פעם ראשונה שלי ושל הבת שבה אנו צופים בלוויתן אפור, ועוד מקרוב. אין להם סנפיר גב, כך שהם נראים כמו גוש ארוך וגדול במים.

Gray Whale

המשכנו בשייט אל האיים. פעם היה ישוב באי המרכזי עם מגדלור וכמה בתים. יש שם קינון גדול של אוריה מצויה (Murre) והמקומיים היו אוספים את הביצים וכמעט השמידו את האוכלוסיה. היום המקום הוא שמורת טבע ופרט לחוקרים אין גישה לאיים. ניתן רק לצפות בהם מהים. בדרך ראינו מרחוק ציפורים רבות וגם ניסינו לצלם, אבל לא התעכבנו בשביל זה. רוב הציפורים היו אוריה מצויה, עם כמה מינים אחרים. ראינו כמה יסעורים כהים (Sooty Shearwater) אבל מרחוק. זו פעם ראשונה בשבילי לראות יסעור מכל מין. זו ציפור ימית בלבד, ובסיורים הימיים הקודמים שעשיתי לא היו יסעורים בכלל. באי עצמו יש מלבד אוריה מצויה גם קינון של שחפים, קורמורנים, אוריה ממין שאין לו שם עברי (Pigeon Guillemot) וכמובן הציפור המרהיבה הנקראת בעברית תוכי-ים.

Farallon Islands

תצפיות באיים

שטנו מסביב לאי המרכזי (יש כמה איים קטנים מאד לידו). בעונה הזאת יש קינון מסיבי של ציפורים באי וגם הרבה ציפורים במים. חודשיים או שלושה אחר כך האי נראה שומם, אבל אז מגיעים רוב הלוויתנים והכרישים. באוקטובר ונובמבר אותו שייט יהיה בעיקר לראות לוויתנים וכרישי עמלץ לבן.

הציפור העיקרית שראינו היתה אוריה מצויה. הנה היא מקרוב.

Common Murre

יש שם מאות אלפי ציפורים בקינון צפוף. הנה צילומים מקרוב עד מבט רחב יותר.

Common Murre colony
Common Murre colony and some California Sea Lions at the bottom

כל שאר הציפורים היו בכמויות קטנות בהרבה. ציפור שנראית דומה מאד לאוריה שחורה מאירופה היא Pigeon Guillemot. מצאנו כאלה גם במים וגם במצוקים.

Pigeon Guillemot

צילמתי כמה ציפורים אחרות מקננות, ובמקרה נקלט לי קינון של קורמורן עם אפרוחים. זהו קורמורן ימי אמריקאי (אין לו באמת שם עברי) הנקרא באנגלית Pelagic Cormorant. אני קורא לו "אמריקאי" כי בעברית משום מה משתמשים בשם "קורמורן ימי" עבור קורמורן אירופי הדומה לו (באנגלית European Shag).

Pelagic Cormorant

חיפשנו תוכי-ים אבל לא ראינו אותם מקננים. הם מעדיפים חורים במצוק, ובמהלך היום בדרך כלל יוצאים לים הפתוח כדי לאכול. ראינו אחד מהם מרחוק, אבל לא הצלחנו להתקרב מאד. היו באי גם הרבה אריות ים, והפעם ממינים שלא הכרתי. לאורך חופי קליפורניה רואים הרבה את אריה הים הקליפורני (California Sea Lion). לא טרחתי לצלם את אריות הים הקליפורניים, אבל במים ראינו אריה ים אחר שבאנגלית משום מה נקרא Seal אבל אינו כלב ים.

Northern Fur Seal

המדריכים אמרו לנו שבין כל אריות הים הקליפורניים על החוף ניתן לפעמים לראות אריה ים כפול מהם בגודל (הם ענקיים גם ככה). זה מין אחר שגם אותו לא ראיתי מעולם. ראינו שניים מהם. בצילום הבא יש אחד (מימין עם פה פעור) בקבוצה עם אריות ים קליפורניים.

Steller's Sea Lion with California Sea Lions

באחת מפינות האי יש סלע יפה עם קשת וקינון גדול של אוריות מצויות. נוף מרשים מהים לפני שאנו עוזבים את האי לים הפתוח.

Farallon Islands

To The Continental Shelf

יצאנו לים הפתוח אל היעד הבא, כמה קילומטרים מהאיים: המדף היבשתי, The Continental Shelf. שני לוחות טקטוניים נפגשים לאורך החוף המערבי של צפון אמריקה. זה שבים נכנס מתחת ללוח היבשתי וגורם לו להתקמט כמו אקורדיון ואלה רכסי ההרים Sierra Nevada ומזרחית להם The Rocky Mountains. באוקיינוס, מספר קילומטרים מהחוף יש מצוק תת מימי, הקצה של הלוח הטקטוני היבשתי. המצוק ענק, יש מקומות בהם עומק הים משתנה ממאתיים מטר (בצד היבשה) לשניים או שלושה קילומטר (בצד הים) במצוק כמעט אנכי לחלוטין. יש שם זרימה חזקה מלמטה למעלה שמביאה המון מזון, ושם מתקבצים הלוויתנים.

בדרך אל המדף קיוויתי לראות כמה ציפורים ימיות קטנות של האוקיינוס השקט. הן נקראות Auklet ואין להן שם עברי. תחילה מצאנו לוויתן גדול סנפיר לפני שהצלחנו להתרחק הרבה מהאיים.

Humpback Whale

הוא נקרא "גדול סנפיר" בגלל סנפיר הצד שלו שארוך המיוחד. לפעמים הם מתגלגלים על הצד ואז רואים את הסנפיר.

סנפיר של לוויתן גדול סנפיר וכמה יסעורים

זמן מה אחרי הלוויתן מצאנו תוכי-ים בלב ים, והוא איפשר לנו להתקרב אליו. הפעם הצילומים יצאו בסדר.

Tufted Puffin

מצאנו בדרך שני מינים של Auklet, שניהם מוכרים לנו מהעבר. הם קשים לצילום בים הפתוח כי הם קטנים והשייט המאורגן לא התעכב אצלם. הבת הצליחה.

Cassin's Auklet
Rhinoceros Auklet

אצל הלוויתנים

מרחוק כבר ראינו שתהיה חגיגה בקצה המדף היבשתי. היו הרבה ציפורים באופק ומדי פעם ראינו זנב לוויתן. כאשר הגענו לשם ראינו התקהלות של לוויתנים גדולי סנפיר. המדריכים הסבירו שהלוויתנים האלה בדרך כלל מתבודדים ונפגשים בקבוצה רק כדי לאכול במקומות בהם יש הרבה מזון. זו לא התקהלות חברתית. נדיר לראות כל כך הרבה מהם באותו מקום במיוחד כל כך מוקדם בעונה – היה לנו מזל גדול. היו שם בערך שלושים פרטים. חנינו במקום אחד לזמן ארוך וצפינו בהם ובציפורים. צילמנו הרבה.

Humpback Whale

שימו לב בצילום האחרון יש עוד זנב לוויתן באופק מצד ימין. שני לוויתנים התקרבו אלינו מאד והוציאו ראש כדי להסתכל עלינו.

אני קורא לצילום הבא "לוויתן ישר זוית". אלה שני לוויתנים, אחד צף אופקי והאחר צולל עם הזנב בחוץ.

Two Humpback Whales

ליד הלוויתנים היו הרבה ציפורים כולל הרבה יסעורים. הצלחתי לצלם יסעורים כהים מקרוב. כאמור, לפני השייט הזה מעולם לא צפיתי ביסעור.

Sooty Shearwater

היו שם גם מעט יסעורים ממין אחר.

Pink-footed Shearwater

שחף אחד עף ישירות אל הספינה. אמרו לנו שהם רגילים לעוף ככה אל ספינות דייג בתקווה לקצת אוכל.

Western Gull

בין כל שלל הציפורים היה גם פרט אחד של סערון שחפי. זו ציפור הדומה לשחף אבל קרובה הרבה יותר ליסעורים. הם מקננים בצפון הרחוק (אלסקה, איסלנד!) ולא אמורים להיות אצלנו בקיץ. זה היה פרט שכנראה החליט לנדוד צפונה מאוחר. כמובן שראיתי אלפים מהם באיסלנד, אבל זה מסיפור אחר.

Northern Fulmar

ראינו עוד קודם באופק מרחוק אלבטרוס: Black-footed Albatross. הם מקננים באיים באוקיינוס רחוק מאיתנו (בעיקר בהוואי). אלה ציפורים ענקיות שלפעמים נודדות עד אלינו, לוקח להם שבועיים לעבור את המרחק. הפרט הזה היה רחוק אבל החליט להתקרב ועשה כמה סיבובים סביב הספינה, אולי בדק אותנו. הזדמנות לתצפית מרהיבה וגם צילומים שלי ושל הבת.

Black-footed Albatross

באחד מהסיבובים של האלבטרוס ניסינו לצלמו יחד עם לוויתן והנה התוצאה: אלבטרוס מעל לוויתן גדול סנפיר.

Black-footed Albatross above Humpback Whale

סיום

הדרך חזרה ארכה יותר משעה וחצי בלי עצירות. בסך הכל היה שייט מוצלח יותר ממה שאפשר היה לצפות. צוות ההדרכה העיר שבדרך כלל עיקר התצפיות הם לוויתנים או ציפורים, תלוי בעונה. נדיר מאד שיש שפע של שניהם באותו שייט. חזרנו מאושרים מאד.